Sipi Heikinpoika Nojoinen - Lähdetiedot / perhesuhteet

Started by Private User on Thursday, January 26, 2017
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni member
  • Geni member
  • Private User
    Geni Pro

Profiles Mentioned:

Showing all 11 posts

Onko lähdetietoja Sipistä ja tämän perhesuhteista?
Pidän kyseenalaisena että Pirkko Tuomaantytär ja Matti Sipinpoika olisivat tämän Sipin perhettä.
Matti tiedetään Kuru II isännäksi 1647-1676. Hänen äitipuolensa on Pirkko Tuomaantytär. He ovat nähtävissä mm tässä v. 1635: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1184851.

Sipi Heikinpoika on elossa Nojosella ainakin vielä 1637. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1307297
On siten epätodennäköistä että Pirkko olisi toisaalla aviossa ennen Sipin kuolemaa.

Kestääkö logiikkani? Vai onko tarjolla ajatuksenjuoksun kumoava dokumentti.

Hei Jukka-Pekka,

Yritin katsoa tuota, mutta ei aivan selvinnyt. Kerrot Pirkko Tuomaantyttären olleen Matti Sipinpojan äitipuoli.

Ruoveden historian liiteosassa Matti mainitaan Lauri Yrjönpojan poikapuoleksi, ainakin niin minä ymmärrän sen. Näin ollen Matti Sipinpoika olisi luultavasti Pirkko ( itse inhoan Brita nimen Pirkoksi kääntämistä, luonnollisempaa olisi sanoa Riitta) Tuomaantyttären poika. Onko Pirkko ollut aikaisemmin aviossa vai olisiko Matti syntynyt muusta suhteesta? Siihen on vaikea löytää vastausta.

Terveisin

Matti on Sipin poika mutta ilmeisesti ei tämän Sipi Heikinpojan, joka on nyt isäksi merkitty. Pirkko/Brita on minustakin äiti, ei äitipuoli. Näistä suomentamisista luin, että idässä käytettiin Riitta-nimeä, lännessä Pirkkoa. Vaikea tietää lopullinen totuus.

Hei,

Tuosta Brita nimen suomentamisesta. Olen itsekin nähnyt tuollaisen maininnan erilaisista käytännöistä. Toisaalta olen myös huomannut, että hyvin usein ruotsinkielisistä nimistä pudotetaan vain tuo alku-B kirjain pois,

Nimistä Birgitta on sellainen, joka "luontevasti" muuntuu Pirkoksi. Asiaa tietenkin sekoittaa se, että vanhemmissa rippikirjoissa Birgitta usein ajan kuluessa muuttuu Britaksi. Joka tapauksessa omassa henkilökohtaisessa tutkimuksessani kirjaan Britan aina Riitaksi.

Terveisin Tampereelta

Olipas minulta hätäinen tulkinta Kuru II isäntäluettelosta. Tottahan sen voi lukea niinkin että Matti on Lauri Yrjönpojan poikapuoli - itseasiassa loogisempi tulkinta.
Pirkko Tuomaantytär on leskeksi jäätyään tullut poikansa Matin kanssa Laurin huusholliin. Isännyys on sitten siirtynyt poikapuoli-Matille 1647.
Täytynee silmäillä vielä kerran dokumentit.

Nojoisen Sipi on kyllä selkeästi ollut vielä elossa kun Lauri Yrjönpoika tulee vävyksi 1634 Kurulle (http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1307297). Kävin läpi Kurua eikä isännistä löytynyt ketään Sipiä isäehdokkaaksi Matille.
JOS SAY:n ja isäntäluetteloiden vuosissa olisi klappia Sipin aikakauden suhteen, niin sitten voisi leski-Pirkko ehtiä Kuruun 1634.
Ehdotan että jätetään Geniin tämä nykyinen asetelma, mutta lisätään huomautukset asianomaisiin profiileihin. Mitäs siihen sanotte?

Profiilit on taas nähtävästi yhdistetty. Onko lähdetietoja siis löytynyt?

Minäkin siivoaisin miielelläni Nojoset pois ja mainitsisin mahdollisena teoriana

Tämä korjattiin jo kerran eli Nojos-yhteys poistettiin. Mistä lie taas putkahtanut esiin?

Sattoi tulla, kun minä yhdiistelin siellä päin.

Nojoisten puolella on nyt ainakin yksi Y-DNA testi, näkyy mm. tässä profiilissa Heikki Mikonpoika Mikkola , Ei näy minulla ainakaa osumissa millään tasolla, Matti Sipinpojan jälkipolvissa on minun lisäksi toinenkin testi (joka myös löytyy osumistani), jonka kanssa isälinjamme eroavat Johan Jöransson Myllymäki jälkeen. Näin ollen testitkin kertovat ettei Nojoinen ole Matti Sipinpojan isä.

Showing all 11 posts

Create a free account or login to participate in this discussion