Kuitia (ruots. Qvidja)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuitia
Apropå Knight Peder Fleming så har han klippts bort från Klas Fleming, Speculative ! vilket faktiskt är ett felaktigt agerande. Klaus skulle ha stått kvar som en plausibel fader. Det skulle ha skrivits i kuratorfältet att ledet är troligt, ej verifierat.
Klippet skulle istället ha utförts på Klas föräldrar, då det är dessa som är helt okända. Noteringar nedan angående Claus.
"Notater
Claus F., der nævnes 1331, 1343 sammen med en Gerhard F. i Barth og 1354 var Foged i Barth, var af denne Slægt (Mekl. Urk. VII. 418, IX. 438, XIII. 437)
og mulig Fader til Hr. Peder F. (S. 145), der 1366 fæstede gården Huseby. "
https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I69126&tree=2
Notering angående tillnamnet Flemming
"Flemming eller Fleming er et ikke sjældent Adels-Navn, der foruden i Danmark og Sverige kendes i Skotland, Pommern, Polen osv., hvad der ikke er så påfaldende, da navnet jo lod sig anvende på enhver slægt af flamsk oprindelse."
Utfrån ovanstående, framgår det ju tydligt att både DAA och Svenska Riddarhuset anser att kopplingen mellan Peder och Klaus är trolig, det framgår även att det fanns flera andra familjer med tillnamnet Flemming utan inbördes släkt med varandra då det främst angav att personen ifråga troligen hade en flamländsk härkomst, samt att Flemming således inte främst var ett specifikt släktnamn.
Ta kontakt med en kurator som förstår Svenska och Danska och be denna om att återinsätta Klaus som förälder till Peder (med tillägget plausibel), samt att därpå klippa av bandet till denna Klaus föräldrar som är okända.
Private User
Jag vänder mig till dig som svensktalande kurator, det har nu gått flera år och jag ser att ingen gör något åt detta problem, läs mitt föregående inlägg, samt öppna länken från Finnholbek. Jag anser att kapning till sonen Peder är absurd och egenmäktigt utfört av en kurator utan större inblick i famijen kapad utifrån en vag idé om att det ha varit en annan släkting till familjen utan att ens kunna påvisa att en sådan släkting, konkurrent som fader, ens existerar. Hade det funnits nära kusiner, farsbröder med barn, etc, så hade jag förstått resonemanget, men det finns inga.
Ulf Martinsson
Inga nya uppgifter har framkommit om släktskapet mellan Flemingar i Pommern och Finland. Som du själv påpekat i ditt eget skrivande finns det flera olika Fleming-familjer som inte är släkt med varandra. Likhet mellan namn gör inte en relativ. Om du har något nytt att presentera är det en annan sak. Om du ber en annan kurator att göra rättelser enligt din egen uppfattning, så är det upp till denna andra kurator att verifiera saken, men inte heller han kan ändra uppgifterna utan nya källor.
Erkki A Tikkanen (Geni Curator)
Vad du missat totallt är att ledet är brutet eftersom den kuratorn ur det blå bara påsår att det KAN ha varit en bror, eller en farbror typ, som KAN ha varit fader, detta utan att det ens är någon som påvisat sådana bröder eller farbrorsled. Det är ren och skär idioti!
Våbenafbildningen er tegnet efter hr. Herman Flemmings segl fra 1507; i hr. Bo Flemmings Segl er hvert vesselhorn besat med tre tidselblomster.
Flemming. (S. 145) af denne slægt nævnes 1336-59 i Pommern brødrene Johannes ridder, Nicolaus og Eghard Vleming til Dabitz, og Peter Vleming, 1380 Peter, Herman, Clawes, Vranke og Eghard, hr. Johans Sønner, og Magnus, Henneke og Clawes Vlemingh, Peters sønner. (Klempin: Matrikeln der Pommerschen Ritterschaft 33).
Alltså samma familj, piunkt slut Erkki.
[S2] Thiset, Hiort-Lorenzen, Bobé, Teisen, Danmarks Adels Aarbog, (Dansk Adelsforening 1884-2020), DAA 1892:145.
[S227] Gustaf Elgenstierna, Det Svenska Riddarhuset Stamtavlor, Adliga ätten FLEMING, nr 4, TAB 1.
[S671] Jully Ramsay, Frälsesläkter i Finland intill Stora ofreden, (Söderström & C:o Förlagsaktiebolag, Helsingfors 1909), side 116, TAB I, FLEMING.
[S625] Danmarks Adels Aarbog - kompletliste, gruppe F.
[S179] (red.), Danmarks Adels Aarbog, rettelse/tilføjelse, (Dansk Adelsforening 1884-2020), DAA 1911:567.
[S179] (red.), Danmarks Adels Aarbog, rettelse/tilføjelse, (Dansk Adelsforening 1884-2020), DAA 1901:551.
Det är dags att någon tar ansvar och låter idiotin stanna i sandlådan. Hade det funnits minsta bevis på sykon till Claus F, eller hans far, så hade man kanske kunnat köpa resonemanget, men inte ens då hade det varit nödvändigt att kapa ledet, det hade räckt med en fotnot.
Det är en form av maktmissbruk att gå emot alla och bara göra något utan minsta vettiga diskussion.
Claus Fleming, som namnes mellan åren 1331–1354, och som var fogde i Barth i Pommern, kan möjligen hava varit fader till släktens äldste med full visshet kände stamfader, riddaren Peder Fleming, och i så fall farfader till lagmannen Klas Fleming. I en gammal släktbok i Rålambska samlingen i kungliga biblioteket säges nämligen denne vara »kommen af Pomern ».
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Fleming_nr_4
Private User
Ledt har uttryckligen kapat med motiveringen, "Peder Flemings father can probably have been Vogt Klas Fleming, but this person can also be other relative than father."
Vem är Vogt Klas Fleming? Var levde han? När levde han?
En annan släkting till Klas kan ha varit fadern? Vilken annan släkting? Finns det bevis för att en sådan annan släkting ens funnits?
Om någon påstår att det kan ha varit en farbrors barn, eller en broder barn, eller en kusins barn, så bör ju denne först ta reda på om sådana existerar/t, annars utgör en kapning inget annat än ett bevis på enfald.
Jag ber er (någon) presentera dessa alternativa kandidaterna på vem från Pommern med samma vapensköld som kan ha varit en alternativ far, att det finns flera olika familjer utan släktskap med varandra hör inte hit till denna diskussionen eftersom vi här har en vapensköld som ytesluter dessa andra familjer.
Kopplat in Klas Flemming som spekulativ fader till Peder Flemming.
Klas Fleming, Speculative !
Knight Peder Fleming
Även om själva frågan är "löst", så några kommentarer till detta:
- Eftersom vår släkt Främling härstammar från Per Fleming/Fremling, så har jag plöjt igenom en viss mängd släkter med namn Fleming och Främling/Fremling.
- De som heter Fleming i Finland nuförtiden verkar vara från släkten Flemmich. Min mormors gren av släkten skrev namnet som Flemmich. Andra har skrivit Fleming, Flemming, Flemmig, ... Hursomhelst så är ursprunget till den släkten smeder som kom till Sverige från Sachsen på 1700-talet och flyttade senare till Finland (Fagerviks bruk). Man kan möjligen anta att det namnet också kommer från Flamländare (eller troligare från regionen Fläming i Tyskland), men när och varför vet varken jag eller Geni. Så kopplingen mellan namnet Fleming och Flamländare tillämpas kanske onödigt automatiskt, även om kopplingen tydligen stämmer t.ex. för släkten Fleming i Skottland.
- Jag stötte på en tysk gammal källa i något skede, där det stod just att fogden Fleming i Barth senare gav upphov till den "stora adelssläkten" Fleming i Sverige. Tyvärr minns jag inte just nu var jag placerat länken till den källan. Så är frågan förstås vilken källa som är den ursprungliga för detta.
Så till lite lösare observationer/spekulationer:
- Några kilometer från Barth hittas byn Flemendorf. Någon som kommer därifrån kunde mycket väl kallas "Fleming", enligt min logik.
- Flemendorf är en liten by, men den har t.o.m. två medeltida kyrkor. Nu minns jag inte vilkendera som är äldre, men de ser båda ganska lika ut. Det finns fotografier av båda t.ex. via Google maps: https://www.google.com/maps/@54.3335088,12.7953226,15.41z?entry=ttu
- I Virmo I Finland finns en medeltida kyrka, som har en mycket speciell design för Finland med träkonstruktionen på fasaden: https://www.google.com/maps/place/Mynämäki+Church/@60.6790934,21.98...
- Det kan väl hända att detta är en typisk stil för Tyskland och andra ställen också, men mig veterligen är det unikt i Finland.
- Virmo kyrka byggdes väl till stor del under Flemingarnas styre i regionen och har t.ex. det Flemingska vapnet på fasaden. Där finns också Henrik Fleming till Lais imponerande gravmonument från 1600-talet (Adm. Henrik Claesson Fleming, till Lais)
Denna argumentation är alltså mest för att påvisa att det finns flera källor och indicier på kopplingen till Barth som är mycket bättre motiverade än "Fleming betyder flamländare".
Far, bror, farbror eller annat är sedan en annan fråga, men som Ulf säger så vet man att Peder måste ha haft en far. Men andra släktingars existens finns det väl inga källor för...
Bästa hälsningar,
Kary Främling
Finns källor på mer, men här vågar ingen koppla ihop resten av familjen då vissa övernitiska personer direkt skulle kapa leden, Peder Fleming. Riddare. Omtalas i handlingar i Danmark 1366. Inkom till Sverige med konung Erik av Pommern (ca 1382–1459), kung av Norge från 1389, av Danmark och Sverige från 1396 samt hertig av Pommern-Stolp från 1392
Karta från 1635, Barth uppe i vänstra övre hörnet.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fe/Pomerania...
https://maps.app.goo.gl/VMeU1sAWu8z9B92Y7
Levde ännu 1406. Ligger jämte sin fru begraven i Gråbrödraklostret (Riddarholmskyrkan) i Stockholm. Gift med Christina. Deras son Klaus Fleming gav 1424-05-12 hundra mark till klostret lör upprätthållandet av en evig mässa för sina föräldrars, sin. egen och sin hustrus samt sina bröders, Magnus och Jens, själar.
SDHK-nr: 13335
Svenskt Diplomatariums huvudkartotek över medeltidsbreven
Datering
1387 augusti 18
Innehåll
Klaus Fleming utfärdar kvitto på 150 mark, vilket belopp drottning Margareta varit skyldig honom.
Språk
danska
Källor
Original: or. perg. DRA (C 7)
Fotokopia: DK
Tryckt
FMU 966
Tryckt regest
Rep. D. 3597
https://sok.riksarkivet.se/sdhk?SDHK=13335&page=1&postid=sd...
Ovan lån bör ha varit för att föra över Erik från Pommern till drottning Margareta i samband med att hon samma år adopterade Erik. Här medföljer troligen hela denna familjen Fleming från Barth. Släkten FLEMING härstammar möjligen från Pommern, där en Claus Fleming nämns som fogde i Barth 1331-54 och då är försedd med samma vapen som den senare svenska ätten. Han var sannolikt far till riddaren Peder Fleming, som från Danmark inkom till Sverige under Konung Erik av Pommerns tid, levde ännu 1406 och ligger begravd i Riddarholmskyrkan i Stockholm.