Jeg har oppdaget en feil i slektsrekka ang min oldemor. Min oldmor står oppført som datter av NN og NN, men hun er født utenfor dette ekteskapet. Jeg førte opp hennes biologiske far i treet mitt men ser nå at han står som ektemann nr 1 til hennes mor (de var aldri gift), og med ingen barn. Istede er hennes stefar ført opp som far og med han har vi fått en slekt som går helt tilbake til 300-tallet. Hvordan det er mulig ja det klør jeg meg i hue over, men alle disse kongene og denne lange slekta tilhører ikke meg.
Hvordan retter man opp en slik feil?
Jeg har kopi av min oldemors førdselsattest, og der står hun oppført som uekte og navn på biologisk far står oppført.
Vi ble alltid fortalt at min tipp oldemor kom fra Gudbrandsdalen og flyktet til Nord Norge da hun ble gravid utenfor ekteskap. På Geni står min tipp oldemor oppført som født i Nordland. Skulle visst hvor info om henne kommer fra, men det viktige er å få riktig far oppført på min oldemor
Vanskelig å hjelpe deg når du ikke sier hvilken av dine 4 oldemødre.
Hvis du ser i Relasjoner arkfanen under rediger profil vil du se at foreldre er en rulllegardin-meny for enkel endring. Her vil du også finne opsjon for kutting av koblinger (dukker opp etterhvert), men du bør kanskje først i tre-visning sørge for riktige koblinger ved å bruk clrl- dra og slipp eller flytt profil.
Jeg trudde man bare fikk generelle svar her, ikke spesifikke men vi prøver. Det gjelder min bestefars mor, Inga Marie Pedersen (Bendiksdatter). Og jeg har bare en stykk bestefar. Hennes mor heter Gyda Olsdatter (døde med navnet Nilsen). Hun var gift med en Bendiks Kristian Nilsen som da står oppført som min oldemors far, men det er han ikke.
Hennes far het Johan Erik Johansen. Jeg førte han opp da jeg var y på Geni men ser han står kun oppført som Gydas første ektemann og ikke som min oldemors far. Johan Erik var aldri gift med min tipp oldemor GYda