Hei og takk for hjelp! Jag har forsket i flere år omkring min anmor som ble födt oäkta i Karlshamn i mai 1788. Jag har avklart at historien at hon var dotter av grev Piper var en dekkhostorie. Jag har snudd varje sten som kan snus. Med stor tro och säkerhet har jag funnet(hittatt) min anmors far, som var i tjänst som fendrik på Karlshamn Kastell i den aktuelle tid. Det er flere brikker som passer inn i spelet omkring Ehrenstråhle. Min anmor var i tjänst hos familjen Ehrenstråhle på herrgården Hallsnäs i Ramkvilla församling i Jönköpings län från 1778 til och med desember i 1779. I 1787 var hon i privat tjänst hos lantmätaren och överinspektören Per Borgh som var ledare av kronobrenneriet i Karlshamn. I min forskning har jag skrivit 37 A4 sidor omkring mitt arbete från början til slut. Hva tycker du om jag önsker å registrere David Ehrenstråhle som en ekspartner til min anmor? Vi er seks personer som har tästat autosomalt hos Family Finder och jag forsöker å få til en avale med en Ehrenstråhle person til å ta den samme tästen.
För att motivera en koppling till en adlig eller kunglig ätt krävs en dokumentation som granskats av enig genealogisk expertis.
Autosomala dna-test ger användbar information för fyra, kanske fem, generationer. För mer avlägsna släktrelationer försvinner allt i statistiskt brus.
Y-dna och mt-dna kan användas men kräver att det finns testbara raka mans- eller kvinnolinjer.
Jag kan skicka mitt materiale med beskrivninger dersom jag får din email adresse? Ingen i Sverige har forsket djupare i ættene Borgh, Piper, Ruuth och Ehrenstråhle enn jag. Jag ser ochså at vi trolig har gemänsamme anor i Ekshärad, Värmland. En ren manns- eller kvinnolinje finnes ikke tilbake til David Ehrenstråhle i vår släkt. Min forskning viser ochså at flere av vi som har täsatet oss har matchor i Family Finder med svenske personer som har flere gemänsamme anor til Ehrenstråhles anor i Ekeblad, Forstena, Hård af Torestorp, Lilliehöök, Linnerius, Plantin och Uggla,