Einar Ivar Heggelund Iversen - En eller to personer?

Started by Harald Tveit Alvestrand on Saturday, March 11, 2017
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 8 posts

På gravsteinen som er lagt ved denne posten står det "Einar Ivar Heggelund", født 29. juli 1915.

Vi har også Ivar Heggelund Iversen født 14. januar 1914.

Private User har funnet fram dåpsattesten for han født 14. januar, men jeg har ikke greid å finne noe på han født 29. juli (om det da virkelig er to av dem).

Private User har også vært inne på profilene, og sitter kanskje på flere opplysninger.

Har vi kilder som kan endelig klargjøre om det er en person som skiftet mellom å bruke Einar og ikke-Einar, eller to personer - Ivar og Einar Ivar?

Og - hvlike etternavn var det de brukte? Heggelund, Iversen, eller begge deler?

Harald

Ser sønnen av Einar Ivar Heggelund, Jan Magne Heggelund, selv har startet et slekts - tre, foreløpig med bare ham og faren, og der står det at Einar ivar Heggelund er født Jensen.
Det passer bedre med denne profilen: Einar Ivar Heggelund hvor fødested Andenes istedenfor Kilbotn kommer opp. Kanskje Tom Olaf Magnussen kan hjelpe til med kilder på ham for å se om Einar Ivar er et resultat av en feilsammenslåing eller feilkobling

Ellers har du jo gravsteinen til Ivar her, så det er åpenbart to forskjellige personer: http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2830099

Det var da et spesielt gravsted ... Ivar H. uten etternavn, tydelig plassert inn i et familiegravsted til folk med helt andre navn .... her ligger det en historie bak....

Det er fortsatt en del profiler på Geni.com som ikke er riktige og som bør rettes opp. Jeg antar at dette er en av de som bør rettes.

Etter hvert er trærne på Geni.com blitt mer riktige og etterrettlige slik at man kan få de riktige bilder av slektene.

Før alt arbeidet startet med å rette opp profiler og trær var det mange på DIS Norge / Slekt og Data / NST som mente at Geni.com skulle i allefall ikke de bruke. Fordi det var alt for mange feilføringer og antakelser spesielt om veldig eldre slekter.

Dette er nå gjort om og de profiler som er lagt inn på Geni.com er blitt mer riktig. Håper at dette fører til at flere kan benytte dette utmerkede slektsprogrammet til sine granskinger. Spesielt er samarbeid på Geni.com utmerket.

Vedr. profilen Einar Ivar Heggelund: Det er fint at Harald tok denne inn under diskusjon. Giftemål for denne personen er ikke offentlig fordi kirkeboken ikke er gammel nok. Jeg vet derfor ikke hvem hans foreldre var. De eneste som vet noe om dette er de som er i nær familie. Dere er ikke nødt til å gå ut med disse opplysningene. Men det kunne vært ok å få vite det når man ser på at personen er gått bort.

Arnfred Nilsen

Det burde da være mulig å finne dåp og konfirmasjon på Einar Ivar Heggelund, men det er mange kirkebøker å leite gjennom i de aktuelle områda.

Tok en rask sjekk på Dveberg, men fant ham ikke, men noterte meg at det var mange som ble døpt først som voksne, i forbindelse med konfirmasjon, så her er det nok snakk om mange kirkesamfunn også.

Fant også ut at i Trondenes rundt 1914 gikk det ofte et år mellom fødsel og dåp, mens det 50 år før gjerne var snakk om et par uker. Tidene skifter....

Jeg har kommet til at det er to forskjellige personer. Den lille gravsteinen med Ivar H på, er på besteforeldrenes grav.
Mvh Vigdis

Showing all 8 posts

Create a free account or login to participate in this discussion