Fredrik Gunnarsen var sønn av Gunnar og Marta på Austevik bnr.1
At navnet østevik da sniker seg inn som familienavn...., tja vi vet jo at det har skjedd på et tidspunkt, men neppe så tidlig.
Og iallefall tviler jeg litt på at det har skjedd offisiellt, men jeg vet ikke helt hvilke kilder som brukes.
Mine kilder er Bygdeboka til A. Lillehammer Avaldsnes 1. bind
side 432 bruker nr. 5, over bruk nr. 5
Vi bør alltid bruke primærkilder for navn og fødested hvis mulig. I dette tilfelle tok det ikke mer en 5 minutter å finne dåpen i Avaldsnes via Familysearch og de skannede kirkeboksider på Digitalarkivet.
https://www.digitalarkivet.no/kb20070320630154
Høyre side, starter med: "d. 2den Søndag efter Trinit" og året er 1775. Teksten er: "Gunder Østevigens og Martha Andersd. deres S. Fridrich. (Tolker ikke fadrene nå da det tar litt tid.) Se om du fikser det selv.
Jeg er selvsagt enig i prinsippet at primærkildene skal brukes og ha 1.prioritet.
Men jeg står likevel fast på å normalisere og bruke Gunnar istedenfor "Gunder".
Jeg har tatt dette opp med historiker som i første omgang er enig med meg.
Blir jeg formellt anklaget for dokumentforfalskning så får jeg heller bøye av og akseptere "Gunder" i parentes. :-)
Forøvrig er min "regel" for normalisering at man må gjøre det hvis det blir vanskelig å forstå i dag, både fordi at det ikke fantes skriveregler den gang, - man skrev et navn slik at det ble tolket riktig på den tida, men ikke i dag, f.eks Xtoffer normaliseres til Kristoffer (X ble uttalt kriss), Ane med strek over n normaliseres til Anne da strek over en n markerer dobbel n, og ikke minst at man kutter forkortelser som den gang var nødvendig på grunn av plassmangel og at blekk og papir var dyrt, så skriv Olsdatter fullt ut istedenfor Olsd.
Men som sagt: når du siterer fra en kilde skal det så langt som mulig gjøres ordrett, men fyll ut med din tolkning i parentes hvis nødvendig.
For å avgjøre dette en gang for alle. Far til Fridrich er døpt Gunner og det er navnet som bør vises i hans profil. Her er dåpens hans i Avaldsnes den 19. april 1744 (Dom. Jubilate) Dåpen starter nederst i venstre kolonne på venstre side, side 71b: https://www.digitalarkivet.no/kb20070320620472
Så han heter ikke Gunnar og han heter ikke Gunder, men Gunner.
Legg også merke til mors navn i dåpen. Det er Anne Holgersdatter og ikke Larsen. Det samme problemet gjelder Gunner sin hustru Martha som heter Martha Andersdatter, dåp starter nederst i venstre kolonne på venstre side den 16. oktober 1740 (Dom 18 á Trinit.) Legg også merke til hvordan navnet hennes skrives ved sønnen Fridrich sin dåp som jeg har linket til tidligere i denne debatten. Til slutt viser jeg til navnet hennes da hun blir gravlagt: 23. januar 1811 ved Avaldsnes Martha Andersdr. Østevig https://www.digitalarkivet.no/kb20070320630356
Så slutt nå med dette tullet å bruke ektemannens etternavn på konene, noe disse konene nesten aldri brukte før tidligst rundt 1880. Her sier de primære kildene ved hennes dåp, ved dåp av hennes førstefødte barn og ved hennes begravelse at navnet hennes er Martha Andersdatter. Hvorfor er da navnet hennes skrevet Marta Gunnarsen? Mer feil kan det ikke bli i slektsforskningen vår. I motsetning til bygdebokforfattere og historikere normaliserer ikke slektsforskere navnene til personer, men vi bruker de tidligste navnene vi kan finne, stort sett ved fødsel/dåp. Piker beholder sitt navn ved fødsel hele livet i våre databaser, altså pikenavnet er deres hovednavn. At det finnes et felt som heter slekts-/etternavn v/fødsel er i utgangspunktet en anakronisme og Geni er nesten det eneste slektsforskningsprogrammet som har et slikt felt. Noe Geni.com har funnet ut i det siste ved gedcom-importer der navn faktisk blir plassert feil bare på grunn av dette feltet.
Jenter skrives ikke med ektemannens etternavn i slektsforskningsdatabaser så vær så snill å kutte ut dette tullet.
Glemte å legge ved link til Martha Andersdatter sin dåp i 1740: https://www.digitalarkivet.no/kb20070320620463