Sukupuu tiedoston lisääminen GENIIN

Started by Elisé Tuija Takanen on Tuesday, January 9, 2018
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing 1-30 of 48 posts

hei, onko mahdollista saada siirrettyä esim. Family Tree DNA:sta suoraan sukupuuta tänne Geniin? Jos on, niin voisiko joku ystävällinen auttaa ja laittaa tähän ohjeet.

Ei voi siirtää suoraan, mm. koska se johtaisi todennäköisesti aika suureen määrään duplikaattiprofiileja eli uusia profiileja sellaisille henkilöille jotka on jo kirjattu mutta nimet, päiväykset tai paikat on ehkä hieman eri tavoin tai tarkkuudella kirjattu.

Mutta samasta syystä todennäköisyys että joutuisit koko sukupuun näppäilemään, on aika pieni eli kun GENI:ssä rakennetaan yhtä sukupuuta eli yhdestä kerran eläneestä ihmisestä ei pitäisi olla kuin yksi profiili niin jos / kun aina välillä syntyy duplikaatti, ne yhdistetään. Esim. "Mursunen" -nimellä löytyi heti 11 profiilia, joista joku ehkä sukuasi?

Täällä on paljon avuliaita ihmisiä, osan löytää myös FB:stä muttei kaikkia. Kirjaa vähän enemmän esivanhempiasi lähteineen ja paikkatietoineen niin eiköhän yhteyksiä löydy

t. Pekka Neva

Ja 382 Honkolaa sekä 1266 Palomäkeä! Joten varmasti löytyy joku yhteys senjälkeen , kun laitat vanhempasi, isovanhempasi ja ehkä iso isovanhempasi, senjälkeen ydistellään kuten Pekka tuossa jo sanoikin.

Kiitos nopeasta avusta. Yritän tehdä ohjeitten mukaan, minulle tämä on uusi ohjelma.

Kysyisi vielä sitä, että kannattaako hankkia tuo Pro versio? Onko siitä nyt hyötyä tässä kohtaa minulle vai pärjääkö Basic versiolla ja kuinka pitkään? Kun nyt pitäisi noita omia sukulaisia alkaa etsimään ja lisäämään omaan sukupuuhun?

koeta löytää selaimeesi genin smartcopy -niminen selaimen lisäosa esim googlettamalla, siinä on
erilaisia hakuja, jopa geniin itseensä. Basic on mielestäni riittävä, kunnes saa
käsityksen. Jossain vaiheessa joskus voi hetkeksi päivittää Proksi,

Minä päivitin Prohon, kun tuli 40 % alennus. Säästää ainakin muutaman klikkauksen (ja aikaa), kun hakee jotain henkilöä.

Genissä ei ole rajoituksia lisäämiesi profiilien määrään. Pro-jäsenyydellä pääsee lähinnä helpommalla, kun linkkejä voi klikata suoraan. Muuten toiminnot ovat samat myös maksuttomassa jäsenyydessä.

Ylälaidassa on hakukenttä, johon voit syöttää haettavan henkilön nimen. Voit esimerkiksi hakea omien esivanhempiesi nimiä ja yrittää löytää heidät Genistä. Jos joku löytyy, häneen voidaan sinun puustasi rakentaa yhteys ja liittää ns. sinun haarasi isoon maailmanpuuhun. Jos olet Facebookissa, suosittelen liittymään tähän ryhmään: https://www.facebook.com/groups/yhteissukututkimus/ Siellä on valtavasti erilaisia valmiita, kuvallisia ohjeita ja paljon auttavia käsiä alkuun.

@google-haku myös vie suoraan geni-profiiliin, kun lisäät hakusanaa geni. Ohittaa näin myös Pro-tyrkytyksen. Kun puuhusi ilmestyy sinisiä laatikko-osumia päästään yhdistämään isoon puuhun.

Dna tuloksen voit siirtää geniin, kun muistaakseni lataat sen ensin omalle koneellesi ja sitten sieltä geniin, ohjeet löytyy jommasta kummsta, saat kaikki genissä olevat yhteydet/osumat myös, ne eivät ole samat, minulla ei ainakaan ole suurta puuta family dna:ssa, ja samalla näet mitä sukua kyseinen henkilö on, jos vaan olet yhdistetty suureen puuhun, olen pärjännyt ilmaisversiolla.

Kävin vielä tarkistamassa, etusivulla, missä on kaikki omat tiedot, on mahdollista ladata koko data, en nyt muista meneekö se suoraan geniin vai oman koneen kautta, mutta profiili täytyy olla ainakin genissä

Isomman puun FTDNA:ssa saa ottamalla GEDCOM-tiedoston GENI:stä ja lataamalla sen https://www.familytreedna.com/my/family-tree -näytöllä FTDNA:lle. Kannattaa ottaa sukunimilista talteen ennen latausta, koska se korruptoituu aika surkeaksi tuossa.

Samaa GEDCOM-tiedostoa voi käyttää useamman kitin kanssa, ladattaessa vain kerrotaan minkä tiedostossa olevan profiilin kitissä on kyse.

hei, kysyn vielä uudelleen kun on vuosi tästä..onko siis mahdollista siirtää sukupuu FTDNA:sta Geniin?olen tehnyt DNa testin FTDNA:lle ja ladannut se jo Myheritageen

Geni ilmoittaa:
Aiemmin annoimme käyttäjille mahdollisuuden tuoda GEDCOM-tiedostoja Geniin. Tämä aiheutti kuitenkin valtavan määrän kaksoiskappaleita ja suuren puun puhdistaminen oli tylsä tehtävä. Siksi olemme tilapäisesti estäneet GEDCOM-tuontiominaisuutemme estääksemme ihmisiä luomasta päällekkäisiä profiileja.

aijaha..no voi ny...mulla kun noita sukulaisia on hirvee liuta...menee vuosi ennenkuin saan ne kasattua sukupuuhun..hö...

Läysin isosta puusta: Aleksi Hermanninpoika Niemi
Joka lienee sama kuin https://www.myheritage.fi/research/collection-1/myheritage-sukupuut...

Jos on sama niin rakenna sukupuutasi Aleksiin asti ja yhdistä isoon puuhun.

Juu..on sukua tuo Pääsky.mutta miten siihen isoon puuhun yhdistetään?

Tein muutaman profiilin sekä tuplan jonka yhdistämistä pyysin
https://www.facebook.com/groups/yhteissukututkimus/ ryhmässä.

Ei voi, mutta DNA tiedot voi yhdistää tänne jolloin löytyy sitä kautta serkkuosumia.

Elise Takanen: ei sinun tarvitse sitä "hirveää liutaa" laittaakaan Geniin, koska nyt jo löytyi sinne kirjattua sukuasi ja voit vain liittää heihin sukuasi.

Jos tarvitset apua, niin ota minuun yhteyttä. Ollaan näköjään Pääskyjen kautta sitten sukua.

Voisiko joku ystävällinen sielu kertoo vielä miten toi yhdistäminen isoon puhuun eli siis omaan sukupuuhun tapahtuu?ihan vaiheittain jos voisi kertoa tähän vaikka numeroilla 1.2.3--jne.
Aloitan itse:
1. kun aloitan lisäämään omaan sukupuuhuni jonkun sukulaisen, en lisää sitä heti, vaan haen sukulaistani "etsi" toiminnon avulla
2. löydän etsin toiminnolla sopivan sukulaiseni (jota olen siis lisäämässä sukupuuhuni)
3. näen kuvaruudulla Geniin viedyn sukulaiseni (joku toinen siis tehnyt sen ennen minua) ja oikella on myös mahdollisuus hakea osumaa Myheritagessa jonne linkki vie "osumat kohdassa" vihree täppi
3. tässä kohtaa tulee tenkkapoo! mitä tämän jälkeen teen?

Hei, Elisé,
oletetaan, että kohdassa 1 mainittu henkilö on vaikkapa isoisäsi isä. Olet jo laittanut isoisäsi Geniin ja huomaat, että hänen isänsä on siellä jo entuudestaan. Avaa isoisäsi sukupuu. Avaa sitten toisessa välilehdessä tuo löytämäsi isoisäsi isän sukupuu. Klikkaa siellä isoisäsi isän kuvakkeessa kohtaa Lisää, jolloin saat valittavaksesi vaihtoehdon "siirrä tämä henkilö". Valitse se. Oikeaan yläkulmaan ilmestyy kellumaan tuo isoisäsi isän kuvake.
Siirry sitten toiselle välilehdelle isoisäsi kohdalle. Päivitä näyttö, jolloin edellisessä vaiheessa kellumaan laitettu isoisän isä ilmestyy myös tämän välilehden oikeaan yläkulmaan. Klikkaa sitä hiirellä ja siirrä isoisäsi kuvakkeen päälle, minkä jälkeen Geni kysyy perhesuhdetta, valitse "isä", ja asian pitäisi olla selvä.
MyHeritagen osumista ei kannata välittää.
Näin ainakin minä olen (Genin ilmaisversiolla) saanut homman toimimaan. Yksityisten profiilien kohdalla ei toimi, ei ilmeisesti myöskään silloin, kun jompi kumpi henkilöistä on pelkästään jossakin irrallisessa oksassa eikä vielä kiinni "isossa puussa".

Arvi, kyssäri: mitä kun en ole laittanut ennakkoon mitään vielä, katsos olen niin alussa tässä sukupuussa vasta, eli miten vain yksinkertaisesti lisään tuon toisen tekemän tyypin minun sukupuuhun?

@Elise Kun olet kirjautunut Geniin, niin Sinun on lisättävä nuo väliltä puuttuvat henkilöt puuhusi ym, esimerkissä isoisään asti. Jos välillä on eläviä henk. niiden osalta riittää yksi kirjain etunimeksi, mutta kuolleista olisi tärkeätä olla myös s-aika ja s-paikkakin nimen lisäksi. Kun puussasi on edes yksi kuollut sukulainen kirjattu myös julkiseksi voit pyytää jonkun meistä yhteistyön tekijäksi tekemään tuon ensimmäisen yhdistämisen isoon puuhun yksin se ei edes onnistu. Tuo Arvin neuvo toimii vasta kun on tuon ensimmäinen kytkentä tehty. Periaatteessa itse pitäisi rakentaa puuta niin pitkälle, että sinne ilmestyy sinisiä palloja, joita klikkaamalla tulee sininen laatikko. Noista vihreistä ja ruskeistakin voi olla hyötyä, mutta vaativat maksullisen Datapaketin ostamista.

@ Elise Ethän Sinä ihan alussa olekaan. Vaan olet jo mukana isossa puussa. Lähetin yhteistyöpyynnön. Helpottaa etsi henkilöä toimintaasi. Jatkan hiukan paria oksaa.

@ Elise
Johdonmukaisuus:Matti Juhani Niemi contains an incomplete birth date, missing month.Maija Helena Niemi (Mursunen) contains an incomplete birth date, missing month.Maija Helena Niemi (Mursunen) contains an incomplete death date, missing month.Maijaliisa Niemi (Maunu) contains an incomplete birth date, missing month.
Onko pvm-asetukset olleet jenkkimoodissa noiden profiilien sytöötämisen aikaan.?

voi luoja kun en tiedä..ootas..mistä mä sut voin hyväksyy tänne

Elise, GENI yläpalkissa on etsi henkilöitä laatikko ja sen oikealla puolella näkyy pieni harmaa (jos ei näy numeroita) tai punainen (numeroilla viestit, dna osumat jne) pieni laatikko--> klikkaa se auki niin tulee valikko josta taas klikkaat --> avoimet pyynnöt. Sieltä näet jos yhtestyöpyyntöjä on sinulle laitettu ja sen jälkeen hyväksyt pyyntöjä.

Moi !

Paljon hyviä vinkkejä. mutta yhtä jäin kaipaamaan.

Jos esim. isoisäsi isä löytyy genistä, mutta ei isoisääsi. Voit alkaa rakentamaan sukupuuta alaspaäin isoisäsi isästä, lisäämällä hänen pojakseen isoisäsi jne.

No lopulta päädytään siihen profiilien yhdistämiseen , jotta olemassa oleva oma profiilisi liitetään isääsi / äitiisi.

Tämä saattaa vähentää tarvetta tätien, setien, serkkujen ym lisäämiseen, sillä he saattavat jo olla genin sukupuussa.

Mitä tulee tuohon PRO tunnukseen, niin minulla ei ole sellaista ja silti olen lisännyt vajaat 40 000 profiilia geniin. Kuten PROt huomauttavat, se joissain tapauksissa helpotta, mutta ei estä kokemuksieni mukaan, muuta kuin sukupuun jakamisen kahteen.... hmm ehkä myös tuossa sinisen laatikon käsittelyssä. Ruskea laatikko on linkki kirkonkirjoihin ym. julkisiin tietokantoihin. Vihreä laatikko on linkki MyHeritage ohjelmistoon, jonk käyttöä en suosittele (paljon kopioituja virheitä ym. )

Terveisin
Pentti Lindholm

Showing 1-30 of 48 posts

Create a free account or login to participate in this discussion