Petter Dass DNA

Started by Private User on Monday, July 24, 2017
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 10 posts
Private User
7/24/2017 at 9:54 AM

Jeg ser noen har knyttet faren, Peiter Peterson Dundas, til https://www.geni.com/projects/R-L21-Y-DNA/3837 prosjektet uten at det står noe annet enn at en FamilyTreeDNA bruker har oppgitt ham som stamfar.

Det har nå dukket opp en gylden sjanse både til å bekrefte, eventuelt uansett finne hans YDNA ved at Private User kan ta en test. Han er en direkte mannlig etterkommer av Petter Dass ifølge Geni, men han trenger hjelpt til å få verifisert dette ved å få lagt inn kilder på profilene.

https://www.geni.com/path/Thor-M%C3%B6rklid+is+related+to+Petter-Da...

Har noen tid til å hjelpe til med dette og evt komme med innspill om hvilken DNA test han bør ta?

7/24/2017 at 10:40 PM

Det er bare ett av de store firmaene som tar Y-DNA tester, og det er FTDNA.
YSEQ og en del andre nykomlinger tar også Y-DNA tester, men de har ikke samme databasene som FTDNA.

FTDNA er sære på at de vil ha en STR test før du får lov til å bestille mer spesifikke tester. Vil anbefale Y-37 som grei "entrypoint", for å få DNAet inn i databasen. Deretter Big Y dersom en kan skaffe penger til det (innsamling?).

7/24/2017 at 11:13 PM

Jeg har begynt å se på leddene oppover - farfaren til Thor var to ganger i Geni, og har problemer med dødsår, siden klokkerboken i Bergen sier 1943 mens profilen sier 1941.

Har ellers fylt ut det jeg fant ved en rask scan i digitalarkivets folketellinger. Andre får lete i kirkebøkene.

11/20/2017 at 2:39 AM

Nå "dukket" iallefall et DNA testresultat på Tor Mörklid opp. Så da er vi vel igang?

Private User
11/20/2017 at 3:53 AM

Ja, men vi sliter litt med noen som lager duplikater og endrer på profile og koblinger i området, og som heller ikke svarer når de blir spurt hvorfor.

Misliker sterkt å låse profiler, men ser ut som at vi snart må gjøre det.

Profilbildet av Petter Dass ble også fjernet, men er satt inn igjen og det er skrevet en begrunnelse i profilomtalen hvorfor.

Selv om det vel er en enighet etterhvert at bildet nok ikke er av ham, så er det det bildet "hele verden" gjenkjenner ham som. Nesten som et Jesus bilde - alle skjønner hvem det er selv om det ikke finnes fnugg av sannsynlighet på at det er slik han så ut.

11/20/2017 at 4:01 AM

Dessverre er alle Thor Mörklid sine Y-DNA matcher med "hidden" profiler importert fra YSearch - og ganske svake tester for de fleste (Y-12).

For en så "kjent" anerekke så kan jeg nok tenke meg at "lås relasjoner" er verd å vurdere.

Private User
11/20/2017 at 4:18 AM

Ser det er snakk om R-M269, som jeg og er, - eller rettere sagt var, - ble endret til R-BY12107 som vel er en undergruppe?

Private User
11/20/2017 at 5:55 AM

Har postet dette på Norway DNA prosjektet Facebook, men har en rabattkode R24DKUKO3QSA som gir deg $50 off Big Y med frist innen 26. november. First come, first serve.

11/20/2017 at 5:34 PM

Det er testet en farslinje fra Petter Dass sin bror Benjamin, Thor Mörklid har treff også med denne etterkommeren. Så det betyr at denne farslinjen er bekreftet tilbake til Peter Dundas f. 1605.
Den andre linjen har testet SNP-pakker og har havnet på R-FGC28631: http://www.ytree.net/DisplayTree.php?blockID=998

8/9/2020 at 2:57 PM

Bjørn P. Brox, min far fikk også vite at han var R-m 269. Tror det er dette samme som R1B. Fikk vite at min mor var U5a1. Hin har testet seg med en autosomal DNA test, tror det var på my heritage? Jeg gikk inn på U5a1 gruppa her inne i dag og fant ut at jeg var i slekt med denne personen via Peter Dass sin familie på en eller annen måte. Peter Dass is your 11th great uncle står det. Jeg har desverre ikke så mye peiling på DNA enda, men jeg har tatt en DNA test på 23nme, og det var slik jeg fant ut at jeg og min mor var U5a1. Uansett; slik er min foreløbige relasjon til Peter Dass:

Petter Peiterssøn Dass is your 11th great uncle.
You
→ Torbjørg Enge
your mother → Audny Enge
her mother → Tonni Lise Eggebø (født Olsen Haaland)
her mother → Konrad Emil Olsen (Oseasen)
her father → Oseas Olsen
his father → Ole Olsen
his father → Anne Olsdatter
his mother → Ole Pettersen Egevold Brun Gulbrandsen
her father → Peter Lorentz Angell Bruun
his father → Lucie Margrethe Pedersdatter Brun
his mother → Anne Elisabeth Lucia Jacobsdatter Angell
her mother → Jacob Pietersen Dass
her father → Petter Peiterssøn Dass
his brother

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion