Valpuri Kohtamäki (Vanhatalo) - Onko Kohtamäen emäntä Valpuri Heikintytär Vanhatalosta

Started by Petri Peltonen on Sunday, March 10, 2019
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 9 posts
3/10/2019 at 10:39 AM

@Valpuri Kohtamäki

Hei,

onko Kohtamäen emäntä Valpuri Heikintytär lainkaan Jalasjärven Koskuen Vanhatalosta? Jalasjärven haudattujen luettelossa nimittäin seuraava:
Ikä
Kuollut Haudattu Kylä Talo Henkilö Kuolinsyy vv kk vko pv
*1734 28.4.1734 Koskue Walborg 13 3
alkup - PIK: Henrich Anderssons lilla dr

Kuoliniästä laskettuna lapsen syntymäaika olisi n. 3.1733.

Jos Vanhatalon Heikin Valpuri-tytär on kuollut 1734, niin ei hän voi olla Juho Tuomaanpojan vaimo.

3/11/2019 at 10:12 AM

Hei,
Mielestäni tuo kuolintiedoissa oleva sukunimi ei ole Vanhatalo: ..."lilla dotter Walborg ifrån ...?"

3/12/2019 at 4:10 AM

Siinä sanotaan minun nähdäkseni "Henrich Anderssons lilla dotter Walborg ifrån Koskus om 13 månader och 3 wekor"

Koskuen Vanhatalossa Heikki Antinpojalle syntyy siis tytär Valpuri 9.4.1733 ja Koskuella kuolee Heikki Antinpojan tytär Valpuri 13 kuukauden ikäisenä reilua vuotta myöhemmin ja haudataan 28.4.1734.

Kuoliniästä laskettuna syntymäaika olisi maaliskuussa 1733, mutta maaliskuussa 1733 ei Jalasjärvellä eikä naapuripitäjissä ole syntynyt ketään Valpuri Heikintytärtä.

Rippikirjoissa ei Valpurilla näy tarkkaa syntymäpäivää, vain syntymävuosi 1733. Periaatteessa Valpuri on voinut tulla Alavuden Tusaan piiaksi mistä tahansa lähipitäjästä, jonka syntyneistä ei ole tietoja 1730-luvulta. Esimerkiksi Virroilta.

Tai sitten Koskuella ei ole kuollut Valpuri vaan joku muu. Mutta Jalasjärvellä tai lähiseudulla ei ole syntynyt kenellekään Heikki Antinpojalle ketään muuta lasta 1733.

Tietysti kuolinikä voi olla virheellinen, mutta silloin pitää nimenkin olla virhellinen, sillä lähiseudulla ei ylipäätään ole ennen vuotta 1734 syntynyt ketään Valpuria kenellekään Heikki Antinpojalle, paitsi tuo Vanhatalon Valpuri.

Rippikirjassa Koskuen Vanhatalossa ei näy 1733 syntynyttä Valpuri Heikintytärtä joka olisi voinut lähteä Alavudelle piiaksi ennen vuotta 1754.

Siellä kyllä näkyy piika Valpuri Heikintytär ilman syntymävuosimerkintää, mutta tälle on merkitty ehtoolliskäyntejä jo vuosina 1737-1741, minkä jälkeen hän on rippikirjan merkinnän mukaan muuttanut Ikaalisiin. 1733 syntynyt ei ole voinut käydä ehtoollisella 1737 alkaen, joten tämä Valpuri ei voi olla Heikki Antinpojan tytär.

Tai jos on, on Heikki Antinpojalle syntynyt jo aiemmin (viimeistään 1722) Valpuri-niminen tytär. Tämä voi tietysti olla mahdollista, Jalasjärven syntyneitten luettelo alkaa vasta 1729 ja Kurikan luettelosta, johon Jalasjärvi ennen sitä kirjattiin, puuttuu useita vuosia 1720-luvulta. Mutta jos Heikillä oli jo 1720-luvulla syntynyt Valpuri, miksi olisi antanut 1730-luvulla syntyneelle lapselle saman nimen, varsinkin jos vanhempi oli nuoremman syntymän aikaan vielä kotona?

3/14/2019 at 6:02 AM

Taitaa jäädä Valpuri mysteeriksi.

Private User
11/28/2019 at 6:28 AM

Juho Tuomaanpojan vmo Valpuri on minun esiäitini. Komppaan vahvasti Petriä, siinä ettei Valpori ole Vanhatalosta. Nuo linkit, jotka laitettu lähteiksi Jalasjärven osalta ei oikein vakuuta. Vanhataloon syntynyt Valpuri niminen tytär 1733, mutta aivan selvästi hän on kuolleissa/haudatuissa. https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=780... tai https://digihakemisto.appspot.com/edit?kuid=8605698&kuvanumero=... Veikkaisin Valpurin olevan Virroilta, kuten Petrikin veikkasi, siellä on sopivia Heikkejä isiksi. Olen Vanhatalo Heikin ja Valporin kolmen lapsen jälkeläinen, joten olen tutkaillut perhettä aika paljon. Ja samoin olen tässä viime aikoina katsellut Juho Tuomaanpoika Tusa/Kohtamäki tietoja. Valpuri on voinut olla esim. piikana kappalaisella ennen siirtymistä Tusaan. Nimittäin kappalaisella mainitaan Walborg-niminen piika vuosina 1748-52 (lähde: henkikirjat). Pitäisi ainakin laittaa tämän Valporin kohdalle, ettei ole varmasti Vanhatalo Heikki Antinpojan tytär.

Private User
12/5/2019 at 1:34 AM

@Sirpa Vuorenmaa. Vilho Puro tutki vuosia Vanhatalon Heikki Olavinpojan sukua ja tulokset ovat sukukirjassa "Koskuen Ukoon Kersat". Taulussa 16 on Heikki Antinpojan lapsen Valpurin s.aika 9.4.1733 ja kuolinaika 28.4.1734. Puron tutkimuksia on pidetty hyvin luotettavina ja virheitä ei juurikaan ole.

Private User
12/6/2019 at 2:07 AM

Hei,
Itselläni on tuo sukukirja, ollut jo siitä asti kuin ilmestyi.

Kuten tekstissäni toin esille, en pidä Valpuri Kohtamäkeä Vanhatalon Heikin tyttärenä. Pitäisi tämän profiilin ylläpitäjien reagoida asiaan. Alkuperäisistä lähteistä pystyy tämän asian tarkistamaan kirjan lisäksi.

Kyllä siellä sukukirjassa virheitä on, olen itse niitä löytänyt, kun alkuperäisiä lähteitä olen tarkistellut, esim. Majan kohdassa.
Mutta tämän kyseinen profiili, Valpuri Heikintytär Kohtamäki...on laitettu täällä Genissä Vanhatalon tyttäreksi (kuten myös Ketolan sukutietokannassa).

Private User
10/5/2021 at 2:05 AM

Hei,
Nyt on reagoitu. Yhdistämisten kautta varmaan tullut virhe.

Olen myös lukenut Koskuun Ukon Kersat ja sen mukaankin yrittänyt tarkistella. Mutta ei näissä pysy mukana...

Private User
8/26/2022 at 10:10 AM

Koskuen vauvana kuollut Valpuri ja Tusan piikana vihitty Valborg oli taas yhdistetty. Purin kahdeksi henkilöksi ja toivon, ettei Tusan Valpurille merkittäisi syntymäpaikaksi Jalasjärveä, jos ei esitetä samalla todistetta, missä hän on siellä syntynyt.

Showing all 9 posts

Create a free account or login to participate in this discussion