Leuke site gevonden? Laat hier ook anderen ervan genieten...

Started by Private User on Sunday, February 4, 2018
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing 1-30 of 69 posts

Deze discussie is bedoeld om al die onverwachte vondsten waarmee u wellicht een verloren gewaande verwant weer kon traceren, te delen met uw geni-vrienden. En dan bedoel ik niet de traditionele genealogische zoekpaden, maar juist zo'n plek waar je zelf ook lekker rond kunt snuffelen, zoals op de soek...

Jeannette, bedankt. Zeker een mooie nieuwe informatie bron.

En iedereen het vriendelijk verzoek, na mij vriendelijk te hebben bedankt --ik waardeer feed-back zéér.... je bericht te wissen, zodat hier een mooie lijst kan ontstaan. Discussie over de gevonden vondsten vaak weer elders op dit platform, de toegangspaden moeten wel geveegd blijven...:-) En dat doet ondergetekende graag, met stoffer & blik!

Is there an English translation for these discussions? I would enjoy this more. Thank you.

Ik vind het zeer leuk. Velen dank!

Prachtig Jeannette ! Mijn vader was hoofdwerktuigkundige bij de K.P.M. Hij ontving voor zijn moedig gedrag in de slag van de Java zee het OHK ( Oorlogs, Herinnerings, Kruis).Groetjes, Gerard

Private User Heb je al een mooi project aan zijn nagedachtenis gewijd? Help je graag, dus laah-maar-blijken.

De eerste vondst al gedaan, Jeanette bedankt! Via de link haagsescholen.

Ik maak altijd graag gebruik van nu.nl voor de overlijdensberichten en dan wikipedia.org voor de rest. Vooral nieuwe pagina's van nl.wikipedia.org levert wel eens de motivatie op een nieuwe takje te maken.

Een site waar je van veel Nederlanders ook meer recente sterfdata en namen van partners kunt vinden en die informatie over een onderscheiding toevoegt aan een profiel:

https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00435?searchTer...

Jeannette, bedankt! Wij in Zuid-Afrika hebben onze familiebanden met Nederlandse familieleden in de loop van de tijd verloren, en we kunnen het alleen opnieuw ontdekken door grondig onderzoek. Deze link is zeer nuttig.

https://www.deepl.com geeft vaak voor Nederlands/Engels en Engels/Nederlands een betere vertaling dan google translate.

https://www.ou.nl/Docs/Opener/CW/Stamboomonderzoek/tekst02%20Maris%... Vooral interessant als er uit de gegevens conclusies moeten worden getrokken als er geen of onvoldoende bewijsdocumenten aanwezig zijn of bestaan(vanaf 212 !)

kolom 214: terwijl wij de grootste reserve bepleiten voor ongedocumenteerde stamtafels

Dus elke nieuwe bron ruim voor 1811 kan een een hypothetische stamreeks door elkaar gooien. Beter is dan dus die onzekere stamreeks niet te publiceren als zijnde echt op GENI.

RvO : ' Vooral interessant als er uit de gegevens conclusies moeten worden getrokken als er geen of onvoldoende bewijsdocumenten aanwezig zijn of bestaan(vanaf 212 !)'

Er 'moeten' nóóit conclusies worden getrokken, omdat er geen noodzaak is. Het is een hobby. Er is geen dwang geen stok. Er moet niets opgejaagd of geforceerd worden. Rust geduld, de tijd nemen en laten rusten en weer op pakken als je zin hebt en helder bent.
RvO: 'als er geen of onvoldoende bewijsdocumenten aanwezig zijn of bestaan' ...
DM: Als er geen bewijs is, is er geen stamreeks. Daar gaat het in die tekst daar om. Je kunt makkelijk verkeerde conclusies trekken. Zeker niets afleiden uit algemeenheden = wishfull thinking. Bewijs moet er zijn.

Ik denk dat het aan ieder is zijn eigen conclusies te trekken, maar een basis training stamboomonderzoek is niet verkeerd. Mocht iemand tijd over hebben en geld in amsterdam gaat door MyHeritage diverse trainingen en lezingen gegeven worden en een basis training stamboomonderzoek zal zeker ook gegeven worden. En om het zeer praktische te houden. Mike Stangel zal er ook zijn. En hij kan alle vragen over Geni.com beantwoorden. Tot nu toe heb ik nog niet gezien wie de basis training Stamboomonderzoek gaat geven.

Jeroen: 'Ik denk dat het aan ieder is zijn eigen conclusies te trekken'.

DM: Sorry Oneens! Dat geldt voor iemands persoonlijke leven en gevoelens. In wetenschap moet het door de peers,m de collega's getoetst worden en besproken. Een vergissing moet worden toegegeven en niet eindeloos herhaald. Een foute domme conclusie is een foute domme conclusie. Foute stamreeksen publiceren is fout. Zorgvuldigheid is de regel. Een goede genealogie door een goede genealoog samengesteld bevat altijd een appendix sprokkels dus niet geplaatste personen. Alleen amateurs willen die perse kwijt en gaan dan proppen en puzzelen en de leegte aan feiten opvullen met fantasie of best misschien redelijke conclusies, maar ze blijven als ze niet bewezen zijn dingen die je niet moet publiceren als waar op geni .

Als ik op straat loop en ik denk dat ik Kees op 25 meter afstand zie lopen, maar weet nog niet zeker of hij het is kan ik beter niks zeggen, als ik dichterbij kom, en er zijn dus nieuwe feiten, namelijk ik nader hem nu op 5 meter afstand dan pas weet ik het zeker. Dat is dus de juiste conclusie trekken op het juiste moment. Dus nog niet als je nog niet genoeg feiten hebt en iets alleen maar zo lijkt!!!!!!

Ook een goede cursus is een hoog IQ hebben en een academische opleiding Geschiedenis of Kunstgeschiedenis.

En geestelijk stabiel zijn en geduldig en wijs

Om uit de bron van Private User een ding te halen is het huwelijk voor 1500 was er niet een kerkelijke of een burgerlijke huwelijk. Dus een huwelijksdatum voor 1500 is zeer lastig te bewijzen omdat pas met het concilie van Trente het christelijke huwelijk vast gelegd is. En pas na de Franse revolutie het burgerlijke huwelijk. Voor die datum was men gewoon partners van elkaar. En men slot verbintenissen.

Ik haak in op zijn suggestie dat je mag bij fantaseren als je het niet weet. Dat mag dus niet. Hij verwijst vooral na kolom 212 daar haak ik op in. Daar staat juist wat mijn visie bevestigt dat je moet oppassen met verkeerde conclusies. Ik zeg dan publiceer niet. Wacht tot er meer bronnen voorhanden komen.

Wat ik bedoel is dat je zelf de stukken en de bronnen dient te lezen en zelf dient na te denken. De conclusie er minder bewijzen voor 1800, dus alles voor 1800 is niet te bewijzen is voor mij te kort door de bocht, daar reageerde ik op. Ook als je geestelijk niet stabiel bent, kun je wel wijs zijn.

Een F16 is niet stabiel, maar wel nodig. Soms heb je snelheid nodig. En met ongeduld kom je er ook. Soms is het ook puzzelen en proberen.

En in de academische wereld is er ook nog het bewijs uit het ongerijmde. Een goed voorbeeld is na 1800 zijn de archieven compleet, dus als iemand niet voorkomt in de archieven die niet verloren zijn gegaan of 100% compleet zijn, dan is de kans groot dat iemand niet heeft bestaan.

Juist met kansberekening en rekenkundig bewijs kom je er ook.

En ook de mensen die hard werken en een minder hoge IQ hebben of geen studie Kunstgeschiedenis die kunnen ook ver komen. Samen werken gaat langzamer, maar je komt wel verder. Je dient naar alle bewijzen te kijken. En luisteren naar alle geluiden. Ook als vanuit je eigen vakgebied het onjuist is.

Wel is het zo, dat als je een leraar of een voorbeeld dient uit zoeken, dat je dan beter kunt luisteren naar iemand met een hoog IQ of een opleiding Geschiedenis.

Showing 1-30 of 69 posts

Create a free account or login to participate in this discussion