Margareta "Marta" Nicolasdotter Dubois - Marta Dubois

Started by Torvald Eivind Granfelt on Monday, April 10, 2017
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 6 posts

Finns det några källor som visar att @Margareta Nicolasdotter Dubois, maka till Johan Boveng, var dotter till Nicoaus Dubois och Marguerite Dieu?

Nej, inte vad jag känner till. Det finns säkert många olika Dubois-släkter. Dubois betyder egentligen "från skogen". Förmodligen ett mycket vanligt namn.

/Robert Mattson

Som ni redan konstaterat saknas papperskällor. Trots detta är min tro att Nicolas Tillmans f.1605 första hustru Anna Dubois f.1605 som dog tidigt (senare hustru var Jeanna Dromeau) var direkt syskon med Francoy Du Boy f.1610 och nära släkt med fader till vår sagda Marta - Nicolas Dubois f.1602. Nicolas skulle då vara typ halvsyskon eller kusin med Anna och Francoy. Viktig blir då far till Nicolas som också heter Nicolas Dubois men född 1568. Denna tro bygger på att de kommer från samma område Södra Nord-Pas-de-Calais, samma period och mönster jag sett av DNA matchningar. Det som försvårar är att vallonerna föredragit sin egen sort vid val av partner vilket gör att det ofta finns dubbla släktskap som kan leda till felslutsatser vilket gör att man alltid måste vara ödmjuk och inte tro för hårt. Källor och bevis saknas ju men det gör också alternativa teorier. Att det saknas källor måste ju inte nödvändigtvis innebära att det är fel ! Jag hoppas att mera DNA-forskning kommer att lösa detta i framtiden. Om de som nu bor i nuvarande Wallonien vore lika intresserade av släktforskning som amerikanerna så skulle fallet redan vara löst. Det är det möjliga som gör forskningen spännande, Det vi redan vet är historia !

Jag håller förstås med dig, Gunnar, om mycket i ditt resonemang. Men det jag fastnar vid i forskningen är att Johan Bovengs svärmor, Martas mor, dör i Lövsta. Det är väl den källa som finns, antar jag. Vad jag kan förstå dör Marguerite Dieu i Nord-Pas-de-Calais.

En vidhängande, kanske bisak, är att när man söker efter kopplingar till olika profiler finns Nicolas Dubois II eller Marguerite i många kedjor. Om de personerna är fel, så förhindrar de andra kedjealternativ. Om det inte finns ett sätt att söka fler alternativ?

Nicolas Tillmans första hustru finns det ingen namnuppgift på. Det som florerar på nätet att hon hette Anna Dubois är bara påhitt. Detta har jag inhämtat från vår störste Tillman-kännare Jan Olsson, Sällskapet Vallonättlingar. Om man inte har säkra källor om anor ska man inte lockas av andra att lägga ut tvivelaktiga uppgifter. Jag vidhåller att det inte finns någon källa som anger att Margareta Dubois var dotter till Nicolaus Dubois och Marguerite Dieu och då ska man inte ange det någonstans i något träd överhuvudtaget om man vill kalla sig för seriös släktforskare! Seriös är däremot vallonforskaren Kjell Lindblom. Han skriver så här i Nordisk Vallongenealogi, del I, sid 95: "År 1674 dör Johans (Bovengs) svärmor i Leufsta bruk. Tyvärr ger denna uppgift ingen klarhet om Marthas föräldrar."

Tack Robert, precis min åsikt! Man bör vara försiktig med att lägga ut obekräftade uppgifter. Jag menar att gissningar och antaganden bör man behålla bland egna papper och inte publicera allmänt, då felaktigheter så lätt sprids på nätet.

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion