Hvordan slette et feil etternavn på Geni?

Started by Kjell Harald Vikøren on Thursday, October 11, 2018
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 34 posts
10/11/2018 at 3:54 PM

Torborg Kiristine Hortemo f. Hermansdatter 17 nov 1866 - 8 feb 1955. Er registrert med Børresen som pikenavn. Faren var Herman ikke Børre. Hvordan kan dette rettes opp

10/11/2018 at 4:36 PM

Gå inn på hennes profil, trykk på "Rediger profil" som du finner på høyre side i profilen.
Da kan du legge inn det navnet som stemmer og eventuelt fjerne det som ikke stemmer. Men hvis du ikke er nært beslektet og ikke samarbeider med profilens administrator, må du ta kontakt med denne for å endre, det anbefales uansett å ta kontakt med de som står som administratorer slik at de blir klar over feilen. Det gjør du ved å trykke på "Kontakt profiladministrator"..

10/11/2018 at 6:34 PM

I would suggest you contact administrator Harold Tveit

Private User
10/11/2018 at 11:20 PM

Å påstå at Hermansdatter er et mellomnavn er også feil så jeg fjernet det derfra og la det inn som pikenavn, - på for eksempel konfirmasjonen og vielsen hennes står det tydelig som etternavn https://www.digitalarkivet.no/kb20060509080131, https://www.digitalarkivet.no/kb20051206010496

Forøvrig viser dåp og konfirmasjon at hennes mellomnavn skrives Christine, - med C, ikke Kristine, - men det står Kristine på vielsen, men her bør det krysssjekkes mot klokkerboka da klokkeren som oftest var mer lokalkjent enn presten mht navn.

Private User
10/12/2018 at 12:09 AM

Jeg tror spørsmålet ditt er godt besvart i denne tråden.

Jeg vil imidlertid benytte anledningen til å mane til forsiktighet når det gjelder forandringer i Geni. Geni har lagt det ganske åpent med hensyn på endringer i individdata, det er bra, fordi det gir mulighet for å forbedre gjeldende informasjon. Imidlertid kan det det også føre til at feil blir innført i systemet/treet. Derfor er det nok lurt å la Adm foreta endringer.

Den samme formaningen gjelder navn. Personer hadde det vi i dag beskriver som fornavn med tillegg av en slektskapsindikator, hos oss ble farens navn benyttet; Jeg ville altså vært JohnErik, Thors sønn. Ofte ville presten ty til bosted for å identifisere nøyaktigere. Bostedet endret seg ofte i eldre tider har jeg inntrykk av, og er ingen god kilde til etternavn. Nesten ingen hadde slektsnavn/etternavn, unntak er enkelte gårder. I mitt distrikt er Enggrav og Gåthaug eksempler på det.

Private User
10/12/2018 at 12:52 AM

For å si det enkelt: Man skal ikke anta ting, man skal vite, der den største feilen er å anta gårdsnavn som etternavn fordi det var en tradisjon i en liten del av Norge (i Nord-Norge var det helt fraværende), og dessuten ble slike navn til først i nyere tid, så om barna begynte å bruke det betyr ikke at generasjoner før det også må føres slik.

Jeg har ikke sjekket om Torborg Christine Hortemo vitterlig hadde Hortemo som etternavn etter at hun ble gift, men det er null treff på gravminner. Korreksejon: Hun ble begravet som Thorborg Hortemo

10/12/2018 at 1:04 AM

Beklage men jeg er ikke medlem av Geni lenger, så jeg kan ikke gjøre noe.

Mvh
Inger K. Malmberg

Private User
10/12/2018 at 1:10 AM

Jaha, hvordan kunne du poste dette svaret hvis du ikke er medlem?
Hvis du mener betalende medlem er det ikke nødvending for å kunne redigere profilen innen egen familiegruppe, eller offentlige utenfor hvis du samarbeider med en av profil managerne. De fleste Geni brukerne er gratis brukere som du, mange med ganske mange tusen profiler uten at de føler behov for å være betalende medlem. Mange betaler derimot for å sikre at nettstedet består.

Har forøvrig også rettet dødsdatoen på Thorborg profilen, som for ordens skyld er her: Thorborg Christine Hortemo

Private User
10/12/2018 at 1:58 AM

Flotte svar i dette forum. Fars navn som etternavn (patronymikon) var benyttet i 200-300 år og var det samme over hele landet: faren har du livet ut og kan bare brukes på egne barn, mens svigerbarn og barnebarn har sin egen far. Navneloven kom i 1923 og da måtte alle velge et etternavn og ved giftermål måtte konen ta mannens etternavn. Det varierte fra landsdel til landsdel om patronymikon eller steds-/gårdsnavn var brukt som etternavn. Patronymikon har du livet ut, men du kan ha familienavn i tillegg.

10/12/2018 at 2:04 AM

Er nok litt ny på Geni. Men jeg ser at sønnen til Thorborg Christine også har feil registrering. Søren Edvardson Hortemo var født 7 mars 1899.

"sen "navn som etternavn, ser ut til å være mest brukt i dette området, med unntak av de som var bosatte på gårder. Ektefellen Edvard Johann Sørenson Hortemo er registrert med dette som etternavn (Hortemo) både ved inngåelse av ekteskap og ved dåp av barna.

Takk for alle svar

Private User
10/12/2018 at 2:38 AM

Reidun, - det er også litt feil å trekke fram 1923 som en "grense", - det er derfor jeg alltid sier: hold deg til hva du har kilder på, - ikke anta noe ut fra bosted og tidspunkt hvis du har mulighet til å finne flere kilder enn selve dåpen siden etternavn kun står der i nyere kirkebøker.

Har mange eksempler på hvor lett det er å ta feil ved å anta ting, - allerede i folketelling 1865 finner du nesten 100 tusen kvinner med -sen navn etter ektefellen eller faren, - har til og med to eksempler fra før 1800 på det.

PS, Kjell Arne: du ser ut til å være selv ført som ukjent kjønn, - kan du se etter? ;-)

10/12/2018 at 3:20 AM

Bjørn P. Brox. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på kjønn

https://media.digitalarkivet.no/view/985/250 linje 16 16.11.1898 ekteskap - Torborg Kristine
https://media.digitalarkivet.no/view/816/66 Dåp Torborg Christine
Gravstein : Thorborg.

Ikke lett å forholde seg til rett navn. Og noen prester skrev navnet anderles enn hva foreldrene ønsket.

Private User
10/12/2018 at 3:38 AM

Når det gjelder Torborg Kristine versus Thorborg Christine har jeg landet på siste varianten siden de to viktigste hendelsene der hun selv eller familien har noe direkte å si noe om skrivemåten, - konfirmasjonen, dødsannonse og gravstein så står det Thorborg Christine.

Man må også huske på at tidligere var ikke skrivemåten viktig, - skriftspråk var nettopp det ordet eksakt betyr: nedskrevet språk. Om du finner Xtoffer istedenfor Christoffer, eller An̄e istedenfor Anne i ei kirkebok var ikke en feil på den tida da uttalelsen var den samme, mens man i dag, i det spesifikke tilfellet, kanskje er nødt til å normalisere navnet til Kristoffer eller Anne for at det skal bli lest riktig (men husk at normalisering ikke skal gjøres ved sitering av en kilde, bortsett fra at man kanskje setter i parentes på hva det betyr, - men å sitere An̄e er en umulighet for de fleste, for bokstaven n̄ finnes ikke i Unicode)

10/12/2018 at 3:51 AM

Bjørn Brox: Thorborg var familie til ektefelle. I andre slektsprogram har vi lagt inn lenker til kirkebøker. Ser også at Geni har hentet bildet som vi har lagt inn i et annet slektsprogram, så her henter vel Geni fra flere steder, når de presenterer profilen

10/12/2018 at 8:41 AM

Bjørn Brox: Hvis Hermannsdatter skal angis som slektsnavn for Thorborg, så bør Geni sin navnekonvensjon korrigeres. Dette basert på at ev. kjent patronym legges i Mellomnavn, hvis det finnes et annet Etternavn slik tilfellet er her. Videre hvis det finnes kun et Fornavn (gitt navn) og patronym så legges patronymet inn i Etternavn.
Link: https://www.geni.com/projects/Gamle-Ryfylke/2651
Link: https://wiki.geni.com/index.php/Patronymics#Scandinavian_Patronymics
Hvis disse linkene er feil så bør de oppdateres slik at en slutter å benytte mellomnavn til patronym når en har et kjent etternavn. I dette tilfellet Hortemo.

Private User
10/12/2018 at 9:31 AM

Som jeg kan gjenta i det uendelig: man skal ikke fabrikkere fakta.

Kan du vise til at Hermannsdatter er brukt som mellomnavn både sammen med fornavn og ektefellens navn så er det OK.

Uansett så er Hermannsdatter hennes første kjente etternavn, - på vielsen heter hun Hermansen som er lagt inn som også kjent som., - med andre ord var Hermannsdatter allerede ute av bildet da hun giftet seg, så konstruksjonen Hermannsdatter Hortemo vil du nok ikke finne noen kilde på. Husk at et navn skal være et komplett navn, ikke sammensatt av deler fra forskjellige kilder såfremt det ikke er eget felt som det, slik som pikenavn. Varianter av hele navn man finner i kilder legger man inn i også kjent som, noe du finner et utvalg av på Thorborg sin profil.

Jeg er ikke involvert i å lage regler for navn, fordi den eneste regelen er at man ikke skal fabrikkere fakta, men holde seg til kildene.

10/12/2018 at 10:11 AM

Kan noen gi meg en oppklaring på om patronymer som Hermansdatter er et etternavn, mellomnavn eller kun en hverdagslig bekreftelse på hvem som var faren? I gamle dager var det kun et fornavn og farsbekreftelsen i tillegg. Finnes det fasitsvar på om farsbekreftelesen var et etternavn i dagens forståelse av begrepet eller var det bare en farsbekreftelse?

I de tilfeller der adressen ble til etternavn og patronymet ble beholdt kan jeg ikke ikke forstå annet enn at patronymet må bli et mellomnavn. Hvor tar jeg feil?

Private User
10/12/2018 at 10:36 AM

Fant noe på nett som kanskje kan hjelpe:

http://www.norwaydna.no/gedcom-og-slekt/norsk-navneskikk/

Private User
10/12/2018 at 11:11 AM

Akkurat det nettstedet vil tvinge oss til å bruke gårdsnavn som etternavn uansett om det var tradisjon eller ikke. Som sagt: hold deg til hva kildene sier.

Private User
10/12/2018 at 11:14 AM

Steinar, - det er en vesentlig forskjell på datter av Ole i en kilde og Olsdatter, - du fornærmer halve Norge (kanskje ikke så mye nå) hvis du mener -sen navn ikke er etternavn.

Private User
10/12/2018 at 11:56 AM

Jeg har også lurt litt på hvordan jeg kan føre patronym i tråd med konvensjonene på Geni. Grunnen til at jeg (og sikkert flere med meg) er usikre er fordi det står under "Introduksjon til Geni - norsk"-prosjektet at man skal føre patronym som mellomnavn.

Forstår jeg deg riktig i at man skal føre patronym både som etternavn dersom man ikke har kilder som viser at personen har benyttet et annet etternavn i tillegg, @Bjørn P. Brox?
Og dersom det dukker opp kilder på at et annet etternavn (f.eks. gårdsnavn) også er benyttet så flytter man patronymet opp i mellomnavnsfeltet (gitt at man også har kilder på at patronym er benyttet)?

Private User
10/12/2018 at 11:58 AM

"både som etternavn og mellomnavn" skulle det stå i første linje andre avsnitt der :-)

Private User
10/12/2018 at 12:46 PM

Som sagt: det som står under navne regler i prosjektet går jeg ikke god for (gammel krangel) da jeg er imot å fabrikkere fakta med regler. Eneste unntaket ville være å føre datter/sen navn eller hva man har kilde på søsken hvis eneste kilden er dåp/dødfødsel/død før konfirmasjon der etternavn normalt ikke er ført.

Etter min erfaring er f.eks bruk av gårdsnavn som etternavn som tradisjon begrenset til en meget liten del av norge, men noen prøver å påtvinge dette på alle (om du lurer står samme person bak tekstene både i norwaydna og prosjektet). En seriøst slektsforsker påsto attpåtil at jeg burde føre meg selv som Trygvasson som mellomnavn fordi min far het Trygve. Takk for den seriøsiteten...

Å føre patronym som mellomnavn gjør du kun hvis du har kilde på det, men ikke mikset med et etternavn hvis du ikke har kilde på at det er oppført sammen.

Noen hadde fylt inn Hansen/Hansdatter som mellomnavn på en hel generasjon av mine forfedre med henvisning til "reglene" fordi faren het Hans Brox. Selv kunne jeg ikke finne en eneste primærkilde på noen av barna der brukte Hansen/Hansdatter Brox, kun Brox, så jeg slettet det.

Det utelukker ikke at det i noen kilder også kun har ført Hansen/Hansdatter, og der jeg har funnet det er det navnet ført opp i også kjent som, - det er kombinasjonen Hansen Brox som ville være en fabrikasjon av fakta, - i likhet med å føre Torborg som Torborg Hermannsdatter/Hermansen Hortemo - det vil være fabrikkering av fakta så langt som jeg har funnet av kilder.

Private User
10/12/2018 at 12:55 PM

For ordens skyld: Jeg favoriserer mest kjent som i hovedfeltet for navn, evt som visnings navn. Forutsetninga er selvsagt at alle andre komplette varianter av navnet føres i også kjent som slik at de er søkbare.

10/12/2018 at 3:12 PM

Så en kort oppsummering

Navn født: Torborg Christine (ingen angivelse av noe patronym eller etternavn, men her antas da Hermannsdatter som Slektsnavn i profilen selv om kilden ikke oppgir dette helt konkret) https://media.digitalarkivet.no/view/816/66

Navn konfirmert: Thorborg Christine Hermansdatter (patronym, men ikke noe eget etternavn angitt) https://media.digitalarkivet.no/view/3403/129

Navn vielse: Torborg Kristine Hermansen (Er etternavn nå etablert basert på farens fornavn og ikke lenger patronym?? Folketelling 1900 og senere begravelse tilsier ikke det) https://media.digitalarkivet.no/view/985/250

Navn ved første fødte sønn Søren: Torborg Kristine Hermansen (navn som ved vielse) https://media.digitalarkivet.no/view/985/250
Sønnen er for øvrig født 1899 og ikke 1898, men det regner jeg med administratorer av den profilen korrigerer når de sjekker kilder. :-)

Navn ved folketelling 1900: Tørborg Hortemo (endret første del fornavn, bortfall andre del av fornavn, etternavn lik ektemann. Det tilsier at Hermansen ikke var et etternavn, men et patronym, dog skrevet Hermansen i steden for mer normalt Hermansdatter) https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037204000081

Navn begravelse: Thorborg Hortemo (bortfall andre del fornavn, etternavn lik ektemann. Som ved folketelling i 1900, ingen bruk av patronym)

Hvis en anser kirkebøker som relativt sikre primærkilder, så er altså nåværende profilnavn Thorborg Christine Hortemo feil, ettersom ingen kilde ser ut til å angi akkurat denne sammensetningen?
Skal en da for denne profilen i steden kun benytte Thorborg Hortemo som angitt ved begravelse og ev. andre navn under 'Kjent som'?

Jeg synes det blir mest korrekt å angi Thorborg Christine-Hermannsdatter-Hortemo (Fornavn-Mellomnavn-Etternavn). Dette fordi det angir hennes faktiske navn ved dåp, hennes faktiske patronym ved konfirmasjon og hennes faktiske etternavn ved begravelse. Slektsnavn ville jeg valgt å stå blank ettersom ingen kilde angir med 100% sikkerhet noe slikt for denne personen. Øvrige kjente varianter kunne deretter legges inn under 'Kjent som'.

Private User
10/12/2018 at 4:15 PM

Godt oppsummert mht fakta, men igjen endel antagelser. Du fornærmer halve norge hvis du mener at f.eks Olsen ikke er ett etter/slektsnavn, samt at du blander begreper som etternavn og slektsnavn. For meg er Brox ett slektsnavn da det har vært det i mange hundre år uten utgangspunkt i et gårdsnavn. Hortemo er et gårdsnavn som har utviklet seg til et slektsnavn, blant annet som en følge av kravet om fast etternavn som kumulerte i navneloven av 1923. Alle er imidlertid ett etternavn ,- et navn etter fornavnet som du deler med søsken mm.

Du må ikke se på navn som noe som er fastlåst gjennom hele livet. Å påstå at Thorborg nok ikke het Hermansen når hun giftet seg ville nok ha fått et kraftig motsvar fra henne selv på det tidspunktet etter når Søren ble født, selv om hun seinere brukte Hortemo, og ved konfirmasjonen het Hermansdatter. Faktum er uansett at hun het Hermansdatter ved konfirmasjon og Hermansen ved vielse ifølge primærkilder, de to første kildene vi med ganske stor sikkerhet kan påstå at hun selv kalte seg da. Navn ved folketellinger kan forøvrig ofte være antagelser fra folketelleren, så det er usikre kilder.

Å navngi henne som Thorborg Christine-Hermannsdatter-Hortemo er en blanding av hummer og kanari helt uten dekning i noen kilder. Enten het hun Hortemo eller så het hun Hermannsdatter eller Hermandsen, men aldri samtidig, noe som samtlige kilder viser.

Skulle vi fulgt din logikk må vi kalle henne Torborg Thorborg Tørborg Kristine Christine Hermandsdatter Hermandsen Hortemo fordi det er en oppsummering av alle varianter vi har funnet så langt. Enten het hun det ene eller det andre, men ikke samtidig som du vil føre.

Forøvrig står det Thorborg Christine Hortemo i dødsannonsen hennes, - begravelsen er vel ikke tilgjengelig i kirkeboka så at hun bare het Thorborg Hortemo uten mellomnavn der er vel en antagelse, og at Christine ikke er skrevet på gravsteinen hennes kan være av praktiske hensyn eller at hun ikke brukte det til vanlig. det blir uansett bare spekulasjoner det det heller ikke finnes noe bilde av gravsteinen, så vi har kun dødsannonsen som siste faktum.

10/12/2018 at 5:05 PM

Hvis dødsannonsen viser Thorborg Christine Hortemo, så er jeg helt enig at det er navnet som bør stå på henne som profilnavn. Men fremdeles uenig i at Hermannsdatter er et slektsnavn for henne. Jeg anser det som et patronym ettersom hun ikke deler det med brødrene (som du sier det skal være SAMME etternavn). Derimot det at hun endrer til Hermansen ved giftemålet i 1898 kan indikere at de rundt dette tidspunkt 'låser' patronymet til et etternavn. Dette kan stemme hvis en ser på søsteren Elen.

Forøvrig, heter noen f. eks. Petter Olsen og faren beviselig heter Hans så er det ganske sannsynlig at vi prater om et etternavn og ikke et patronym. :-)

Private User
10/13/2018 at 1:39 AM

Nei, Hermannsdatter er ikke hennes slektsnavn, det er hennes etternavn ved fødsel, eller pikenavn som feltet heter i mange programmer.

Private User
10/13/2018 at 1:40 AM

Flisespikking kansje, men Geni har ingen andre felt en det.

10/13/2018 at 2:31 AM

Ser det er diskusjon om hva som skal brukes som etternavn. Familie på vestlandet brukte de dotter som mellom navn og i tillegg stedsnavnet som etternavn. Dette er dokumentert både gjennom fødselsattester, utflytnings attester, vitnemål, ekteskapsdokumenter og lignende Dvs det oppgis enten dotter av eller son av: "Larsdotter Eithun" "Larsson Eithun" .

Dette ser jeg at også at norsk amerikanere bruker datter som mellomnavn

I Geni Verdenstre
Kari Simonsdatter Ethun (født Langeteig) . (her endret de etternavn fra Eithun til Ethun i USA).
http://www.fylkesarkivet.no/…/4243800.2469.naa…/Ragnhild.pdf

Far til Edvar Johann Sørensen Hortemo (ektefelle til Thorborg Christine) :
Søren Thorjussen Hortemo, var født på Tveit, og tok Hortemo navnet da han flyttet til Greipstad. I dag er det et vernet navn (tidligere var grensen 500 navn, nå er grensen på 200).

Jeg er ny på Geni, men bruker andre slektsprogram.

Showing 1-30 of 34 posts

Create a free account or login to participate in this discussion