Sotakarkurit

Started by Jaana Ingrid Hakkarainen on Sunday, January 6, 2019
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 4 posts

Loppiaista kaikille!
Minulla on kovasti mieltäni askarruttava isosetä Lauri Sefanias Hietamäki (s. 1.3.1914 Ikaalisissa, asuinkunta sotien aikana Helsinki). Otteessa kadonneiden luettelosta hänen on ilmoitettu kadonneen 18.9.1941 Onkamuksessa ja menneen vihollisen puolelle. Kuitenkaan sotapäiväkirjasta tämä puusilmä ei löydä asiasta mainintaa? Eikä otteessa ole ilmoitettu asiasta muuta kuin että asia on loppuun selvitetty (PM:n valvontaos.).
Onko mitään keinoa selvittää mitä oikein on tapahtunut Laurin suhteen tuolloin? Ja tuon 18.9.1941 jölkeen?

Otteessa on merkitty Laurille seuraavat tiedot:
Sotilasarvo: sotamies
tuntolevy 606800
Jk.Os. 6274 (Os. Pärmi), ei kaiketi vielä Pärmin piruja??
Viimeiset tiedot kadoksiin joutuneesta:
Kadonnut Onkamuksessa 18.9.1941 (STA)
Kadonnut Onkamuksessa 18.9.1941. Mennyt vihollisen puolelle. Tapaus loppuun selvitetty (PM:n valv.os.)

Kantakortissa maininta erikoiskoulutuksesta: Pioneeri

Kaikki apu/tiedot olis enempi kuin tervetullutta.
t. Jaana Hakkarainen, os. Hietamäki

Hei Jaana! Haluatko, että yritän selvittää asiaa naapurimaan arkistoista?

Terveisin

Tero

@Tero Toikka

Anteeksi että on aikaa vierähtänyt. Kaikkea on sattunut ja tapahtunut, Lauri on jäänyt heitteille.

Kyllä minua edelleen kiinnostaa tämän miehen todellinen kohtalo. Sellainenkin vaihtoehto on käynyt mielessä että hänen on automaattisesti katsottu loikanneen sillä hän kuului kommunistiseen puolueeseen. Toisaalta samaisesta syystä ei lainkaan ole mahdotonta ettei olisikin loikannut.
Kovasti vain minua kismittää tuo ettei kantakortista löydy minkäänlaista kuvausta tapahtuneesta, silminnäkijöitä yms.

Mitä mahdollisuuksia on naapurin arkistosta asiasta saada selkoa?

t. @Jaana Ingrid Hakkarainen

Moi Jaana! Huomasin vasta nyt viestisi. Katsotaan, josko löytyisi jotakin.

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion