Olen etsinyt tietoa Suomen kirkon Sisälähetysseuran toiminnasta Sortavalan maalaiskunnassa, erityisesti vajaamielisten hoitolaitoksesta Vaalijalasta. Erkki Kansanahon historiikki kertoo suurista linjoista, mutta haluaisin päästä käsiksi tietoon, jossa olisi tietoa henkilökunnasta ja heidän työstään, jos ko materiaalia on edes saatavilla. Isoisäni (konemestari?) ja isoäitini (sairaanhoitaja) työskentelivät Vaalijalassa, mutta paljoa en tiedä heidän työstään siellä.
Kansanahon kirjasta löytyi tosin isoäitini työyhteisön kuva ja isäni kansakoulukuva.
Osaisiko kukaan kertoa, mistä lähtisin etsimään tietoa isovanhempieni Vaalijalan ajalta 1914 - 1939.
@marja Widenius
Pieksämäellä toimii edelleen Vaalijan kuntayhtymän kehitysvamma-alan "laitokset". Sieltä kannatta kysellä, uskoisin heillä olevan siellä paljonkin historiaa tallessa. Tässä linkki yhteystietoihin:
https://www.vaalijala.fi/yhteystiedot
t. Helena
Oletko ollut yhteydessä suoraan Suomen Sisälähetysseuraan? Suurena järjestönä heidän arkistonsa on varmasti avuksi. Saattaahan olla, että arkisto on Sortavalan toimintavuosien osalta sijoitettu esim. Mikkelin maakunta-arkistoon.
Kuujon, Tiaisen ja Karttusen Sortavalan historiassa on käsitelty myös Sisälähetysseuraa ja Vaalijalaa, mutta ei mielestäni toivomastasi näkökulmasta.
Mahdollisesti voisit löytää aikalaiskuvauksia esim. Laatokka-lehdestä joka on nykyisin nähtävänä myös netissä
Olen ollut yhteydessä sekä Pieksämäen Vaalijalaan, jossa minulle ei osattua sanoa sitä eikä tätä. Tiedän, että heillä on ainakin ollut siellä pieni museo, mutta muistaakseni se on keskityttynyt Vaalijalan Nenonpellon toimintaan, sehän rakennettiin 1950-luvun alussa jatkamaan Sortavalassa tehtyä työtä. Kirkon sisälähetysseuraan petyin myös; minua pompoteltiin henkilöitä toiselle ja lopulta viestintäpäällikkö? kertoi, ettei heillä ole tallennettuina arkistoja yms.
Ehkä kanssani keskustelleilla henkilöillä oli tuolloin - kahdeksan vuotta sitten - hankalat päivät. Pettymykseni oli suuri ja sukuselvityshaluni pysähtyi useaksi vuodeksi.