Tervehdys Kerimäkeläisten sukujen tutkijat,
Nyt meillä on jo yli 1700 profiilia Kerimäki projektissa. Kiitos Juhon automaattiskriptin. Siis.
Kannattaa lisätä profiileihin aina vähintään yksi Paikkakunta tieto, Kerimäki.
Itsekin joskus unohtanut tai epäonnistunut tiedon syöttämisestä. Kiitos kun korjaatte ja lisäätte.
Tänä vuonna maailman suurin puukirkko täyttää 170 vuotta.
Olisiko tavoite 30 profiilia/vuosi realistinen, eli 5100 profiilia 2018 loppuun mennessä? Haaste.
Sen saavuttamiseksi voi tehdä:
A) Lisätä paikkakunnan jo olemassa olevaan profiiliin.
B) lisätä uusia profiileja, eli laajentaa sukupuuta
C) kutsua Kerimäki-juurisia uusia yhteistyöhenkilöitä Kerimäki-paikkkakuntaprojektiin ja Geniin sekä auttaa yhteisen sukupuun laajentamiseen.
Yhdessä eteenpäin, kuin osuuskuntaliikkeessä😀.
Terveisin Anneli
Hei, olen liittänyt Kerimäki-projektiin esivanhempiani aina kun olen profiileja luonut tai entisiä tarkastellut, mutta mietin asiaa Enonkoskelaisuuden näkökulmasta. Enonkoskihan erotettiin 1800-luvun lopulla Kerimäen seurakunnasta ja iso osa minunkin esivanhemmistani siirtyi enonkoskelaisiksi ja nuoremmat polvet syntyivät sinne. Asuinpaikat ovat olleet koko ajan samat siellä nykyisen Enonkosken Hanhijärven kylällä. Tiedän, että profiilit voi merkitä kahteenkin projektiin ja aion lisäilläkin heitä Enonkoski-projektiin, mutta voisiko tätä huomioida hiukan paremmin projekteissa, ettei jutusta tulisi liian Kerimäki-keskeistä?
Moi, olen miettinyt samaa. Mutta vielä en ole hahmottanut sitä milloin omat sukulaiseni siirtyivät Kerimäen kirkonkirjoista Enonkoskelle. Asuivat Hanhijärven ja Simanalan tienoilla. Asiaa vaikeuttaa myös se, ettei Enonkosken kirkonkirjoja ole digitoitu. Onkohan niistä edes mikrofilmejä? Kiinnostaisi pistää pystyyn Enonkosken kirkonkirjojen kuvaus. Onkohan muita kiinnostuneita?
T. Anneli
Varmaan tämä on jo tuttua, mutta näin kuvataan seurakunnan synty Hiskin Lisätietoja seurakunnasta -osassa. Voisi ajatella, että aika 1859-1893 kuuluisi molempien projektien piiriin, tai ainakin aika 1876-1893.
Enonkoski
Kerimäen seurakuntaan kuulunut tehdasseurakunta, johon kuuluu Enonkosken saha sekä Koskilan lasitehdas. Tehdaskunnaksi jolla on oma saarnaaja vuonna 1859, rukoushuonekunnaksi 1876 ja itsenäiseksi seurakunnaksi vuonna 1894, jolloin siihen yhdistettiin kyliä Heinäveden, Kerimäen, Rantasalmen ja Säämingin (1897) seurakunnista. Oma kirkkoherrakunta toteutui 1908, vaikka kaikki Heinäveden talot eivät vielä ehtineet siirtyä Enonkoskeen. Ihamaniemellä toimii vuodesta 1994 Enonkosken luostariyhteisö, jossa on oma kappeli.
Voi kun pääsisi katsomaan Enonkosken kirkonkirjoja.
Oman ukkini äiti on siirtynyt Kerimäeltä 1.9.1909 Enonkoskelle. Samana päivänä on monta muutakin henkilöä "muuttanut" Enonkoskelle. He ovat asuneet Hanhijärven tienoilla.
Sitten kun näen Enonkosken kirjoista mihin he muuttivat, niin näkee oliko kyseessä vain kuntarajan muutos.
Enonkosken seurakunta on liitetty Savonlinnan seurakuntayhtymään. Kirkonkirjojen digitointi saattaisi selviäisi sieltä? Olen syntynyt Enonkoskella ja juureni ovat vahvasti siellä, Hanhijärvellä. Voisinkohan löytää Anneli mitään vinkkejä sukusi esivanhemmista tai elinpaikoista? Voit laittaa minulle yksityisestikin viestiä, jos haluat. Hanhijärveltä on julkaistu kyläkirja "Muinaisuudesta näihin päiviin". Löytyisiköhän sieltä sinulle tarpeellista tietoa? Luostaristen sukuseura julkaisi aika laajan teoksen Hanhijärven Luostarisista. Siellä on puolisoina paljon muitakin sukunimiä. Molemmat teokset löytyvät myös Enonkosken kirjastosta...kirkonkirjoja odotellessa. :)
Marja-Riitta, mukavaa kun laitoit tuota saha- ja lasitehdashistoriaa näkyviin. Lapsena etsittiin kauniin vihreitä lasinpaloja Kangassaarelta ja taisi joku haavakin tulla jalkaan sellaisesta. Heikki Loikkanen on kirjoittanut myös Enonkosken historiasta kuvateoksia, muun muassa "Joensivut - elämänvirtaa Enonjokivarressa" v. 2006. Siinä on sahasta ja lasitehtaasta kertomuksia. Nämä jutut olisi kyllä pitänyt kirjoittaa Enonkoski-projektiin, mutta meni nyt tänne. :)
Anneli, löytyisikö henkikirjasta vastaus? Anteeksi pitkä digihakemiston linkki https://digihakemisto.appspot.com/index_ay?amnimeke=Mikkelin+läänin...
Satu, soitin tällä viikolla Savonlinnan seurakuntaan. Kertoivat, että Enonkosken Kirkonkirjat on mikrofilmeillä. Myös kertoivat, että niin Enonkoski kuin Kerimäki ovat vaikeita seurakunta. Keskustelussa ilmeni, että vaikeus johtuu juuri tuosta rajan siirtymisestä. Digitoinnin osalta suosittelivat puhumaan kirkkoherra Sammeli Juntusen kanssa. Olisiko parasta pyrkiä joukolla hänen puheilleen? Kesällä?
Onpa hyvä kun Anneli otit yhteyttä Sln:n srk:aan. Voisin lähteä kanssasi Juntusen puheille jos löydetään yhteinen päivä asialle kesällä. Sittenpähän kuultaisiin kirkkoherran näkemys asiasta. Ne näyttävät kovin vaihtelevan. Pidetään yhteyttä. Muistan kun tyttösenä hain jotain oppilaitosta varten virkatodistusta Enonkosken seurakunnasta. Siinä ne olivat isot mustakantiset kirjat levällään viraston pöydällä ja osa hyllyissä. Jaakko-pappi vasemmalla kädellä raapusti nimensä paperiin, jonka ensin koneella kirjoitti. Ajat ovat muuttuneet...😊
Moi Kaikille Kerimäkiläisiä sukuja tutkiville. Selvittelen Hirvonen -sukua Kerimäellä. Kaikkihan te tunnette SSS:n HisKi tietokannan. Sieltä löytyy paljon Hirvonen -nimisten tapahtumia. Minulle mielenkiintoisin oli tietysti, montako lasta on syntynyt, kun isä on Hirvonen. Niitä oli HisKi:ssä 716 kpl. Katsoin kaikki Suomen seurakunnat läpi (Hivonen - nimisiä lapsia oli syntynyt kaikkiaan 6906 kpl), ja Kerimäellä heitä oli syntynyt eniten. Minä en lähde syöttämään Geniin pelkkiä lapsia. Olen syöttänyt Geniin omaan sukuuni kuuluvia Hirvosia. Vanhin on syntynyt noin vuonna 1696 Kerimäellä.