Først må jeg si at det er fint at du spør. Etterpå må jeg spørre deg hvorfor du mener at kanskje den personen du nevner har andre foreldre ? Jeg vet heller ikke hvorfor du antyder det du spør om. Det fremgår ikke i din epost. Hvis jeg skal ta tak i ditt spørsmål bes det opplyst dine beveggrunner ellers kan jeg dessverre ikke bruke tid på dine antydninger.
Arnfred
Når ble Anders Jensen født 1721 Talvik prestegjeld og Karen Pedersdatter født 1735 Alta viet ?
Jeg luktet litt i kirkeboken for Talvik prestegjeld og fant et barn Karen døpt 1735 med foreldre Peder qvæn. Jeg antar at dette er den personen du spør etter. Slektstreet som er på Geni.com er korrigert.
For ettertiden bes opplyst mer fra deg om hvorfor du mener diverse slik at det blir lettere for meg å finne ut av forholdene. Prøv å forklare hva du mener.
Det er mangelfulle opplysninger i kirkebok Talvik prestegjeld 1735 da Karen ble døpt. Det eneste som er innskrevet er: Karen døpt 1735, far Peder kvæn.
Morens navn er ikke innskrevet og farens etternavn mangler.
Som sagt er det et meget tynt grunnlag i dette tilfellet for å kunne identifisere om det er riktige foreldre vi snakker om. Peder kvæn kan være en annen person enn den som er valgt. Ut fra Terje Henninen s hovedfagsoppgave i historie om kvener som innvandret fra Finland og Sverige til Altaområdet kan det være Peder Henrikson.
I tilfelle det ikke er valgt riktige foreldre for denne Karen Pedersdatter profilen vil antakelig dette bli korrigert i fremtiden.
Jeg hadde det vel litt for travelt i går.
Innlegget ble derfor dårlig og kort formulert.
Det jeg mente var at hvis du var sikker på foreldrene til Karen Pedersdatter, så var saken ok.
Min lansering av Karen, datter av Peder Quæn og Karen Joensdatter, var bare tenkt som et spørsmål.
Jeg har egentlig ingen holdepunkter for at det må være henne.
Vi finner både besteforeldrene Jens og Karen oppkalt i Anders Jensen og Karen Pedersdatters barneflokk, men Karen heter jo både deres mor og og mormor.
Pussig nok er ikke noen barn oppkalt etter bestefaren Peder.
Så jeg er enig i at grunnlaget er tynt.
Per
Opprinnelig hadde jeg laget slektstreet sik du har antydet med Peder Henrichson og Karen Joensdatter som foreldre og Karen 1735 som datter. Ved senere anledning har jeg prøvd ut noe nytt med de foreldrene som jeg nå har fjernet. Men fortsatt er jeg i tvil om hvem som er HELT riktige foreldre til Karen Pedersdatter født 1735.
Inntil noen andre slektsgranskere eventuelt finner ut noe annet enn det som i dag er innskrevet i treet på Geni.com foreslår jeg at treet blir slik. Jeg kan ikke finne flere holdepunkter i saken enn de som allerede er nevnt.
Ja, det er det samme hos meg. Har hatt Peder Henrichson og Karen som foreldre, med spørsmålstegn etter, i flere år.
Var derfor spent på om noen hadde funnet endelig bevis.
Når det gjelder Karen Joensdatter, viser kirkebøkene at ved vielsen til Peder Henrichson i 1725 var hun kalt Karen Jensdatter.
Ved dåp av sønnen Peder i 1727 ble hun kalt Karen Joensdatter,
Ved dåp av sønnen Jens i 1727 ble hun kalt Karen Juntesdatter, såvidt jeg kan tyde.
Sønn Carl klarer jeg ikke å finne i kirkebøkene, som er veldig rotete i 1731.
En detalj ellers er at Karen ikke kan være født så tidlig som ca 1775.
Da vil hun være 50 år ++ ved barnas fødsel fra 1727 og utover.
Har i kirkebøkene også sett Peder Erichsen, f. ca 1690 i Øver-Torneå, omtalt som Peder quæn.
Men han har en datter Karen, f. 1752, så hvis han også skulle være far til Karen, f. 1735, blir det jo to med samme navn.
Karen Pedersdatter, f. 1752 har jeg som kone til skolemester og fisker Jon Nielsen.
Med hilsen
Per
I treet som er på Geni.com kan man se profilen for Karen Pedersdatter født 1735 i Talvik prestegjeld. Under forutsetning av at hun er datter av Peder Henrichson og Karen Joensdotter er hun søsken til Peder og Carl og Jens. I kirkebok Talvik prestegjeld er dåpen for disse innskrevet og kirkeboken er skannet og arkivverket har lagt den ut på internett. Det er ikke lett å lese den skannede versjonen fordi den er laget så rotete av presten.
Jeg har en papirversjon av samme kirkebok som er maskinskrevet 1962 av arkivar Arvid Lohne. Den bruker jeg veldig mye. Dette til orientering.