Lassilan Kievari

Started by Private on Monday, November 5, 2018
Problem with this page?

Participants:

Showing all 4 posts
Private
11/5/2018 at 7:48 AM

Hei!

Ensinnäkin, kiitos Satu Perälä että kutsuit tähän projektiin.

Minua kiinnostaa kovasti tuo Lassilan Kievarin historia Olkijoella (siis Buodi el. Olkijoki, Raahe).

Minun suoran mieshaarani varhin esi-isäni on sieltä lähtöisin, Jöran Johansson Lassila, Syntynyt 11. huhtikuuta 1692, syntymäpaikka ei ole tiedossani. Kuollut 11. syyskuuta 1759 - Buodi el. Olkijoki, Raahe. Pattijokeahan tuo taisi olla silloin.

Käsittääkseni Olkijoen (Lassilan) Rauhanpirtti sijaitsi samalla paikalla jossa allekirjoitettiin Suomen Sodan aselepo v. 1809. Minun sukulaiseni taisivat olla jo muualla tuossa vaiheessa. Vai olivatko?

Hänen poikansa oli Carl Jöransson Lassila. Syntynyt 9. maaliskuuta 1732 - Buodi el. Olkijoki, Raahe
Kuollut 4. lokakuuta 1786 - Siikajoki. Rippikirjojen mukaan syntynyt 21.4.1732 tai 22.3.1732.

Säätyläinen? (Oma kommentti: ... etunimi on yleensä normalisoitu vanhoissa kirjuriteksteissä, varsinkin säätyväestöä tarkoitettaessa, latinalaiseen muotoon, esim. "Iacobus"... -> Kustaa Vilkunan Etunimet -kirja ).
Pattijoen RK 1779-84 talon nimen yhteydessä "Nämdeman".

Lapset saivat myös "säätyläisten" nimet:

Margaretha Calrsdr 1753
Niels Kallenpoika Hannila 1755
Georgius Hannila 1764-1832
Carolus Hannila 1767
Iacobus Hannila 1777-1783

Noista lapsista on minulla vain Niels:stä (Syntynyt 7. lokakuuta 1755 - Olkijoki, Raahe) enemmän tietoa:

Muuttanut perheineen Olkijoelta ensin Siikajoelle 1783 tai -84 ja sieltä Pattijoen Savolahden kylään 7.6.1789. Savolahdella ammattina Landbonden.

Löytyisikö jostakin, joltakin lisää tietoa?

-antti

11/6/2018 at 2:08 AM

Hei!
Minua kiinnostaa Johan Henrikinp. Skinnari s. 3.12.1811 Pattijoki. Miten Skinnarin suku jatkuu tästä taaksepäin. Onko Johanin isällä ollut eri sukunimi, kun en löydä sopivaa Henrikkiä? Skinnarin suvussa Henrik ja Johan olivat hyvin yleisiä nimiä.

Private
11/6/2018 at 8:48 AM

Hei

Skinnari tai Skinnare voisi olla noina vuosina sotilasnimi joka liittyy turkiksiin, eli esim. nahkuri.

t. Antti

Private
11/6/2018 at 8:59 AM

Muutenhan tuolloin "tavallisten" ihmisten nimet Pohjanmaalla tulivat vielä talon nimen mukaan, mutta ainakin sotilaille annettiin nimet heidän arvonsa mukaan.

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion