Prester i Norge, ny og mer presis tittel?

Started by Steinar Lumholtz-Rønne Gulbrandsen on Wednesday, September 27, 2017
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 8 posts

Neida, prester i Norge er en bra nok tittel det. Men ser etter en tids bruk at tittelen har en del svakheter. Prosjektets navn burde vært "Prester i Norge med profil hos geni.com inkludert prester i Jämtland og Härjedalen (Trøndelagen) og Bohus län fram til 23. august 1645" Prester uten en geni.com profil er ikke mulig å legge til. Det burde vært en knapp "Nødprofil for prester som ikke har en geni.com profil" der man kunne laget en nødprofil som kom inn på listen. Ikke glem at Jämtland, Härjedalen og Bohus len var norsk inntil freden i Bremsebro i periden 13.-23. august 1645, så alle prester i de nevnte norske territoriene fram til 23.8.1645 må også bli med i prosjektet. Litt dumt at det skal være et skille før og etter reformasjonen. Det er samme gud vi snakker om og prester forandret seg neppe i sin tro etter reformasjonen. Prest er en prest.

Er det noen der ute som kanskje har et forslag til ny tittel på dette prosjektet ? Hvis det er nødvendig ?

Du er velkommen til å gjøre slektsforskningen og legge til prester som "ikke har en profil hos geni". De fleste lever ikke så de selv kan gjøre det.

Det er bare å bruke funksjonen "Create a branch" under "Forskning" for å opprette profiler for prester du ikke kjenner slekta til enda - så får du bygge dem ut.

En tittel må være rimelig kort - mitt problem med dagens tittel er at beskrivelsen utelukker katolske prester og dissenter-prester - så tittelen burde kanskje vært "Prester i Norges statskirke, 1645 til i dag". Det vil være nok til å dekke opp den skiftende statusen til Jämtland og Härjedalen også - dersom de rapporterte til en norsk biskop var de en del av den norske kirken.

Skal ikke de prestene fra 1537 og 1644 tas med i prosjektet ?

Hei igjen! Vi må være historiebevisste om Norges storhetstid som forøvrig begynte å sprekke i 1319. Norge bestod av Jämtland, Härjedalen og Bohus län fram til slutten av august 1645 så prester i den 108 år lange perioden mellom 1537 og 1645 må med i prosjektet. Den enkleste grunnen er at områdene rett og slett var norsk og den andre grunnen er at hvorfor skal vi være så historieløse at vi skal fornekte at områdene var norske og videre late som om de var svensk territorium til tross for at de ikke var det?
For meg trenger ikke prosjektet å endre navn men det mest norskbevisste navnet vil være "Prester i Norge fra 1537 inkludert Jämtland, Härjedalen og Bohus län fram til august 1645".

Jeg er uenig i Alvestrands mening om at bare prester i de tapte områdene som rapporterte til en norsk biskop skal få plass i prosjektet. For en umulig studie det skal bli for en vanlig mann som vil bidra til prosjektet. Var de prester i Norge og forkynte for det norske folk i de norske områdene mener jeg de må med i studien. En prest er en prest og nordmenn er nordmenn. Jeg ser på Alvestrands mening med respekt men mener at det er med på å uthule det faktum at områdene var norske. Hva blir det igjen til slutt da av det norske i Norge i perioden 1536 til 1645?

Anne Elisabeth Nordbergs's innlegg oppfatter jeg som god humor i min smak.

Jeg har lagt inn flere prester som var katolske og så snudde og ble lutherske. Jeg tok for meg google og kom et par sider bakover før jeg tok en pause (og fikk så trøbbel med iPaden, så fikk ikke fullført). Og i mellomtiden våknet en haug med managere som jeg hadde snudda borti på min ferd, og dermed kom det masse nye samarbeidspartnere på prosjektet. Og dermed tenker jeg de fortsetter å finne prester,

Ja, det var humor fra min side. Klarte ikke dy meg..

Jeg trodde jeg var ukontroversiell, jeg :-)

Husk at kirken var en kritisk del av statens styringsapparat på 1600-tallet. Så vi kan være ganske sikre på at prester i Jämtland og Härjedalen i den tid dette var norske provinser rapporterte til en norsk biskop.

(sidespor: Da svenskene fikk Trondheim amt etter Roskilde-freden 1658 nektet biskop Bredal å skifte over til svensk side - han ble jaget fra Trondheim og søkte tilflukt i Trondenes til svenskene ble jaget ut av Jørgen Bjelke og hans kumpaner. De fleste andre prester skiftet glatt kirketilhørlighet til den svenske kirken, og gikk tilbake da "svensketiden" var over.)

Showing all 8 posts

Create a free account or login to participate in this discussion