Hei, moni on jo varmaan hieraissut silmiään kun ovat käyneet katsomassa SSHY'n Tampereen srk päivitettyjä tiedostoja. Olen vuosien varrella merkinnyt sivulinkkejä niin omiin muistiinpanoihini kuin myös Genin profiileihin. Nyt kun suurin osa vanhoista linkeistä ei ilmeisesti enää toimi, on edessä melkoinen linkkien päivitystyö, missä niitä sitten onkaan. Olen nyt päivittänyt omaan sukujutut ohjelmaani satoja linkkejä ja lisäillyt uusia toisen mokoman (lämmin kiitos lisättyjen tietojen mahtavasta määrästä) Onneksi en ole ollut niin ahkera linkittäjä Genin profiileihin, joten päivittelen niitä nyt jatkossa pikkuhiljaa. Ohjeet siitä, miten linkit on merkittävä tuli nyt kantapään kautta opittua. Jatkossa koetan muistaa aina laittaa mm. kirjan tunnisteen ja sivunumeron linkkiin mukaan ja linkityspäivän. Mutta esim. uudemmissa kuolleiden kjirjoissa ei enää käytetä sivunumerointia, mitenkäs ne sitten merkitään?
Tampereesta en tiedä mutta eikö syntymät, häät ja kuolemat saa riittävän tarkasti kiinnitettyä pelkällä paikkakunnalla ja päivämäärällä ilman mitään muita koordinaatteja?
Pitää käydä katsomassa mikä Tampereella on ongelma. Yleensä SSHY on vain lisännyt uuden kuvat vanhojen rinnalle eikä ole poistanut vanhoja kuvia.
-pn
Linkkien kanssa on aina sama haaste, sillä linkki voi muuttua. Kannattaa laittaa sukututkimusohjelmaan, Geniin tms, mihin onkaan linkkaamassa tarkat tiedot lähteestä mikä kirja, vuosiluvut, mikä sivu/kuva/jakso (riippuu, mistä on linkkaamassa ja onko varsinaista sivunnumeroa olemassa). Itse kirjaan yleensä myös kylän ja talon, niin näkee helposti, missä henkilö on asunut.
Hei. Ikävä ongelma. Näin lukee SSHY:n jäsentiedotteessa 2/2019 (8.6.2019) otsikolla "Lähdeviittaukset SSHY:n materiaaliin":
"Toisinaan yhdistyksestämme tiedustellaan, miten sivujemme aineistoihin viitattaisiin mainitsemalla nootissa seuraavat tiedot: 1) arkistonmuodostaja (seurakunta/tuomiokunta), 2) asiakirja vuosineen, arkistotunnuksineen (jos tiedossa) ja kuva/sivunumeroineen; 3) maininta Suomen Sukuhistoriallinen yhdistys, Kuvatietokanta, 4) linkki.
Esimerkiksi:
Orimattilan seurakunta, rippikirja 1890-1899 (I Aa 16:1), sivu 24/kuva 26;
SSHY, Kuvatietokanta, https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=290...
Viittausta pelkällä linkillä kannattaa välttää sen mahdollisen muutoksen takia."
Olen samoilla linjoilla Marjon kanssa. Lisäksi merkitsen linkin yhteyteen henkilön elämän tapahtumia, jotka on kirjattu rippikirjoissa oikeanpuoleiseen sarakkeeseen, esim. kuulutukset, vihkipäivä, muutto.
Pauliina
Pekka Neva: Suuri osa vanhoista linkeistä on kyllä edelleen siellä, mutta kun on tarjolla valokuvatut sivut, niin tottakai niitä mieluimmin tarjotaan tuleville sukupolville katseltavaksi. Ja joskushan ne vanhat kuvat sieltä varmasti poistuvat. Ei siellä mitään ongelmaa ole, itseaiheutettuhan se ongelma on.
Pauliina Reponen: Juuri tuotaohjeistuksesta lipeämistä tässä päivittelin, mutta aika harvassa noita täydellisiä merkintöjä Genissä löytyy. Sen verran vielä olen ajatellut oikaista, että tuo arkistotunnuksen mukaanotto sekä erikseen maininta Suomen Sukuhistoriallisen yhdistyksen kuvatietokannasta (koska sehän näkyy linkistä implisiittisesti) saattavat jäädä tekemättä. Täydellisyys on yleensä hyvän pahin vihollinen.
Tampere näyttää hyvältä! Paljon uusia AP-kuvia. Huolellisuus on hyve !
Apua on tarjolla: Käyttäkää Kari Kujansuun (hän on digihakemiston takana) tekemää Chrome-laajennusta SSHY:n sivuille, siitä on paljon apua.
Kari teki sen kun SSHY ei saa itse tehtyä, olen itsekin yrittänyt heitä yllyttää ...
Laajennuksen ominaisuudet tarkemmin viestin lopussa - Karin omana tekstiä.
Laajennus löytyy täältä: https://chrome.google.com/webstore/search/sshy?hl=fi
t. Pekka Neva
----------
Käyttöliittymäparannuksia SSHY:n sivuille
Ohjelma lisää seuraavat asiat SSHY:n kuvasivuille:
Hiiren kakkosnäppäintä klikkaamalla saa valikon jossa on toiminnot:
Kuvan suurentaminen ja pienentäminen. Kuvan kokoa voi muuttaa 20% kerrallaan. Toimii myös hiiren rullalla sekä näppäimillä Ctrl+ ja Ctrl-.
Kuvan kääntäminen 90 astetta myötä- tai vastapäivään.
Alkuperäisen kuvan (koko ja asento) palauttaminen
Lähdeviitteen generointi. Kuten digihakemistossa, lähdeviite-linkki on myös sivun yläreunassa. Lähdeviitteestä puuttuu sivunumero, koska sitä ei ole SSHY:n sivulla.
Kuvan lataaminen omalle koneelle. Tiedoston nimeen tulee mukaan esim. seurakunnan nimi yms.
Lisäksi:
Kuvaa voi siirtää hiirellä raahaamalla.
Kuva pysyy samassa paikassa siirryttäessä edelliselle tai seuraavalle sivulle.
Kuvan koko ja asento säilyvät myös siirryttäessä edelliselle tai seuraavalle sivulle.
Jäsensivuilla alareunassa olevat toiminnot ovat nyt aina näkyvissä.
Välilehtien otsikot ovat kuvaavampia.
Kuvasivut avautuvat aina uuteen välilehteen klikattaessa kuvan numeroa hakemistosivulta.
Tämä toimii sekä SSHY:n julkisilla että jäsensivuilla, mutta lähdeviitteen muoto on hieman erilainen.
Tekijä: Kari Kujansuu (kari.kujansuu@gmail.com)