Kan man legge inn fakta når man ikke administrerer en profil?

Started by Private User on Wednesday, April 10, 2019
Problem with this page?

Participants:

Showing all 6 posts
Private User
4/10/2019 at 5:35 AM

Nå ble jeg usikker; Kan man legge inn fakta på en profil man ikke administrerer? Et eksempel: Jeg har for lenge siden bedt om å bli lagt til som administrator på en profil,som er direkte ane til min mann og min sønn. Har ikke fått svar. Nå har jeg funnet flere kilder med fakta som bør med på den profilen.Kan jeg legge dette til? Eller bør jeg sende pm til administratorene om mine funn?

4/10/2019 at 3:16 PM

Det kan du så lenge profilen er offentlig. Er den privat så må den være innenfor din familiegruppe. Er den ikke det, så er det ikke mulig.

Private User
4/10/2019 at 10:33 PM

Selvfølgelig kan du det hvis du har tilgang, - det er jo hele poenget med Geni, at man bidrar der man kan og i fellesskap bygger videre på verdenstreet og prøver å få mest mulig riktig.

Har ikke opplevd negative reaksjoner bortsett fra et par ganger der vedkommende krevde å ha full kontroll til tross for flere managere og ikke skjønte at dette var ett felles tre, så vær forsiktig med å tråkke andre brukere alt for nær. Begrunner du dine endringer med å legge inn kilder vil du aldri få protester.

Har du ikke full tilgang og profilen er offentlig sender du noen av managerne en forespørsel om samarbeid, og trenger du tilgang til private profiler utenfor din egen familiegruppe kan du sende manager en forespørsel om familietilgang.

Men vær nøye på hva du legger inn, bør være fra en primærkilde som du kan referere, - ikke ta data fra andres slektstrær på andre nettsteder såfremt det ikke er referert til kilder der. Gjør du det så skriv at info kommer derfra.

Husk copyright, - men ingen kan ha copyright på fakta som datoer og steder, men historier og bilder kan ha copyright, men copyright reglene er ikke så sterke her i Norge takket være grunnlovens paragraf 97 som sier at ingen lover kan ha tilbakevirkende kraft, så dagens copyright lover gjelder kun fra datoen de ble fastsatt. I praksis betyr det at f.eks bilder fra før ca 1975, tror jeg det var, er mer eller mindre til fritt bruk, så fremt det ikke er et kunstnerisk verk. Av respekt bør imidlertid alltid kilde oppgis.

Private User
4/11/2019 at 4:55 AM

Takk for svar. Grunnen til at jeg ble usikker,var nok at jeg ikke ikke har fått svar på min forespørsel om å bli lagt til som administrator. Siden det ser ut som jeg ikke får svar,har jeg tenkt at de to ikke ville dele profilen med flere (meg). Grunnen kan jo selvsagt også være at de ikke er aktive på Geni pt.

Private User
4/11/2019 at 6:05 AM

Kan være inaktiv, eller som meg: er forsiktig med å legge til administratorer da de ikke kan fjernes igjen såfremt det ikke er profiler innen egen familie og ikke innen familien til den som spør.

Selv fortrekker jeg å heller akseptere invitasjoner til samarbeid for da slipper jeg å få en forespørsel på hver enkelt profil i linjen og kan enkelt fjerne denne tilgangen hvis den misbrukes. Er du Pro bruker trenger du ikke være manager eller samarbeide med en manager for å redigere alle verdier som er under revisjons-kontroll på en offentlig profil, - ala Wikipedia.

Generelt blir alle forespørsler fra profil management samlere avvist av meg. Folk må vise at de bidrar til profiler med tilleggsopplysninger, kilder, feilrettinger mm. Å bare bidra med sitt eget navn er ikke et slikt bidrag. Dessuten har jeg den dårlige erfaringa med profilsamlere at svarer du ja på en profil er inn-boksen din fult med 100 nye iløpet av noen timer.

Private User
4/11/2019 at 9:36 AM

Dette var som sagt min manns og min sønns direkte ane. Ellers er jeg aldri interessert i å administrere profiler som ikke er vår egen slekt. Men fint å få avklart,så man kan legge inn flere fakta/funn. Takk igjen!

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion