@ Lilian Marie Josephine Sannen:
Hendricus Dethier was married to Aagje Adriana Koppe (born 20 February 1882, Sliedrecht, Zuid Holland, Netherlands) on 23 September 1908 in Voorburg, Zuid Holland, Netherlands. It is my educated guess that they moved back to Belgium after their marriage as I am unable to find any genealogical data after their marriage in the Netherlands. I am looking for their childeren, as well as the dates of death of both Hendricus and Aagje Adriana. Could you please assist? I have never done any genealogy in Belgium.
Beste,
Ik ontving uw mailbericht met uw vraag over de echtgenoten Hendricus Dethier-Aagje Koppe.
Zelf ben ik op zoek naar de voorgeschiedenis van een zekere Henricus Dethier. Henricus Dethier was de broer van mijn overgrootmoeder.
In de veronderstelling dat het hier gaat over dezelfde Hen(d)ricus Dethier als diegene waarnaar u op zoek bent, laat ik u onderstaand weten wat ik tot nu toe gevonden heb.
Henricus Dethier werd geboren in Kaggevinne-Assent (België) op 23.04.1876
Hij huwde op 25.07.1903 in Jette (België) met Annetta Charlotta Geessels, geboren te Sint-Jans-Molenbeek op 25.01.1886.
Op 11.04.1907 zijn de echtelieden Dethier-Geessels uit de echt gescheiden in Brussel.
Henricus Dethier zou dan opnieuw getrouwd zijn met een zeker Aagje uit Nederland. Alhoewel ik geen achternaam ken van dit Aagje, zou het perfect mogelijk zijn dat het hier gaat om Aagje Koppe.
Wat ik verder nog weet is dat Henricus Dethier één dochter had, genaamd Henriette.
Deze Henriette zou vier jaar in Brussel gewoond hebben en is dus meer dan waarschijnlijk geboren uit het eerste huwelijk van Henricus Dethier die inderdaad in het Brusselse gewoond heeft tot zijn echtscheiding in 1907.
Henriette is dan in Parijs verzeild geraakt, waar zij sociaal assistente was. Zij bleef ongehuwd.
Zij kwam regelmatig naar haar (en dus mijn) familie in België. Als kind heb ik haar trouwens zelf ontmoet tijdens een van deze bezoeken.
Op 10 februari 1965 stuurde Henriette vanuit Parijs een telegram naar mijn grootmoeder (haar nicht) met de volgende tekst:
“Tante Aagje overleden begrafenis den 12 februari om 13h45 hartelijke groeten Henriette”.
Ik vermoed dat dit Aagje de tweede echtgenote van haar vader was en dus wschl de persoon waar u (en ook ik trouwens) naar op zoek ben. Als Henriette inderdaad een dochter uit het eerste huwelijk van Henricus Dethier was en Aagje dus haar stiefmoeder, is het misschien niet zo abnormaal dat zij haar “tante” noemde.
Ik weet niet waar de echtgenoten Dethier-Koppe naartoe getrokken zijn na hun huwelijk. Meer waarschijnlijk echter Parijs. We weten alleszins dat Aagje later in Parijs woonde, daar door Henriette werd verzorgd en er ook is overleden, vermoedelijk op 10.02.1965 (zie datum telegram). Wat er van Hendricus Dethier geworden is, weet ik niet.
Jammer genoeg kan ik het aan niemand van de familieleden die enige verduidelijking kunnen brengen nog vragen, vermits zij allen overleden zijn. Ook de genaamde Henriette is al lang overleden.
Ik doe alleszins nog verder onderzoek. Levert dit nog resultaten op, laat ik het u alleszins weten.
Groeten,
Liliane Sannen
Diestsestraat, 181
B-3270 Scherpenheuvel
0032 478682820
Heel veel dank voor deze waardevolle informatie! Ik ben er ontzettend blij mee. Op de huwelijksakte van Henricus en Aagje staat vermeld dat de bruidegom in 1876 is geboren en uit Kaggvinne-Assent afkomstig was. Verder kan ik nog vermelden dat volgens deze akte zijn ouders Petrus Florentinus Dethier en Maria Virgina Herkens waren. Hopelijk schept dit wat meer duidelijkheid over of wij beiden over dezelfde persoon spreken. Ik heb de stamboom van Aagje Adriana die overigens een zus van mijn overgrootvader was. Mocht u derhalve meer informatie willen over haar achtergrond laat het mij dan even weten.
Met vriendelijke groet,
Michel Koppe
Dank voor deze verduidelijking. Uit uw informatie blijkt dat we het wel degelijk hebben over dezelfde personen. Petrus Florentinus Dethier en Maria Virginia Herckens waren inderdaad de ouders van Henricus Herckens die dus trouwde met de zus van uw overgrootvader. ik ben er ook meer en meer van overtuigd dat Henriette geboren werd uit het eerste huwelijk van Henricus Dethier en dat Aagje haar stiefmoeder (en niet de moeder) was. Reden waarom zij het in het vermelde telegram heeft over "tante" Aagje en niet over "moeder".
De puzzel wordt dus weer met een aantal stukjes aangevuld! Nu nog proberen te achterhalen wanneer Aagje en Henriette (en wellicht ook Henricus) in Parijs terecht gekomen zijn. Verder nog proberen uit te vissen wanneer en waar Henricus, Aagje en Henriette zijn overleden. Wat Aagje betreft ben ik vrij zeker (cfr. vorige info mbt het telegram) dat zij op 10 februari 1965 in Parijs is overleden en daar ook werd begraven.
Henriette zelf overleed wellicht ook in Parijs. Van heer weet ik wel dat zij ongehuwd bleef.
Wat Henricus betreft, ontbreekt elke verder informatie over de periode na zijn huwelijk met Aagje Koppe.
Ik probeer nu via Parijs bepaalde info te bekomen, al ben ik er mij van bewust dat dit niet zo evident zal zijn.We zien wel.
Als mijn opzoekingen resultaat opleveren, laat ik u dit uiteraard met plezier weten.
Mocht u nog nadere info nodig hebben over de voorgeschiedenis van Henricus Dethier, kan ik u die wel bezorgen.
Mvg,
Liliane
Heel veel dank. Laten we elkaar inderdaad op de hoogte houden van eventuele verdere ontwikkelingen. Ik ga er inderdaad vanuit dat Aagje op bovengenoemde datum in Parijs is overleden en dat Henriette uit het eerste huwelijk van Henricus is overleden. Wat is uw e-mail adres zodat ik u wat gegevens van Aagje kan toesturen? Mijn gegevens zijn:
Michel Koppe
Nehrusingel 96
3066 VN Rotterdam
Nederland
+31 (0)6 51722876
mdkoppe@hotmail.nl
Mijn mailadres is sannenliliane@gmail.com.
Het zou mij verheugen de informatie die u hebt over Aagje Koppe te mogen ontvangen.
Ondertussen heb ikzelf nog wat opzoekingen gedaan, o.m. in de archieven van de stad Parijs, waar ik de sterfdatum van Aagje Koppe effectief gevonden heb. Zij is er overleden op 9 februari 1965 (en dus niet op 10 februari zoals ik meende te hebben mogen afleiden uit de datum van het telegram).
Verder ben ik via rondvragen bij familieleden te weten gekomen dat Henriette nog twee jongere broers zou gehad hebben, te weten Henri en Florent.
Als dat effectief zo zou zijn, zou het perfect mogelijk zijn dat deze broers zouden geboren zijn uit het huwelijk Dethier-Koppe. Hebt u eventueel kennis van het feit of de echtgenoten Dethier-Koppe al dan niet kinderen zouden gehad hebben? En of zij eventueel na hun huwelijk nog een tijdje in Nederland zouden gewoond hebben?
De sterfdatum van Henriette heb ik niet gevonden, maar ik heb enkel nog maar gezocht in de archieven van de 20 arrondissementen van de stad Parijs zelf (en dat was al een klein monnikenwerk). Ik zou nu nog moeten op zoek gaan in de archieven van de voorsteden van Parijs, waar ik wellicht meer kans maak. ik weet immers dat Henriette, voor zij naar een rusthuis verhuisde, gewoond zou hebben in een flat in Rueil-Malmaison. Daarvoor woonde zij In Boulogne-Billancourt. Ben al eens gaan zoeken in de archieven van Rueil-Malmaison. In de archieven van die voorstad heb ik tot nu toe niets gevonden
Maar het is natuurlijk niet zeker dat het rusthuis waar zij naar toe trok en waar ze waarschijnlijk ook is overleden, ook in die Parijse voorstad is gelegen. Een zoektocht in andere voorsteden zal nog wel wat tijd in beslag nemen, vrees ik. Wanneer ik iets vind, laat ik het u, zoals beloofd uiteraard weten.
Wat ik wel gevonden heb in de archieven van de stad Parijs zelf, zijn een aantal data van overlijden van personen met de naam Dethier, waaronder twee met de naam Henri. De ene stierf op 16.04.1958, de andere op 07.04.1958. Of het hier gaat om "onze" Henricus Dethier weet ik niet. Uitgesloten is dat natuurlijk niet, maar tot nu toe hebben ik enkel kunnen zoeken in tabellen met overlijdens, waar alleen de datum van overlijden is vermeld, het nummer van de akte en het arrondissement. Of en waar ik ook de akte zelf kan vinden, is me nog niet duidelijk.
Tot slot nog dit: ik stuur je straks of morgen via mail nog volgende stukken (moet ze eerst nog inscannen):
- het telegram waarin Henriette laat weten dat "tante" Aagje is overleden;
- de tabel uit de archieven van de stad Parijs waarin de datum van overlijden van Aagje Koppe is vermeld;
- een foto van Henriette;
- een foto van de ouders van Hendricus Dethier;
We zoeken verder. OP HOOP VAN ZEGEN
Mvg,
Liliane