Anna Catharina Henriksdatter Wulf - Hennes foreldre

Started by Private User on Wednesday, March 22, 2017
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 5 posts

Man har i lang tid antatt at Anna Catharina Henriksdatter var datter av Henrik Pedersen Wulff og hans andre kone Barbara Isaksdatter Wulff, blant annet fordi de var fra samme plassen og fordi det var en viss likhet i navnene. Denne tråden fra 2011 på Slektsforum viser derimot noe annet: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=94870

For å oppsummere en lang tråd: Skiftet etter Anna Catharina Isaksdotter Hals den 4. oktober 1764 (Kristiansund by 1742-1785, fra s. 224b og utover) viser at halvsøsteren Barbra Isaksdatter "om hun havde levet" hadde hun også arvet en halv søsterlodd (233 rdl. 2 ort og 12 sk.) De som arvet var hennes "igienlevende Børn Nemlig" Jørrene Pedersdatter 77-3-12, Anna Pedersdatter (det samme beløpet) og Barbro Pedersdatter (det samme beløpet). Ingen Henriksønner eller Henriksdøtre der, så Barbara kan derfor ikke være mor til Anna Catharina Henriksdatter, ei heller noen av de andre barna til Henrik Wulf. Det er derfor sansynlig at Anna Catharina er datter av Maren eller en annen kone av Henrik. Det er heller ingenting som tilsier at Barbara var gift med Henrik Pedersen Wulf, da det kan se ut som hun var gift med Petter Olsen Male i Bud og Peder Andersen Ravn i Søre Bjørnsund.

Jeg endret Anna Catharinas mor for en stund siden, men dette ble i dag reversert. Jeg klarer ikke helt å se bakgrunnen for dette, men kanskje denne diskusjonen kan få frem noen nye opplysninger som jeg har gått glipp av? Hvis ikke håper jeg at koblingen mellom Anna Catharina og Barbara Isaksdatter kan fjernes igjen, det samme med koblingen mellom Barbara Isaksdatter Hals og Henrik Pedersen Wulf, siden det ikke er noe som tilsier at de var gift.

Ken Nilsen © du reverserte sammenslåingen, kan du arbeide med Ruben og få dette korrekt.

Venter på svar før jeg begynner å rydde rundt Anna Catharina

Når det gjelder Maren NN finnes det veldig lite, eller ingen opplysninger. Navnet Maren tror jeg man kun har kommet på fordi barna til Henrik Wulf kaller sine døtre for Maren. Ellers bør det nevnes at Henrik Wulf tok over gjestgiveriet etter på Korsnes etter Isak Hals, og man har tidligere trodd at det var fordi Henrik var gift med Isaks datter Barbara. Når det viser seg å ikke stemme spekuleres det i om Henrik og Isak var beslektet på annet vis, f.eks. at deres koner var søstre og at navnelikheten stammer derifra.

Se forøvrig denne tråden: https://forum.arkivverket.no/topic/171330-henrik-pedersen-wulf-hvem...

Men frem til man finner kilder som bekrefter hvem Henrik Wulfs kone var synes jeg vi skal bare kalle henne for NN Wulf.

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion