Gunhilda Regine Haga (Christensdatter) - Barn født etter at mor døde

Started by Stig Rørvik on Thursday, January 18, 2018
Problem with this page?

Participants:

• Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro

Profiles Mentioned:

Showing all 16 posts
1/18/2018 at 2:26 PM

Sensasjon!

Private User
1/18/2018 at 9:04 PM

Hun var da fortsatt i live i 1875, 36 år etter sin antatte død, og hadde dessuten fortsatt sitt eget navn, ikke ektefellens.

Folketelling 1875 https://digitalarkivet.no/census/person/pf01052473001963

Her er kildene såpass mange at det hadde vært raskere å bare rette opp feilen.....

Private User
1/18/2018 at 10:50 PM

Faren er forøvrig soldat ved 2. trondhiemske infanteri regiment, gift 24. januar 1811 i tilfelle noen ønsker å bygge videre på hennes tre. Fjernet bosted som etternavn på foreldrene hennes da det er ingen kilder som viser det som etternavn slik at det blir lettere å finne videre kilder. Hun har iallefall en søster Christine Birgitthe... https://digitalarkivet.no/view/255/pd00000010772555

1/20/2018 at 4:56 AM

Takk skal du ha Bjørn. Gunille ligger langt ut i periferien med det jeg arbeider med nå, men håper de som administrerer profilen oppdaterer. Jeg driver og legger inn i Legacy ett større tre og skulle jeg rettet opp alle profilene så ville det tatt måneder og ikke uker. Vil ikke legge inn/ endre uten å ha sjekket kildene, og da går tiden. Når jeg er ferdig med prosjektet, så vil jeg prøve å gå tilbake for å rette opp feil som jeg har funnet.

Private User
1/20/2018 at 5:30 AM

Noen kan da bruke litt tid på å finne ut når hun døde siden det var det som startet denne diskusjonen - i folketelling 1885 er Peder Olsen Haga enkemann, så hun må være død mellom 1875 og 1885. Om hun der er oppført med etternavnet Haga kan det legges inn igjen.

Private User, - dette er vel et av dine spesialområder?

Private User
1/20/2018 at 6:54 AM

Takk for tilliten, Bjørn. Og GODT NYTT ÅR !

Det ser ut som at disse folkene bodde i Jarfjord i Sør Varanger i Finnmark. Og at de hadde flyttet fra Trondheim i Sør Trøndelag. Jeg har dessverre ikke fulgt Deres epostveksling her i denne diskusjonen. Men så i dag at det er en diskusjon på gang. Og sjekket derfor denne diskusjonen.

Til vanlig holder jeg ikke på med å granske så mye personer i Sør Varanger i Finnmark selv om jeg er fra Finnmark (Alta).

Uansett lover jeg å lukte på Deres slektstre i forhold til skriftlige kilder. I tilfelle jeg finner ut noe annet enn det dere andre har skrevet inn tillater jeg meg herved å revidere profilene etc. Det kan ta noen dager før jeg rekker å utføre dette. Så derfor: Ikke vent på meg men utfør selv det dere kan når det passer. Hvis det er interessant da.

I alle fall bør vi lage slektstreet så riktig som mulig ut fra ovenfor nevnte skriftlige kilder. Hvis ikke er treet bare til irritasjon.

Arnfred Nilsen

Private User
1/20/2018 at 7:40 AM

Gunille Regine Christensdatter født 1813 Trondheim - Vår Frue sogn - Trondheim prestegjeld, død 1885 Jarfjord - Sør Varanger sogn - Sør Varanger prestegjeld - Finnmark

Private User
1/20/2018 at 8:12 AM

Gunille Regine Christensdatter og Peder Olsen Haga ble viet 1834 i (hold dere fast) Vadsø prestegjeld - Vardø prestegjeld - Vardø sogn

Jeg regner med at dere andre tar dere av resterende nødvendige utfyllinger av diverse profiler i dette treet.

Jeg avslutter herved mine aktstykker i denne saken.

Private User
1/20/2018 at 11:30 AM

Arnfred, grunnen til at jeg tagget deg var at du allerede hadde gjort endringer på denne profilen, så jeg regnet med at du hadde en viss interesse, og ja, flere av barna er også født i Vardø.

Private User
1/20/2018 at 11:32 AM

Regnet forøvrig med at hun døde i 1885 siden det på ektefellen i 1885 tellinga var ført som en egen merknad at han var enkemann, så det var tydeligvis ganske nylig..

Private User
1/20/2018 at 11:51 AM

Jeg ser det nå etter at du nevnte det at jeg har vært inne i denne profilen Gunille Regine Christensdatter født 1813. Det var i 2016 da jeg prøvde å finne foreldrene til den ene datteren. Men den gang lette jeg dessverre ikke etter hvor i Norge foreldrene var født. Nå er også dette klarlagt takket være de granskerne som har funnet dette ut.

Som sagt har jeg ikke tid til mer gransking av disse profilene nå. Ved senere anledning kan det kanskje bli anledning.

Uansett er alle barna til Gunille født i Jarfjord i Øst Finnmark.

Peder Olsen Haga født 1807 i Verdal døde 1895 i Jarfjord. Han var husbond til Gunilla.

Private User
1/20/2018 at 12:11 PM

Bjørn nevner at flere av barna til Gunille var født i Vardø. Det mest riktige er at de ble født i Jarfjord i Vardø sogn i Vardø prestegjeld.

Private User
1/20/2018 at 12:23 PM

Kjenner ikke området så godt til å vite om Jarfjord er i Vardø eller Sør Varanger, - gjorde bare et kjapt søk på hvor de ble døpt.

Private User
1/20/2018 at 12:42 PM

Først var Jarfjord under Vardø sogn til ca 1850. Deretter ble Jarfjord under Sør Varanger prestegjeld. Se kirkebøkene for Vardø prestegjeld og Sør Varanger prestegjeld på https://www.arkivverket.no

Private User
1/20/2018 at 1:56 PM

OK, men tilbake til mitt første svar om at "her er kildene såpass mange at det hadde vært raskere å bare rette opp" (enn å klage). Med andre ord en grei linje å få helt riktig hvis man har litt erfaring i å søke kilder, men jeg skjønner at ingen oss har tid og interesse. Selv bruker jeg mesteparten av min tid for øyeblikket til å digitalisere gamle bilder mens det fortsatt er et håp om å få hjelpt til å identifisering av hvem som er på bildene.

Private User
1/20/2018 at 2:22 PM

Den er grei.

Showing all 16 posts

Create a free account or login to participate in this discussion