Ik ben nieuw op Geni en loop op een aantal dingen vast in mijn stamboom ik ben op zoek naar gegevens van de ouders van Hendrika Crispijn geb 13 feb 1881 te Leiden ik heb enkel de naam van haar moeder Catarina Crispijn
Hendrika is getrouwd geweest met Cornelis Hendricus Hoedemaker 15 okt 1871 en Johannes Cornelis Josuphus 18 sept 1881
Ook komt ik het volgende tegen dat Cornelis Hendrikus Tukker geb 12 okt 1881(zijn vader is Wilhelmus Tukker) gehuwd met Pierdina Muller dochter Maria Christina Hendrika geb `S Gravenhage
Maar een andere zoon van Wilhelmus Tukker Johannes Adrianus Jacobus heeft ook een docher Maria Christina Hendrika geb `S Gravenhage
klopt dit? of zit het anders in elkaar want vind dit beetje verwarrend en apart dat beide broers hun dochters zelfde namen hebben.
Alvast bedankt!
Groet Diana Hordijk
Sorry voor je, maar volgens de geboorteakte was haar moeder ongehuwd.
Zie geboorteakte linksonder
https://www.erfgoedleiden.nl/collecties/personen/zoek-op-personen/d...
Met vriendelijke goeten,
Rafael
Goede dag,, helaas loop ik ook vast in die hoek van mijn stamboom, ik heb de laatste tijd er ook niet veel tijd meer in gestoken maar komende winter ga ik weer verder, heer.bijlsma@gmail.com mag je ook ook privé mailen
Overlijden met Hendrika Crispijn
Overledene Hendrika Crispijn
Geboorteplaats Leiden
Leeftijd 60 jaar
Moeder Catharina Crispijn
Partner Cornelius Henricus Hoedemaker
(Opmerking eerder weduwe van Johannes Adrianus Josephus Tukker)
Gebeurtenis Overlijden
Datum 04-04-1941
Gebeurtenisplaats Rotterdam
Documenttype BS Overlijden
Erfgoedinstelling Stadsarchief Rotterdam
Plaats instelling Rotterdam
Collectiegebied Zuid-Holland
Archief 999-09
Registratienummer 1941A
Aktenummer 1941.1933
Pagina a162v
Registratiedatum 01-01-1941
Akteplaats Rotterdam
Collectie Nadere toegang op het overlijdensregister van de gemeente Rotterdam
Opmerking eerder weduwe van Johannes Adrianus Josephus Tukker
Cornelius Henricus Hoedemaker
Geboorteplaats Helmond
Leeftijd 47
Bruid Hendrika Crispijn
Geboorteplaats Leiden
Leeftijd 38
Vader van de bruidegom Bernardus Hoedemaker
Moeder van de bruidegom Anna Goes
Moeder van de bruid Catharina Crispijn
Gebeurtenis Huwelijk
Datum 18-06-1919
Gebeurtenisplaats Rotterdam
Documenttype BS Huwelijk
Erfgoedinstelling Stadsarchief Rotterdam
Plaats instelling Rotterdam
Collectiegebied Zuid-Holland
Archief 999-06
Registratienummer 1919I
Pagina i31v
Registratiedatum 18-06-1919
Akteplaats Rotterdam
Collectie Nadere toegang op het huwelijksregister van de gemeente Rotterdam
Dank uw wel voor jullie antwoorden maar bovenstaande gegevens heb ik allemaal al maar het gaat mij erom dat er of het klopt dat beide zonen van Wilhelmus Tukker Johannes Adrianus Jacobus geb 26 april 1855
de ene zoon 1 Wilhelmus Tukker Johannes Adrianus Jacobus geb 26 april 1855
en de andere zoon 2 Wilhelmus Tukker Johannes Adrianus Jacobus beide een dochter hebben die Maria Cristina Hendrika Tukker heten? geb 1910 en 1906 in `Gravenhage
En weet iemand de geboorte datum en geboorte plaats van Catarina Chispijn?
Op wiewaswie.nl vind je vast al veel informatie over Hendrika Crispijn. Arme vrouw: zij verloor haar eerste man al vroeg en verloor ook enkele kinderen van haar tweede man op jonge leeftijd.
Het is heel gebruikelijk dat dochters van twee broers dezelfde voornaam hebben. Waarschijnlijk zijn ze dan vernoemd naar hun oma van vaderskant, of soms naar een zus van hun vader, die dan weer vernoemd is naar een van háár oma's. En het komt ook regelmatig voor dat twee zussen met twee broers trouwen. Gek eigenlijk dat je zelden ziet dat een zus en een broer uit één familie met een zus en een broer van een andere familie trouwen!
Het kwam (nog langer geleden, in mijn familie begin 17e eeuw en daarvóór) ook wel voor dat een kind van een nieuwe partner exact dezelfde naam kreeg als een reeds bestaand kind. Meestal had dat ook met vernoemingen te maken en hadden bijvoorbeeld de vaders van beide partners dezelfde voornaam, zodat er ook twee kinderen hiernaar werden vernoemd. Soms werden die dan aangeduid als 'de jonge' dan wel 'de oude'.
De familie Crispijn en Hoedemaker zitten niet in mijn Leidse voorouders.
Tip: het is goed mogelijk dat, als je het spoor terug volgt, de naam Crispijn ook als Chrispijn geschreven wordt. Er is namelijk ook een Leidse familie Chrispijn. En ook Hendrika zou als Hendrica geschreven kunnen zijn. Met name voor 1800 vind je veel verschillende schrijfvormen voor dezelfde namen, dus het is handig om ook op spellingsvarianten te zoeken.
Succes!
Vanwege vernoemen komt het heel vaak voor dat broers/zussen dezelfde naam geven aan hun kinderen. Waarschijnlijk heette hun moeder Maria Christina Hendrika.
Mijn schoonmoeder, en haar zussen hebben allemaal een dochter Imka Berendina. Wel verwarrend op familiedagen: Imka van tante die en Imka van tante zo krijg je dan.
de moeder van Hendrika is inderdaad ongehuwd, zie
- geboorteakte https://www.openarch.nl/elo:06c49b70-4167-0580-3600-d7fdd166be6c
- huwelijk met Hoedemaker: https://www.openarch.nl/srt:be88d432-0e22-4a7f-578f-8f7b43fea873/nl
er is geen vader bekend
Ik begon voor je te zoeken zonder de reacties.(Wachtwoord zoek)en liep snel vast, behalve haar geboorte. Duidelijk: zie geboorteakte: moeder is een ongehuwde dienstbode. Als de vader later tot inkeer komt en alsnog met de dame huwt, vind je hem.Dat staat dan in de huwelijksakte erbij. Maar voor hetzelfde geld is de heer des huizes of zijn zoon de vader. Kom je er nooit achter. Verder meld je haar huwelijken.Die zijn jou bekend.Waarom meld je op zijn minst niet de plaatsen van huwelijk met ev. aktenr.? Ik kon ze zo gauw niet eens vinden, zonder bovenstaande berichten.
Van echtgenoot 2 meld je niet eens de achternaam ; Jusuphus zal wel Josephus zijn. Hij is haar 2e niet. Zie overlijdensakte R'dam. Bericht Robert M. Weduwe van Joh. Adrianus Josephus. Mogelijk een broer. 1ste huwelijk. Verder eens met bovenstaande commentaren. Ik vond ook Krispijn
Verder: Mijn overleden oma had 5 kleindochters Anna Johanna Wilhelmina, waarvan 4 met dezelfde achternaam. 4 zoons vernoemen allemaal hun grootmoeder van vaders kant. Dochter ook, dus andere achternaam.
Via de getuigen is er ook weinig extra informatie te vinden.
Er was een Johannes Franciscus Teeken, hij was gehuwd met een Hendrica, dus wellicht is het kind naar zijn vrouw vernoemd.
Ze waren afkomstig uit Den Haag.
In Leiden heb ik (nog?) geen Catharina kunnen vinden die de moeder zou kunnen zijn.
Na wat zoeken en kijken of er een mogelijkheid is om evt schrijffouten in te calculeren, kom ik voorlopig tot de eerste gegadigde voor het zijn van de moeder.
https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/51037924
Het gaat hier om Catharina Cornelia Chrispijn geboren 1856 Leiden
Ik zoek nog verder voor gegadigden.
Gr P
Hoi Diana,
Ik ben voor jou even aan het spitten geweest op wieiswie.nl en ben daar het volgende tegen gekomen. Het was een behoorlijke puzzel maar met wat moeite kun je ver komen. Helaas is er weinig te vinden over Catharina. Het enige dat ik heb is dat ze rond 22 jaar was en ongehuwd toen haar dochter werd geboren. Voor meer info zou je kunnen zoeken op haar naam via Geneanet.com.
Catharina Crispijn had 1 dochter namelijk;
Hendrika Crispijn
Geb; 13-02-1881 Leiden en Overleden: 04-04-1941 Rotterdam 60 jaar oud
Hendrika trouwt op 04-01-1905 in Den Haag met;
Johannes Adrianus Josephus Tukker
Geb; 8-09-1880 Monster en overleden; 15-08-1916 Rotterdam 35 jaar oud.
Hendrika en Johannes hadden 5 kinderen 2 zonen en 3 dochters.
1 dochter nl Maria Christina Hendrika is geboren op 02-04-1910 Den Haag.
Deze Maria is getrouwd met; Cornelis Johannes Jacobus Peereboom
geb; 11-10-1905 Rotterdam.
Hendrika Crispijn hertrouwd op 18-06-1919 Rotterdam met Cornelis Hendricus Hoedemaker geb; 15-10-1871 Helmond overleden 27-10-1942 Rotterdam 71 jaar.
Ook Hendrika en Cornelis hadden 1 of meerdere kinderen.
Nu gaan we naar de familielijn van Johannes Tukker want daar zat je klem begreep ik.
Wilhelmus Tukker Geb; 26-04-1855 Maassluis
Trouwt op 25-01-1879 Monster
Maria den Brabander Geb; 02-12-1856 Naaldwijk
Zij krijgen Meerder kinderen waaronder 2 zonen namelijk;
( Zoon 1 ) Johannes Adrianus Josephus Tukker
Geb; 18-09-1880 Monster - Overleden 15-08-1916 Rotterdam 35 jaar oud
Zoals je intussen weet hadden zij 1 dochter Maria geb; 02-04-1910 Den Haag
( Zoon 2 ) Cornelis Hendricus Tukker
Geb; 12-10-1881 Monster - Overleden ???
Cornelis Hendricus Tukker trouwt op 16-08-1905 met Pieterdina Muller en hadden meerdere kinderen maar ook zij hebben 1 dochter met de naam;
Maria Christina Hendrika Tukker. Deze Maria is geboren op 23-03-1906 Den Haag en zij trouwt met Arnoldus Wilbers Geboren 26-05-1901 Megen, ( N-Br )
Het komt in families geregeld voor dat Broers en zussen de zelfde namen gebruiken voor hun kinderen en dat kan dan verwarrend zijn tijdens het zoeken.
Wat betreft de naam van de vaders, daar kan je nog wel eens een schrijffout tegen komen zoals in dit geval bij Johannes Adrianus Josephus en Johannes Adrianus Jacobus. De juiste naam volgens de gevonden documenten moet dus zijn; Johannes Adrianus Josephus Tukker.
Ik hoop dat ik je met deze informatie een beetje heb kunnen helpen maar mocht je nog vragen hebben dan kun je me ook persoonlijk bereiken via
tonybornnaked@hotmail.com
Groetjes Tony Rondhuis
Goedendag alle,
Ik ben heel blij al deze reacties te lezen en voor de moeite die jullie nemen.
Allereerst sorry dat ik de achternaam niet had vermeld van Johannes Cornelis Josephus Tukker geb te Monster 18 sept 1881 overleden 15 augustus 1916 in Rotterdam,ZH, 35 jaar oud zijn vader is (Wilhelmus Tukker geb 1855 te Maassluis) zijn moeder Maria den Brabander geb 1856 te Naaldwijk
Johannes Cornelis Josephus Tukker huwelijk met Hendrika Crispijn `s geb 13 feb te Leiden 4 april 1941 in Rotterdam,ZH, 60 jaar oud haar vader Johannes Adrianus Josephus Tukker
huwelijk Johannes en Hendrika datum 4 jan 1905 te `s Gravenhage
Hendrika Crispijn 2e huwelijk met Cornelis Hendricus Hoedemaker geb 1871 te Helmond (zijn vader is Bernardus Hoedemaker geb 1843 te Gent zijn moeder is Johanna Goed geb ?)
Huwelijks datum 18 juni 1919 te Rotterdam
http://www.stadsarchief.rotterdam.nl/archieven?mivast=184&miadt...
https://www.openarch.nl/srt:132C1603-D6FA-48C3-B7DC-FC5BA7E5F167
Ik kan ook helaas niet achter halen op de geboorte akte van Hendrika Crispijn wat de leeftijd van haar moeder was toen zij Hendrika kreeg ook zie ik inderdaad de getuiges Johannes Franciscus Teeken en Abraham Verbeek erbij staan en wel hun leeftijden.
Gr Diana Hordijk
Dank u wel Atonius Rondhuis voor uw uitgebreideen goede uitleg, Het is inderdaad een gepuzzel.
ik was nu net ook net als u het nog even aan het opzoeken en uitzoeken en kwam net als u op het zelfde uit :) alleen had ik nog niet de leeftijd van Catharina Crispijn bedankt!
Ik zal nog op via Geneanet.com kijken of ik daar iets kan vinden.
De Burgerlijke Stand uit de 19e eeuw is heel goed terug te vinden via https://www.wiewaswie.nl/ . Heb je daar al gezocht?
Beste Hans van der Neut, ik ben nu op https://www.wiewaswie.nl/ aan het kijken daar heb ik tot nu toe al wel huwelijken gevonden van de kinderen van vader Johannes Adrianus Josephus Tukker en moeder Hendrika Crispijn
Dus dat is wel weer aanvullende gegevens voor mijn verdere stamboom :)
Ik heb haar denk ik"eindelijk gevonden! :) tot zover dit:
https://www.openarch.nl/elo:c3f3b486-df46-357d-895c-3645b4259bba/nl
kan alleen het archief inventaris zelf nog niet op erfgoed Leiden nog niet vinden of inzien
Ik ging echt van alles afzoeken en zag dat er ook vele Crispijn uit amsterdam kwamen dus deed gewoon Chistina Crispijn geb Amsterdam en zo kwam ik bij openarch terecht en zie ook dat beroep dienstbode overeen komt
dus hoop ook het arhief zelf in te zien
Bovenstaande klopt helaas niet wat ik dacht te hebben gevonden want deze Catharina Krispijn is geb1877 dus dan zou ze 4 jr zijn geweest toen ze Hendrika kreeg.
Pieter Roesenburg Ik zal inderdaad naar een archief gaan om daar verder te kijken hopelijk vind ik daar meer van Catharina Crispijn.
Groet Diana
Ik heb nog een keer de aangifte van de geboorte van Hendrika bekeken. Ik meende daar de leeftijd te hebben gezien van haar moeder Catharina. Niet dus. Wat me wel opvalt - bijzonder voor een ongehuwde dienstbode - dat ze bevalt in het ziekenhuis van Leiden. Zou kunnen bij een moeizame bevalling, waar een vroedvrouw niet uitkomt. Maar wie doet aangifte?De directeur van het ziekenhuis, Johannes Jacobus Loncq. Dat lijkt me heel bijzonder.Van Franciscus Teeken, kan ik het beroep niet lezen, hij is 72 , althans dat ontcijfer ik. Er staat niet bij zonder beroep. Tweede getuige lees ik Abraham Overbeek, instrumentmaker. Dat is een goed beroep. Je zou kunnen proberen de adressen van Loncq en Catharina na te trekken. Misschien was ze zijn dienstbode. Succes Antoinette
Beste Antionette Ik vond dat ook erg opvallend en bijzonder toen ik de aangifte bekeek maar ik dacht misschien gebeurde dat altijd zo in die tijd dat een directeur aangifte deed ook omdat er misshcien geen vader aanwezig was? Maar inderdaad zou ik ook dat kunnen natrekken en de adressen. Ja soms zijn de aangiftes wat moeilijk te lezen, helaas. Echt heel erg fijn dat u en de rest zo met mij mee heb gekeken, bedankt dat zijn toch allemaal goede reacties en tips!
Een aangifte van een directeur van een ziekenhuis is nieuw voor mij. Leuk te weten. Bij ongehuwde moeders wel bijv. de hoofdbewoner van het gezin waar ze werkt of een familielid. Ik weet niet of je de originele huwelijksakten van de beide huwelijken van Hendrika hebt gezien. In ieder geval is bij huwelijk 2 haar vader nog steeds "n.n.".
In de originele huwelijksakten zou moeten/kunnen staan of haar moeder Catharina overleden is/ dan wel aanwezig. In Leiden kan ik noch een huwelijk van Catharina vinden,noch haar overlijden. Gezien de bevalling in het ziekenhuis dacht ik even aan een overlijden in het kraambed. Dat zou Loncq vast ook hebben aangegeven.
Ik kan helaas nog niks vinden van Abraham Overbeek. ik zie nu inderdaad staan in de huwelijksakte van hendrika 1e huwelijk dat haar moeder toen blijkbaar niet aanwezig was? ik zie ook staan dat Hendrika 23 jaar was toen zij trouwde, meerderjarig en in Den Haag woonde en dienstbode (Ook dienstbode net als haar moeder?) en natuurlijke niet erkende dochter van Catharina Crispijn dan staat er nog iets achter wat ik niet goed kan lezen (overleden?) en de namen van in tegenwoordigheid en handtekeningen.
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miadt=59&mizig=100&mivie...
Nu begrijp ik ook pas wat dienstbode is! ik dacht eerst dat het een oude, ander woord was voor postbode, ook dat ging ik opzoeken. Ook nu begrijp ik wat je bedoelt Antionette Bremer betreft Heer des Huizes of diens zoon. Maar ik vraag mij wel af wat er met Catharina zindsdien is gebeurt of waarom er tot nu toe geen overlijdings akte is gevonden.
Nog een andere vraag ik kan ook niks van mijn moeder vinden geboorteakte aangifte geboorte enz of is dat normaal aangezien zij in 1951 is geboren?