Lorentine Bertine Iversdatter - Mer om Lorentine Bertine Iversdatter

Started by Viggo Iversen on Monday, January 21, 2019
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 7 posts

Lorentine Bertine Iversdatter, f. 1867 er min farfars mor. Dette har jeg fått bekreftet i krikebøkene der han er oppført med navn Ole Paalstedt. Min farfar, som døde i 1972 skrev sine memoarer. I memoarene står det brlant annet:

"Erik Barbo og kone, som var min sösters pleieforeldre dem bodde uti Byåsveien han var kjörer på Nydalens mölle som den gang brukte vandkrat fra Nidelven. Dem fortalte at mor döde av mavekreft, blev opperert på Trondheims sykehus. Blev brukt kloroform til bedöving, dem blev forferdelig klein og törst etterpå, medpassient hadde jit hende vatten, og så blev magen sprenkt, og var död om morgenen., sösteren döde av tæring på Reknes sanatorium 1924 – 24 år. Sånn ente deres liv. Min lagnad er vel ennu ikke bestemt. Med godt mot kan mann bevare helsen"

Siste spor jeg har funnet av Lorentine er sannsynligvis en oppføring i folketelling for 1900 for gården Fossestuen i 1661 Tiller (gnr 54, bnr 3) Her er det en kvnne oppført med navnLorentze Bertine Iversen født i 1872 i Frøyen.

Er det noen her som kan finne mer informasjon om Lorentine Bertine Iversdatter?

mvh Viggo Iversen

Her er det kun en fødselsdato på henne så grunnleggende info som hvor i landet og ut over det, samt folketellingene det refereres til mangler helt. Vanskelig å vite hvor man skal begynne da.

Hei. Jeg kan presisere litt her ja:
Rktig fødselsdato er 7 februar 1868. Født på Frøya.

Frøya i Bremanger eller Trøndelag?

I så fall er vel fornavnet Lorentse Bertine, ikke Lorentine Bertine slik jeg leser det, se #8 nederst til venstre: https://www.digitalarkivet.no/kb20070905620319

Da er folketellingen du viser til neppe henne, for hun er født i 1872, men som kjent kan man ikke stole på fødselsår i folketellinger, spesielt på personer som ikke i utgangspunktet er hjemmehørende der

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037464000218

Dette kan være henne i Kongens gate, Trondheim folketelling 1891, Lorense Berntine Iversen, født 1868 Freien, Tjenestepige https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053073009464

Det står status fl, logerende fra familien, så om det er familie hun bor hos er det nok henne.

Hei Private User Det er Frøya i Trøndelag vi snakker om ja. flott at du engasjerer deg, jeg trenger virkelig hjelp her til å spore opp. Den Lorentse Bertine du har funnet i folketellingen i 1891 er nok henne. Jeg har sett rundt omkring i folketellinger og holder en knapp på at kvinnen jeg har funnet i en folketelling i 1900 er henne, dette til tross for at fødselsår ikke stemmer. Jeg er kjempetakknemmelig om du kan se om du finner noe mer. Hun hun fødte min farfar i 1896, og fikk en datter til i 1899. Hun døde etter en mageoperasjon en gang tidlig på 1900 tallet, uvvist når.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion