Rot i Galtungslekten
Det er lite troverdig at @Inga Vikingsdatter var gift med @Munan Ogmundsson. Det er faktisk helt umulig. Han skal være født i år 1075 i Oppland og død i slaget ved Minnesund i år 1137. I hans profil er to sønner nevnt @Åle Munanson Uskøynd (1110–1132) som døde 28 år før hans mor ble født. Og @Gaut Munansson Ornes (1112 –1160) døde som 40-åring det året hans mor ble født. Denne profilens @Inga Vikingsdatter Ænes (ca 1160–1189) på Torsnes, har ingen kildehenvisning. Hun er visstnok født samme år som sin far @Viking Eriksson Audghe, ble født. Hennes mor @NN på Torsnes, som faktisk skal være født i år 1200, 11 år etter sin datter Ingas død, fikk som 20-åring datteren @Inga Vikingdotter Torsnes i 1220 med @Viking Eriksson som døde 61 år gammel i 1221. Denne @Inga Vikingdotter har egen hovedprofil opprettet av kurator Harald Tveit Alvestrand.
Jeg tillater meg å komme med et forslag til opprydding: slett @Munan Ogmundsson som ektefelle til @Inga Vikingsdatter Ænes fordi han døde 23 år før hun ble født. Dersom Inga er reell mor til @Holte Jonsson, @Gunnbjørn Jonsson Ænes og @Nikolas Munanson Ænes, har hun barn med begge brødrene som er: 1. Lendmann @Jon Gautsson Ornes, som ifølge Cumberland (www.cft-win.com) (family ID: F003336) er far til @Holte Jonsson Holter (1180–1240), @Gaut Jonsson, Mel (Ænes) (1190–1240), @Gunnbjørn Jonsson, Arnbjørn Jonsson Ænes (1188–1240), Aaskell Jonsson Ænes (1182–1254), NN Jonsdatter Ornes (1185-?) og Sigurd d.e. Jonssen Aga (ca 1175-?). 2. Lendmann @Munan Gautsson (ca 1150–1184) som falt i slaget ved Fimreite i 1184. I følge Sverres Saga var de begge sønner av Lendmann @Gaut Aalesson fra Ornes og ifølge Cumberland og andre kilder hans hustru NN Arnbjørnsdatter, datter av Arnbjørn Jonsson Ambe som var av stormannsslekten Giske og som nedstammet fra Torberg Arnesson Giske og Ragnhild, Erling Sjalgssons datter.
Jeg håper flere av administratorene for angjeldende profiler ønsker å bidra til en ryddeaksjon i denne viktige Galtungslekten, og at en kurator kan etablere en hovedprofil for de profilene som tilhører denne slekten, slik at vi unngår misforståelser i fremtiden.