Karjalaiset juuret Pohjanmaalla

Started by Private User on Saturday, December 30, 2017
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni member
  • Geni member

Profiles Mentioned:

Showing all 24 posts
Private User
12/30/2017 at 11:33 AM

Eri tilanteissa sukutietoja kolutessa törmää sukunimeen "Karjalainen" ja talonnimeen "Karjala". Etunimenä Povel sen eri kirjoitusmuodoissa. Viittaisi karjalaiseen alkuperään. Hiski pukkaa Pohjanmaalla hakusanalla "Caria" sukunimen kohdalla vuoteen 1750 mennessä 712 osumaa, että onhan niitä ollut. Onko meillä Genissä jotain valmiita juontoja Pohjanmaalta, jotka päätyvät Karjalaan? Varmaankin asiaa on tutkittu. Vesitie Laatokalta Oulunjärvelle ja eri jokivaihtoehtoja käyttäen eri puolille Perämeren rantaan on tunnettu kauan Pohjantienä. Ja onko ollut juontoja toisin päin? Orjakauppa sitten ihan erikseen.

Private User
12/30/2017 at 12:27 PM
Private User
12/31/2017 at 5:51 AM

@ Esko Juhani Plantig: Äitini isän suku Haataja on tullut Karjalasta Oulunjärvelle. Vanhin Oulujärvellä tunnettu Haataja on Antti Hatainen v.1552. Rappasodat 1570-1595 vaativat osansa Haatajistakin, lisäksi 1600 luvun lopulla Oulunjärven erämaata koettelivat ankarat nälkävuodet. Todennäköistä on, että suku on jatkunut vain Tuomas Haatajan kautta.

T: Jorma Kantelinen

Private User
12/31/2017 at 6:04 AM

ei Pohjanmaalla ole pääsääntöisesti ollut sukunimiä, vaan talonnimet. Se tietenkin vaihtui, jos muutettiin.

12/31/2017 at 10:49 PM

Pohjanmaan sukunimet ovat muuttuneet usein tiuhaan tahtiin talonimien ja ihmisten kutsuma- lempi- nimienkin mukaan ennen sukunimilakia. Sukunimilaki on pian Suomen synnyn jälkeen tehty. Suomi on säätänyt lakia vasta itsenäisyytensä aikana. Sukunimet ovat sekavia usein. Mutta niinkin toisinaan on, että sama sukunimi on 1400 luvun lopun saakka tähän päivään polveutumisessa. On monta tapausta minunkin perhetauluissani että sukunimi on säilynyt 1400 luvun lopulta saakka samana. Sitten on niitä joissa on yhdessä perhetaulussa sukunimiä useita, on kolmeakin sukunimeä yhden ihmisen kohdalla joka viittaa sitten johonkin entiseen nykyisen sukunimen lisäksi.

Private User
12/31/2017 at 11:33 PM

Saako niitä helposti selville mitä sukunimeä on milloinkin käytetty?
Olisi järkevää, kun ne olisi kirjattu oikeassa järjestyksessä.
Melko sekavasti niitä on kirjattu.

1/1/2018 at 1:38 AM

Yli-Iin Karjalankylään on tullut useita asukkaita Karjalasta ennen 1500-lukua.
Osa esim. meidän suku on jatkunut tänne saakka. Osa tapettiin tai nääntyi Isovihan aikoihin. Paikka
https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?share=customMar...

1/1/2018 at 1:50 AM

Karjalassa oli sukunimet käytössä jo varhain. Sukunimet seurasivat uusille asuinalueille.
Tässä veroluettelo Karjalankylästä vuodelta 1552. Siellä Kakko on hyvin edustettuna.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=2628871

Private User
1/1/2018 at 2:30 AM
1/1/2018 at 6:18 AM

Private User Jorma Kantelinen kuvaat ytimekkäästi Haataja suvun mahdollisesta periytymisestä Kainuussa. Äitini äidin isän suku menee samaan Haataja "isopuuhun". On tietenkin mahdollisuus että muu Haataja suku on kuullut/kutsuttu aikojen parantuneen, ja muuttanut Kainuuseen eri aikoina? Samoilla vuosiluvuilla isäni Mustosen suku on tullut samoihin aikoihin. Todennäköisyys saapumissuunnalle on Karjala tai ainakin itäisen Suomen reitti. Summasummarum: missä nämä suvut ovat olleet esimerkiksi 1200-luvulla. Olisi hyvä kuulla pari lähes oikeaksi todistettua ja erilaista suku-historiaa enen Kainuuta ja Kainuussa aikajaksolta. Ehkä samankaltaisuus johonkin polkuun lisäisi mahdollisuuksia kaivella "oman kohteen/kohteiden" liikkeiden selvittämisessä.

Private User
1/1/2018 at 7:18 AM

Timo AJ Mustonen, kannattaa käydä Haatajien sukuseuran sivuilla netissä. Matti Haataja on toimittanut kirjan "Säräisniemi-kirkonkylä", siinä on vahva tietopaketti (768 sivua) Oulunjärven ympäristön asukkaista ja alueen historiasta.
Olen ottanut sukutukimusta varten isä- ja äitilinjan DNA-testit, sekä FF-serkkutestin. Minulla on osumana Timo Mustonen. Sinäkö? Myös Ari Kakko on minulla DNA-osumana, kuten, kuten muutama muukin Kakko.
Minulla on isälinjan Y-DNA osumana Haatajia, joista osan tiedän varmasti sukulaiseksi, eli isäni ja äitini olivat sukulaisia keskenään, toki yhteisiin esivanhempiin on pitkä aika......
Isälinjani haploryhmä on M-N232, josta tarkempi SNP on Z4770. Haploryhmä on muodostunut 10 000 vuotta sitten Siperiassa, jonne se on vaeltanut mm. Mongolian ja Kiinan kautta......noin 60% suomalaisista miehistä kuuluu tähän "Niilon-poikien" ryhmään.
Täytyy muistaa, että reilu 10 000 vuotta sitten Jääkausi päättyi Fennoskandian alueella ja alue oli sitä ennen 2-3km:n paksuisen jään peitossa. Jään sulattua ja paljastuneen maan tultua asumiskelpoiseksi, heimot lähtivät vaeltamaan. Olemme mammutinpyytäjien jälkeläisiä........

1/1/2018 at 8:37 AM

Private User, kiitos. Perehdyn hyvästä syystä Säräisniemi-opukseen ennen matkan jatkumista mammutinpyytäjien jälkeläisiin:) Olen Timo Mustonen osumasi.

1/1/2018 at 10:47 AM

Lähtin minä Läkköiläh -ohjelmasarja pureutuu tähänkin aiheeseen sanoen, etteivät tuollaiset heimon mukaan tulleet sukunimet tulleet käyttöön heimon itsensä alueella, toisin sanoen, karjalaisilla ei ollut mitään mielenkiintoa nimitellä toisiaan karjalaisiksi, vaan sellainen henkilö on saanut nimen Karjalainen, joka on asunut Karjalan ulkopuolella ja häntä on pidetty karjalaisena.

1/1/2018 at 12:10 PM

Private User, DNA-sukulaisuus ei tule ainakaan isälinjan kautta. Minulla Y-haplo R-BY30715 luultavasti Ukrainan alueelta.

Private User
1/2/2018 at 6:10 AM

Hei, kiitos! Tämä Haatainen -linja minulta puuttuikin.l Aiemmin päätyi Mikko Haatajaan (1697-1759). Tuli viisi polvea kertaheitolla. Antti Haatainen is your wife's 12th great grandfather.

Private User
1/2/2018 at 8:11 AM

Esko Juhani Planting Minulla on Haataja sukutaulukko, josta selviää sukuhaarat. Voin lähettä sinulle henkilökohtaisesti...

Private User
1/2/2018 at 8:16 AM

Ari Kakko, sukulaisuus näkyy FF-osumana (serkku) luvuin 115/15, 3-5 serkku. Kirkonkirjoissa 6-10 serkku.
Onko Kari Erik Kakko sukua? On minulle FF-osumana luvuin 106/10.

Private User
1/3/2018 at 3:48 AM

@Jorma Pentti Kantelinen, Mikko Kakko, Kättöi eli Niemi Kalajoelta on 7. isoisä (Susanna Antintytär Niemi 7.isoäiti). Kävin tarkistamassa Gedmatchissä ja FTDNAssa ei osumia Kakko-nimellä. Aika hyvä listaus tuli tuosta Haatainen jälkipolvitulosteestakin, mutta toki otan mielelläni vastaan.

Private User
1/4/2018 at 2:10 PM

@ Nyt tarttis tietoa...... nimittäin Genistä supistui minun sukupuu olemattomaksi...miten se voi olla mahdollista.
Vain 5 sukupolvea näkyy nyt, kun eilen (ke) näkyi sukupolvet 1500 luvulle asti ??????

1/5/2018 at 12:42 AM

Private User Selvisikö katoaminen? On hyvä aikaisessa vaiheessa laittaa kysely Guruille Reijo Mitro, Riitta Leinonen, ... Todennäköisesti on tapahtunut kaksi päivitystä samoihin aikoihin, ja jokin muutos ei ole mennyt ns. putkeen.

1/5/2018 at 1:15 AM

Itse olen katoamisten tai muiden hässäköiden vaaran takia kopioinut esivanhempien raportin tekstimuodossa exeliin.

Se on aika näppärää. Exelistä näkee heti esivanhempien kadon suodattamalla tuplarivit. Ensin pitää suodattaa pois esi-isien järjestysluvut - kun arvonimi on ensimmäisenä tiedoissa, voi sitten laske ( Jos kenttä on täytetty ) Montako Sotilasta, Kirkkoherraa tms on esivanhemmissa.

Lisäksi silloin oma sukupuu on tallessa.

1/5/2018 at 2:49 AM

Tuolla on varmaan jotain profiilien yhdistämisiä tehty ja jäänyt vähän kesken tuo työ. Esim. Mihail Ivanov näkyy tuolla kahdesti, toisella varmaan syntymäaika väärin.

Private User
1/5/2018 at 11:52 AM

@ Timo AJ Mustonen, kyllä minä asetuksista sain taulukon näkymään tänään perjantaina. Ilmeisesti oli joku päivitys meneillään, koska uusia nimiä oli ilmestynyt näkyville.....

Private User
1/5/2018 at 12:58 PM

@ Antti Marjala, niinpäs näkyy olevan. Kyseessä on mummoni suku isänpuolelta. He ovat ortodokseja. Minulla on kyllä jonkin verran sukupolvi materiaalia heistä, mutta.......nuo ortodoksinimet....ja sitten ovat ottaneet "suomalaiset" nimet......se on semmoinen sekamelska......en tiedä, kuka tuota sukupuuta on tehnyt......

Showing all 24 posts

Create a free account or login to participate in this discussion