Joen (John) Lochar (Lockart) - @ Vedrørende: skipper Lockertt fra Kirkcaldy.

Started by Private on Friday, January 12, 2018
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 12 posts
Private
1/12/2018 at 9:37 AM

Bergen bys tollregnskaper begynner, se digitalarkivet, først 1596. I det første tollregnskapet (1596) er der en innførsel om Joenn Lockertt av Kirkgaarden i Scotland.Han betalte 6 daler for sitt skip på 20 lester. Han er ikke nevnt i senere tollregnskaper.
Han er kanskje den Joen Lockert som fikk borgerskap i Bergen 1609. Hans fødested eller yrke er dessverre ikke oppgitt.
En Haagen Lockert fikk borgerskap i Bergen 1614..
Joenn Lockertt identifiseres under en viss tvil med den John Lockert som var født i byen Sterling i Scotland .Skal søke videre etter opplysninger i Scotland, for å bekrefte aller avkrefte hans identitet.
Har dere andre førstehånds kilder jeg ikke kjenner til ???
Vennlig hilsen
Inger Johanne Bakke

1/12/2018 at 12:54 PM

Bedre enn DNA blir det vel ikke:-)
Har tatt fullskala ftdna-test. Blant de 2300 menningene med DNA-match dukket både Lockhart, Reid (mor til Sterling-utgaven), åLanarkshire (Lee castle, Lockharts of Sterling) og Bruce (Robert I Bruce av Skotland/Braveheart) opp på skotsk side. Langt fra noe endelig bevis, men en indikasjon. Jeg holder derfor en knapp på Lockhart of Sterling. Kanskje kan en organisert testing på norsk side gi et sikkert svar. Skanke-foreningen har gjort noe tilsvarende.

1/12/2018 at 12:59 PM

Har sett fødselsattesten til Johnne (riktig!) Lockhart i skotske kilder (f. 1587). Men det er selvfølgelig ikke gitt at det faktisk er ‘vår mann’.

Private
1/13/2018 at 2:08 AM

Jeg har tatt DNA test, den viser bare morslinjen. Her har treff i direkte linje bakover til Maria Olsdatter. Konen til Abraham Offersen Lockert. Har sett dåpsattesten til Joenn Lockertt. Jeg har mange DNA treff jeg ikke har fått studert nøye. Blant forskere er det forskjellige meninger om riktigheten av prøvene. Skal se nærmere på arkiv i Scotland. Min sønn har tatt en vanlig DNA, og har treff på Scotland og Ireland på etnisitet. Hans far hadde også forfedre fra Scotland. Skal vuder om jeg skal ta den utvidede DNA testen.
Mvh
Inger Johanne Bakke . (Your 10th cousin)

1/13/2018 at 9:03 AM

Har akkurat begynt å lære meg hvordan DNA-testresultatene kan tolkes og brukes. Vil tro at en sammenligning av interessante 'matcher' på hhv norsk og skotsk side kan bringe oss videre.
Vh Geir 11-m

Private
1/21/2018 at 11:27 AM

Hei Geir ,
du får gi meg en tilbakemelding hvis det er noe nytt. Jeg har hatt kontakt med Hasselberg .Svært interessant. Har endel informasjon hvordan jeg skal lete i arkivene. Min søster er kunst og religionshistoriker , hun har endel å bidra med .
Ha en fin kveld!
Mvh
Inger Johanne

Private
1/21/2018 at 11:28 AM

Hei Geir ,
du får gi meg en tilbakemelding hvis det er noe nytt. Jeg har hatt kontakt med Hasselberg .Svært interessant. Har endel informasjon hvordan jeg skal lete i arkivene. Min søster er kunst og religionshistoriker , hun har endel å bidra med .
Ha en fin kveld!
Mvh
Inger Johanne

Private
3/13/2018 at 5:11 AM

Hei Geir,
Jeg har ikke fått undersøkt videre i Scotland. Har meldt meg inne i Skankeforeningen. Du skal få opplysninger jeg har senere. Det er ikke så mye.
Ha en fin dag .
Hilsen Inger Johanne.

Private
3/13/2018 at 5:14 AM

Hei Geir,
Jeg har ikke fått undersøkt videre i Scotland. Har meldt meg inne i Skankeforeningen. Du skal få opplysninger jeg har senere. Det er ikke så mye.
Ha en fin dag .
Hilsen Inger Johanne.

Private
3/13/2018 at 5:14 AM

Hei Geir,
Ha en fin dag .
Hilsen Inger Johanne.

6/19/2018 at 9:44 AM

Hei, , jeg har en slektstavle som går til 1600, da de kom til Bergen. som jeg forstår, var begge brødre kapteiner. De havnet på Ramberg i Lofoten. Mvh Odd-Geir Kristiansen 91343773

6/24/2018 at 3:36 AM

Hei, Inger-Johanne!
Har begynt å få Geni-treff på Lockart-menninger i Storbritannia (Anne Brennan, Rachel Kay Beal).
Tar en lengre ferie der nå 13/7-7/8. Satser på litt slektsforskning underveis med mindre familien går i vranglås:-) Vil bla besøke kjente steder fra Moncreiff-/Bruce-linjene.
Har du noen tips eller ønsker, kan jeg se hva jeg evt får til.
Riktig god sommer!
Vh
Geir, 46782554

Showing all 12 posts

Create a free account or login to participate in this discussion