N-Y5003 on isälinjani haplo, juuri se pitäisi olla...

Started by Asko Jutila on Saturday, January 12, 2019
Showing all 15 posts

myös isoisäni haplo, mutta kuka hän on/oli, Sillä en tiedä sitä, Eikä sitä ole virallisissa papereissakaan, sillä Perniön Seurakannnan sivuilla lukee isän syntymän kohdalla vain äidin nimi, kummien nimet ja lapsi tuomitaan sanalla Äpärä. Samoin on isäni isonveljen ja pikkuveljen kohdalla kirjattuna. Isoäiti oli tuolloin piikana mm. Öyrilän ja Mussaaren tiloilla Perniössä vuosina1910-1914.

En ole vielä kiivennet tuohon haplopuuhun tuohon oksalle katsomaan viereisiä haaroja. Tosin en edes tiedä mitä tuo polkusi tarkoittaa tuossa eli nuo N-Y sarjat peräkkäin, sillä olen vasta alaluokilla näissä asioissa, tai oikeammin kiertokoulussa, Sillä aina eri puolilta ja eri keskusteluissa opin aina jotain uutta.

Tuo isälinja on suuri mysteeri. Sillä isän äidin puolelta pääsen kauas menneeseen ja äidin vanhempien kautta vieläkin kauemmas eli hakkapeliittoihin joten minussakin virtaa aatelisten verta. Tosin tuo mtDNA linja minulla on T2 joka sekin on mielenkiintoinen haplo.

Tuo isäisän isoveli ja pikkuveli ovat myös äpäröitä ja muita lapsia en vielä näe tämän 100-vuoden säännön takia. Mummulla kun oli kuusi lasta, joista neljä kuoli aivan pieninä. Joten nykyiset DNA-testit eivät heihin auta. Tuo toinen elossa oleva lapsi (nykyään jo kuollut), poika hänkin sai perheen aikaiseksi ja siinä on myös yksi poika, joka ei halua tehdä testiä. Joten olen vähän umpikujassa tässä. Noita nimiä joita viestissäsi on, ei ole minun sukulinjoissani (tosin voinee olla isoisän kautta!). Mutta kiintoisaa tämä papan metsästäminen on, todella.

Aiemmin tuolla viestiketjussa Tero kirjoittaa sukunimestä Fleming! Olen myös jotain sukua Flemingeille minäkin, Sukuisuus tulee tuolta äidin äidin esiäitien/-isien kautta. Myöskin Casper von Lunden on suoralinjainen isoisäni (noin 9.) äidin isälinjan kautta! Tuon isoisän kun löytäisi niin mitä sieltä sitten löytyy? Tosin tiedän että olen Hagner-sukuun kuuluva (Y 67 kertoi sen). Lumen ja talven keskellä näitä ajattelen!

Jotain edistystä tapahtuu.... vai onko se edes sitä?

Sain juuri Y 700 tulokset piitkän odotuksen jälkeen (muuttui lennossa Y 500 => Y 700) ja olen turvallisesti puun hentoisella oksalla jonka osoite on

N-A 17082

Joten missä muut tämän linjan omaavat ovat?
Tuota pitääkin kartoittaa tarkemmin

Terve Tero
Tuohon alkupään kirjaamasi haplotyhmän alaryhmiin voin nyt vastata kun olen saanut kevän ja kesän mittaan lisätietoa DNA-sta!
Olen siis N -Y5003, FT58587, BY29010, Y-2400, A17082 ja nyt istun lähes yksin oksalla N-BY57562. Tämä ei tosin vieläkään ratkaise ongelmaani jota aion nyt kesälomalla ollen alkaa hieman taas ratkoa.
Minä en myöskään tunne pappaa, mutta olen etsinyt mummon jalanjälkiä vuosisadan 1900 alkuvuosikymmeninä ja ollut yhteyksissä maatiloihin joissa mummo tuolloin palveli. Mutta sieltäkään ei enää juuri muistikuvia tai mitään dokumentaatiota löydy. Joten haahuilen edelleenkin tyhjissä ulottuvuuksissa.

Poistin tilitykseni hyödyttöminä...

Nyt törmäsin Askon kanssa yhteisiin dna osumiin... Oliko meillä dna yhteyttä Asko?

Katsoin tuolta familyDNA puolelta, että olemme osumia toisillemme vain Y-DNA 12 tasolla, ei muilla tasoilla. Minulla on tuo big Y ja Y-DNA 111 ja 67 tehtyinä, sekä äitilinja ja serkkupuoli myös. Sinullakin on tuo Y-DNA 111 testi tehty. Ja olet N-Y 86055 tasolla joten ollaan eri oksilla tuossa puussa. Meillä on Y-12 tasolla differences 9 of 418.

Joten ei me nyt ihan serkkuja siis olla!

Juu ei ihan heti isälinjat kohtaa... Mahtoiko olla autosomal osumaa? Sitä lähinnä mainasin

You
→ Aino Aleksandra Jutila
your mother → Matilda Erika Kallentytär Hallström
her mother → Kaarle Vilhelm Juhonpoika Lampo
her father → Johan Fredrik Mattsson
his father → Maria Antintytär Hento
his mother → Stiina Kustaantytär Sepäntalo
her mother → Reetta Juhontytär Lietzén
her mother → Juho Arvidinpoika Lietzén
her father → Arvid Sakarinpoika Lietzen
his father → Zacharias Arvidsson Lietzen
his father → Clara Utter
his mother → Erik Persson Utter
her father → Pekka Maunonpoika Utter
his father → Kaisa Nilsdotter Sluk
his mother → Karin Henriksdotter Fleming
her mother → Valborg Jönsdotter Tavast
her mother → Jöns Olofsson Tavast
her father → Nils Olofsson Tavast
his brother → Henrik Nilsinpoika Tavast
his son → Karin Henrikintytär Tavast
his daughter → Kirstin Tavast
her daughter → Agneta Klemetsdotter Esping
her daughter → Karin Eliasdotter Esping
her daughter → Johannes Petri Walstenius
her son → Anna Johanneksentytär Rungius
his daughter → Henricus Matthiae Rungius
her son → Annika Heikintytär Pisku
his daughter → Reetta Matintytär Iso-Uotila
her daughter → Liisa Mikontytär Iso-Uotila
her daughter → Antti Liisanpoika Mansikkamäki
her son → Maija Antintytär Mansikkamäki
his daughter → Amanda Mikontytär
her daughter → Hilja Maria Santalahti
her daughter → Hilkka-Liisa Lehto
her daughter → <yksityinen> Vuorenala (Lehto)
her daughter → Tero Kalervo Vuorenala
her son

Hiukkasen kaukainen serkkuosuma siis!

:-) Homma pyörii täällä ja hiljalleen ollaan kaikki sukua keskenään. Y-linjatkin alkaa selkeytyä ja oma linja tulee Kannakselta ja saattaapi olla et Savosta olisi sinne hiipinyt 1600 paikkeilla. Täyttä varmuutta ei ole, mutta palaset loksahtelee paoikoilleen sitä mukaan kun niitä tutkii... jos tutkii...

Oletko Asko tutkinut löytyykö Perniöstä miten Hagnereita?
Ainakin yhden 1700 luvulla eläneen löysin.
Perniö rippikirja 1772-1781 (AP I Aa1:6) Sivu 440 Lupaja Torp, Hagner, Bergholm, Mårberg ; SSHY http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=2200... / Viitattu 06.09.2023

Tuskin sama kun ei syntymäaika täsmää mutta on n-by57562
Gustaf Hagner

Tervehdys. Ei taida Perniöstä juuri muita Hagnereita löytyä kuin tuo sinun löytämäsi. Kiitos siitä.!

Tuo Lupaja on kuitenkin aikas lähellä isäni kotipaikkaanikin, Joten sikäli mielenkiintoinen osuma!

Showing all 15 posts

Create a free account or login to participate in this discussion