Satulaseppä Gustaf Lindgren ei löydy sotilasrullista

Started by Satu Honkala on Tuesday, July 3, 2018
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 6 posts

Yritän uudelleen. Olen kysynyt samaa asiaa ennnenkin. Eikä asia edisty. Olen katsonyt myös Ruotsin arkistosta.

Vahdon Kierikkalan satulaseppä Gustaf Lindgren s. 1756. Satulasepän virkatalo oli Vahdon Kierikkalassa.
Vahdolle sijoitetut sotilashenkilöt kuuluivat Turun läänin jalkaväkirykmenttiin, toisen majurin komppaniaan. (lähde: Vahdon historia s. 102)

Löydän ns. ruotusotamiehet rullista. Siellä mm. tämän satulasepän appi Israel Rask. Päällystön luetteloista en Gustaf Lindgreniä löydä. Mies ilmestyy kersantti Matthias Lindströmin kanssa Kierikkalaan s. 1798.
Vahto , Rippikirja, (1796-1812; s. 12)

Gustaf Lindgren

Lisään vielä että Matthias Lindström ja vaimonsa Anna Christina Tesleff tulevat Vahdon Kierikkalaan Paatisten Ullas Heikkilästä. Etsimääni satulaseppää ei kuittenkaan siellä näy

Sotilasurasta en osaa sanoa mitään mutta 1756 syntynyt Gustaf Lindgren löytyy Turun suomalaisen seurakunnan rippikirjasta 1794-1799 s. 316 "N:o 129. Warg, Isbeck"

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7753114

Suosittelen joka ainoan eli ihan jokaisen lähteen kirjaamista profiilin Tietoa-sivulle !

Kerropa auttaako tämä yhtään eteenpäin.

-pn

Jatkan vielä:

Tuolla Turun RK-sivulla on "Vaht" -merkintä Afgått-sarakkeessa joten lienee sama mies.

Arvaan että hän ei ole ollut armeijan väkeä mutta sotaväki on ehkä ollut asiakkaana

-pn

Kiitos. Varmasti on sama mies! Miten ihmeessä löysit?

Alan kaivamaan muuttokirjoja. Sotilasrullat on selattu moneen kertaan. Niistä en löydä mitään. Kuitenkin myöhemmin leskivaimonsa on pensionär, joten oletan että kruunun palkkalistoilta löytyisi. Yllättävän vaikeaa on.

Tämä mies on ollut minun toinen "projektini" jo 16 vuotta ( kuten myös vävynsä Gustaf Helander)

Tuskin sotilaat oli ainoa kruunun palkkaama väki, niin tai sehän oli oikeastaan verojärjestely... Käsittääkseni sotaväen muita tukitoimintoja oli järjestetty kruunun työsuhteena eikä näin ollut ruotujärjestelmän piirissä, saati rullissa.

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion