Salomon Anton Kruskopf - Photo of Kruskopf

Started by Maria Söderberg on Tuesday, January 22, 2019
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 5 posts

Hej!
Vad har ni för källa på fotot som sägs föreställa SA Kruskopf? Funderar på om det i stället föreställer sonen Salomon Kruskopf...

Här foto på Salomon Anton Kruskopf:
https://www.genealogi.se/faktabanken/portrattfynd/vaestergoetland/v...
Maria

Hej Maria,
detta foto (tillsammans med en del andra) fanns i min fars kvarlåtenskap. Just nu har jag inte tid att leta upp fotografiet men förmodligen har det stått en uppgift på baksidan av fotot - annars hade jag inte haft en aning. Min farfars farmor var dotter till Salomon Kruskopf. Fotona tillsammans med en del andra ting från pastor Kruskopf finns i min ägo.
När jag hittar fotot ska jag försöka komma ihåg att återkomma.
Peter E

Hej Peter!
Tack för att du tog dig tid att titta. Även jag har släktkoppling till Bolstad prästgård, bl a genom Örtenholm och Florelius. Pelle Wigelius som kom senare
är också släkt. Du och jag är släkt genom Wigelius (säkert bl a). Ev har även jag något Kruskopffoto som kanske är av intresse? Har något av föremålen du har efter Kruskopf koppling till Bolstad?
Allt gott,
Maria

Hej Maria,
salig Salomon K var gift två gånger. Jag är inte bergsäker på att Hilda var ett barn i första äktenskapet. Hilda kan mycket väl ha varit barn i äktenskapet med Anna.
I min ägo finns vad som sägs vara - enligt en familjeskröna från min far - en sinnrikt konstruerad snusdosa med fyra lock! En av mina söner har fått överta ett stort schabrak till skåp med en "lönnlucka". Skåpet kan även komma från dottern Hilma. Dessutom har jag en minnesbägare som Salomon fick i gåva av församlingen när han tjänstgjort i 50 år.
Lef väl
Peter

Jag har nu kollat uppgiften på baksidan av fotot. Som jag misstänkte står det på baksidan av fotot "Pastor Salomon Anton Kruskopf". Fotot är taget av Olle Presto Wenersborg (sic)
Fotot av Fru Anna Kruskopf är taget av samma fotograf. Dock är namnet skrivet med annan handstil på baksidan av kortet.
Hälsningar
Peter

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion