Aernout van Citters, Heer van Gapinge - Wat is adel? Moet je daarvoor geridderd zijn? Behoorde Aernout van Citters tot de edelen

Started by Private User on Saturday, June 22, 2019
Showing all 7 posts

Wat is adel? Moe(s)t je daarvoor geridderd zijn of zijn er andere mogelijkheden? Op grond van deficiënties in alg. artikelen en literatuur, maar ook in veranderingen in de tijd en andere opvattingen in verschillende landen en culturen ontstaat er verwarring en wordt te pas en te onpas bewijs opgevoerd dat alleen in een concreet geval geldt.

zie o.a. pag. 47 vanaf 1.5 (hoewel het boek in zijn geheel dit begrip in al zijn facetten en hoedanigheden beschrijft, gekaderd in een laatmiddeleeuws Graafschap Zeeland. https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/15719/Proefs...

Wanneer werd Aarnout heer van Gapinge?

Weet ik niet. Zal wel een fout zijn, zal dan wel zijn zoon zijn https://kzgw.nl/wp-content/uploads/2018/06/27.2-ZLD-portret-van-Aer...

In dit kader, een discussie, verder onbelangrijk ! Het gaat mij erom in welk 'Umfeld', in welke kringen, de dochter van de Nicolas B. Sr. zich bevond ! Zij leefden adelijk en behoorden tot de adel ! Die andere onzin "geridderd/toegevoegd tot de adel" kwam pas in de 19e eeuw meen ik, om zodoende een gezelschap vertrouwelingen en gedienstigen van gelijk niveau rondom de koning te vormen. Mij gaat het dus daarom dat er veel meer mensen tot de adel(i.c. eind16e eeuw) 'daarvoor' werden gerekend, maar dat is een kwestie van o.m. 'ridderschap van Zeeland' lezen.

Ze zijn juist absoluut niet van adel maar behoren wel beide tot de vooraanstaande welgestelde burgers. Hun beider vaders dus van Francien en van Aarnout zijn handelaar en protestantse vluchteling. Je suggestie is m.i. geen bewijs dat Nicolaes Boulinch dus de griffier is. Daar is concreet bewijs voor nodig anders is het vaag. Dat bedoel ik! Hij wordt in NP in alle delen wel als zodanig vermeld. Hij werd denk ik pas Heer van Gapinge door het 3e huwelijk met de de dochter uit de familie de Hooghe van Borsele, die wel van hoge adel afstammen! Hij zal dus een slimme sociaal vaardige ambitieuze man zijn geweest. Maar dus ook niet van adel net als Boulinch uit Rijsel dat ook niet is en die in de periode 1567-1569 vlucht om het geloof en aangetrokken wordt door Middelburg net als de vader van Aarnout, Cornelis van Ceters uit Etten, die op 24 Sept. 1544 te Antwerpen woonde en daar koopman was en tussen 1579 en 1590 naar Middelburg kwam.

Bij een afbeelding van deze Aarnout heb ik ook wat vragen staan. Kun je daar antwoord op geven a.u.b.

"Mij gaat het dus daarom dat er veel meer mensen tot de adel(i.c. eind16e eeuw) 'daarvoor' werden gerekend, maar dat is een kwestie van o.m. 'ridderschap van Zeeland' lezen." Ik ga niets lezen. Om afstamming te bewijzen moet je met bewijs komen, concrete feiten en documenten niet met vage termen als Umfeld of Ridderschap en zo, daar koop ik niks voor.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion