Forsøker å finne om der er DNA test jeg kan ta som vil vise meg mere om slekten fra min maternal side, DVs fra min mormor som kom fra Senja-Malangen området.
Jeg tok for mange år siden en DNA test, men tror den viser kun min paternal slekt.
Kan noen hjelpe og gi meg tips om dette er mulig og i såfall hvilken test man kan ta. Har lest beskrivelsene om DNA testing her på GENI men har intrykk at det kun er paternal, dvs far til far til far osv.
Takk
Tom
I DNA arkfanen på din egen profil kan du få en liste over personer kan kan testes for Mitokondrisk DNA.
Du selv har litt både fra far og mor, så det kan være greitt å få testet flere på din mors side for å avklare hvor mye og hva.
Uansett bør du starte med å knytte din egen DNA test til Geni profilen din. Er det ikke på FTDNA kan du starte med å laste opp dine rådata dit.
Takk for det Bjørn. Har lagt min DNA test inn på Geni profilen min. Men så vidt jeg kan se så er det stort sett far siden som er connected der. Har derfor også bestilt mtFull Sequence test som hva jeg forstår vil gi mere opplysninger om den maternal siden som er det jeg nu er mest interessert i. Må bare innrømme at dette med de forskjellige DNA testene er litt forvirrende. Blir kanskje bedre når man lærer bruken litt bedre. På min mormor side har jeg nu funnet og lagt inn profiler på folk helt tilbake til 1500 tallet så der burde kanskje være andre der som vil matche min DNA?
Takk for all hjelp.
Ser du har fått autosomale treff allerede på to slektninger via moren din som har tatt DNA test, men som sagt anbefaler jeg deg å få en av kvinnene med samme mors-linje som din mor til å ta en mtDNA test for å få avklart hennes linje. I DNA arkfanen på din egen profil kan du få generert en liste av forslag på nålevende som kan ta denne testen.
Den ene personen er connected til meg via min bestefars familie, ikke min mormor. Den andre er connected til meg via min mormors onkel. Skjønner ikke dette. Trodde det skulle være fra mor til mor til mor osv. Min søster skal ta mtDNA test. Kanskje det vil avklare mye. I mellomtiden prøver jeg å lese og lære mere om dette "magiske" systemet. Takker for hjelp.