släktgrene Unger

Started by Annika Johansson on Monday, August 26, 2019
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 11 posts

Om man skall slå samman profiler som just den här profilen: Bernt Persson Unger
Så borde man se så att han har rätt föräldrar nu har han fel föräldrar. Enligt födselboken i Örebro så heter hans föräldrar Per Svensson och är född ? men är död 1675 i Örebro.
När man slår i hopp profiler (ni som kan göra det) så se till att man har rätt föräldrar och syskon och att det stämmer med kyrkoböcker och andra handlingar. skall se om jag hinner och får tid med att leta i kyrkoböckerna och i skatte längderna, Bouppteckningar och även i (borgarlängderna de som är eller var borgare i staden) för Örebro.
Jag kan själv inte slå i hopp profiler, för jag är inte PRO medlem och rätta till fel som man har gjort när man har slagit i hopp profiler.

Det finns 2 stycken släkter Unger en i Småland Östergötland Sörmland. Och en som är från Närke Värmland. Örebro Arboga Karlstad. Så skilj på de två släkterna när ni slår samman dessa profiler.

Med vänliga hälsningar,

Annika Johansson

Nu har jag kollat vad som står i böckerna om Unger från Värmland
." i den i kammararkivet i Stockholm tillgängliga Landsbooken för dåvarande Värmland-Närke län återfinner under rubriken Örebro stad på sidan 542 bland de skatteskyldiga jämlikt tiondelängden som sjätte man borgaren SVEN UNGÈR. men i mantalslängden så står det inte någon med namnet Unger men där så återfinner man en Sven med efternamn Larsson Persson och Olofsson. någon av dem borde vara den som heter Sven Unger".
Se vidare i boken om UNGER- EDGENSKA SLÄKTMINNEN. Där står det många hänvisningar till olika arkiv och kyrkoböckerna.

Ser att det är någon som åtgärdat det hela så nu har Bernt Persson Unger rätt far och hans far har rätt far.

Det är hur fel som helst i UNGER varför håller ni på och förstör hela tiden för . Bernt Perssons far Sven Unger dör 1675 i Örebro då kan han väl inte ha en dotter som är född 1705 i Lidköping Anna Maria Unger 1705 18/11 om man går i och kikar på henen i födselboken så är det inte ens samma föräldrar som står där. Finns i födselboken för Lidköping 1675-1739 på folie 144 eller nummer SE/GLA/13330/C I/1. Finns flera fel i släkten Unger.

När det gäller släktgrenen UNGER så är det fel och då menar jag stora fel.
Hur skall vi göra? Skall vi ta bort hela släktgrenen Unger och göra om från början eller vad?

VAr in på Rötter och fann detta om Moffat

Hedvig Beata Moffat gifte sig 1697 i Synnerby Skaraborg med Petter Andersson.
De flyttade till Lidköping,där han står som pistolsmed Pär Unger.
Där får de barnen:
Helena (Lena) 16/2 1699 död 16/12 1754 Lidköping
Elisabet 23/7 1701 död 27/10 1701
Anders 5/12 1702
Elisabet 19/9 1704
Anna Maria 18/9 1705
Ett ej namngivet barn dog 7/4 1706

11/5 1706 Begrovs Per Unger och dess barn.

13 mars 1707 i Lidköping C:I sid 226
vigdes Saxaren Mårten Sterling och Beata Moffat
Deras barn:
Giorgi döpt 13/2 1707 Mårten Sterlings barn
Elisabet döpt 9/7 1709 Moffats barn
Johan Wilhelm döpt 20/10 1711 Moffats barn

Hedvig Beata dog 7/10 1721 i Lidköping.
Kronobåtsman Martin Sterling dog 80 år gammal 23/1 1744 i Lidköping.

I Släkt och Hävd 1994:3-4 kan man på sidan 170 läsa om Hedvigs tidigare äventyr.
Om hennes far kan man läsa i
Värmlands regementes (Närke och Värmlands) historia.utarb af Nordensvan 1904.

Hur kan det vara möjligt att Per Svennsson Unger är hennes man när han är död 1675 i Örebro?

Felaktiga sammanslagningar.
Försöker återställa.

Nu är jag så fräck att jag kopplar bort alla Unger från Bernt Persson Unger och lägger in dem på nytt

Det gick inte alls att koppla bort Bern Persson Unger från sin påhittade far.
Hans far är Per Svensson Unger född ? död i Örebro 1675. Var borgare där och det står om honom i boken Unger-Edgrenska släktminnen.
Far till Per Svensson Unger är Sven Unger död 1660 i Örebro.
Plocka bort Per Andersson Unger. De är inte släkt med varandra alls. Eller så tar man bort föräldrarna till Bern Persson Unger och jag personligen får lägga till dem och att vi sedan låser profilerna.

Annika Johansson,
Jag har kopplat bort Bernt Persson Unger från Per Andersson Unger och givit honom en ny fader Per Svensson Unger.
Låsningen är borttagen så att du kan redigera profilerna.
För att förhindra upprepad felkoppling kan profilerna låsas senare när du är klar med redigering.

/Bo-Arne

Hej Bo-Arne Jag har börjat fylla i uppgifterna om Berndt Unger men orkar inte i kväll skall ta tag i det när jag får ork och tid. Vi gör så att jag fyller i det jag har och vet om han och hans fader. Man vet tyvärr inte vem som är hans moder skall kolla om jag finner något om det i födselboken. eller om det står något i någon av de andra böckerna jag som finns typ skattelängder eller jordeböckerna.
Och att du sedan låser profilerna så att ingen håller på med att koppla ihopp dem med fel föräldrar hela tiden.

Showing all 11 posts

Create a free account or login to participate in this discussion