Kyseessä siis Martinus Andreae Kempe (Martinus Andreæ Kempe). Ruotunumeroahan hänellä ei ole, mutta kuulunee mukaan joka tapauksessa.
Lapväärtissä kun vaikutti kuulunee Etelä-Pohjanmaan ja Lapväärtin (jos on) projekteihin Lapväärti kuuluu Kristiinankaupunkin nykyisin. Olihan Martti Kempe ennen muuta pappi, siis Suomen papiston projektiin vain ja pappiskuva. Rykmentipastoruudet olivat monesti vain osa työuraa, en muista huomanneeni erityisprojektia heille. Vielä.
Tein jo aloitusksen perustaa projekti nimikkeellä "Suomen sotilaspappeja- Militärpräster i Finland", mutta lie paikallaan kysyä muitten mieltä, pitäisikö rajata projekti joko a) ajallisesti ( Ruotsin vallan aika, tai ns. "Kautta aikojen" nykyaikaan asti vai b) pitäisikö projekti rajata vain Pohjanmaan (jalkaväki)rykmenttiin kuten itse sotilasprojektikin (jolloin voisi olla vain alaosasto siinäkin. Heitäkin on paljon. Olen itse tutkinut työssäni kymmenkuntaa pastoria ja yhtä montaa pataljoonansaarnaajaa, jotka ovat osittain samoja henkilöitä. Kempe ei kuulunut heihin. Joka tapauksessa nämä papit olivat myös armeijan palkkalistoilla ja ruotujaon maikana osoitettuna omaan puustelliin, jonka maat ja rakennukset olivat tarkkaan määritellyt. Pohjanmaan jalkaväkirykmentti koki sekä sotia, linnoituskausia että hiukan rauhaakin vuosina, joita tarkastelin eli n.1626-1809. 30-vuotinen sota osui siihen alkupäähän. Pohjanmaan rykmentin alku tapahtui uuden rykmenttijaon suunnitelman myötä, kun kuningas Kustaa II Adolf 16.2.1626 allekirjoitti sen Tallinnassa. Suomeen tuli sen mukaan 8 jalkaväkirykmenttiä. Oli sellainen maakuntamallinen jako. Kussakin rykmentissä hengellisestä puolesta vastaisivat pastori ja kolme saarnaajan pestillä olevaa pappia. Näillä mentiin ensimmäiset sata vuotta isoonvihaan asti. Siitä ajankohdasta alkaen olen itse tutustunut Pohjanmaan jalkaväkirykmentin papistoon. Mietin oikein kovaa nyt olisiko parempi ympätä näitä papiston lisäksi myös Pohjanmaan ja Kajaanin jalkaväkirykmentin projektin osaksi vai avata projekti sotilaspapistolle (kautta aikojen) vaiko rajata yksi projekti yhteisesti kaikille rykmentinpastoreille.ja -saarnaajille (kaikki ruotsinvallan ajalta). Ajanjaksolta 1600-1809 heitä voisi kertyä kaiken kaikkiaan melkein pari sataa.