Lorentine Bertine Iversdatter, f. 1867 er min farfars mor. Dette har jeg fått bekreftet i krikebøkene der han er oppført med navn Ole Paalstedt. Min farfar, som døde i 1972 skrev sine memoarer. I memoarene står det brlant annet:
"Erik Barbo og kone, som var min sösters pleieforeldre dem bodde uti Byåsveien han var kjörer på Nydalens mölle som den gang brukte vandkrat fra Nidelven. Dem fortalte at mor döde av mavekreft, blev opperert på Trondheims sykehus. Blev brukt kloroform til bedöving, dem blev forferdelig klein og törst etterpå, medpassient hadde jit hende vatten, og så blev magen sprenkt, og var död om morgenen., sösteren döde av tæring på Reknes sanatorium 1924 – 24 år. Sånn ente deres liv. Min lagnad er vel ennu ikke bestemt. Med godt mot kan mann bevare helsen"
Siste spor jeg har funnet av Lorentine er sannsynligvis en oppføring i folketelling for 1900 for gården Fossestuen i 1661 Tiller (gnr 54, bnr 3) Her er det en kvnne oppført med navnLorentze Bertine Iversen født i 1872 i Frøyen.
Er det noen her som kan finne mer informasjon om Lorentine Bertine Iversdatter?
mvh Viggo Iversen