Elof Larsson - Sammanblandning av olika Elof Larsson

Started by Private User on Monday, November 14, 2016
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 9 posts
Private User
11/14/2016 at 6:30 AM

Den här profilen Elof (i V Tönnet) Larsson förefaller vara en sammanblandning.
Enligt ett inlägg i Anbytarforum 2016-11-12 skall Elof Larsson i Västra Tönnet vara gift med Gunnur Persdotter medan Elof Larsson i Halla var gift med Ingeborg Nilsdotter.
http://forum.genealogi.se/index.php?topic=139305.msg1413591#msg1413591

11/14/2016 at 10:00 AM

Hej Bo-Arne,
Efter att noga gått igenom det Geni-träd jag förvaltar efter mina föräldrars forskning från 90-talet, är det högst sannolikt att det i grunden finns tvetydigheter avseende Elof Larsson.
Min ana Ingeborg Elofsdotter 1682-1766 både f. och d. i Hamra, har sannolikt Elof från Halla som far. Baserat på Anbytarforum-diskussionen är hennes syskonskara där också en mix av de båda Elof; några födda i V.Tönnet och andra i Hamra/Halla.
Jag är mycket angelägen att eventuella felaktigheter blir korrigerade och deltar gärna i din diskussion.
Nu i helgen hade jag gratistid med Arkiv Digital, men kände tyvärr inte till denna frågeställning utan jobbade med andra frågor. Jag kommer säkert att abonnera veckovis lite senare, men har du nu tillgång till fakta och data avseende Elof? Senare i veckan kommer jag att få viss tid att studera frågan vidare.
Är vi fler i diskussionen eller ska vi fortsätta dialogen på email? Du når mig där på
roger.jerlback@gmail.com

Med vänlig hälsning
Roger Jerlbäck

Private User
11/15/2016 at 10:52 PM

Det har kommit en korrigering i Anbytarforum-tråden: Halla skall vara Hamra.
Och en komplettering om Hamra-anorna.

11/16/2016 at 2:04 AM

Jag har korrigerat/kompletterat två uppgifter:
- Min ana Ingeborg var enligt avskrift från mina föräldrar född i Hamra. Hur Halla kunde vara angivet i Geni har jag ingen förklaring till (ändrat i efterhand av någon??).
- Hennes make Lars Olofsson Kyttöinens dödsdatum 28 maj 1751 återfinns i My Heritage hos Eva Norberg, vilket jag tidigare saknade. Även här anges Hamra som Ingeborgs födelseplats.

I övrigt försöker jag utröna hur Ingeborgs syskonskara förhåller sig till förmodligen två olika Elof Larsson.

Private User
11/16/2016 at 4:29 AM

Vi tycks vara ensamma om att diskutera detta.
Jag föreslår att Elof Larsson i Hamre läggs upp som ny make till Ingeborg Nilsdotter. Därefter flyttas hans barn över till honom. Slutligen kopplas Elof Larsson i V Tönnet bort från Ingeborg med resterande barn och får ny hustru Gunnur Persdotter.

11/16/2016 at 5:23 AM

I princip enig.
EL i Tönnet har jag dock i en annan tråd, så behöver vara säker på alla detaljer innan trädet splittras på fel sätt.
I eftermiddag försöker jag få uppkoppling på biblioteket i Arkiv Digital för att söka detaljinfo (så långt jag nu hinner där på en timme där...).
Återkommer med info

11/16/2016 at 9:46 AM

Följande från Arkiv Digital:
Husförhörslängder finns i Ekshärad från 1720, dvs inte under perioden 1677-91 då de båda Elof Larsson och deras alla barn lär vara födda. Från Hamra kan man i husförhörslängden från 1720 urskilja en Lars Olofsson, Ingeborg Elofsdotter och två döttrar där den yngre heter Ingeborg.
Detta skulle styrka Lars, Ingeborg, Kirstin f.1702 och Ingeborg f.1704, där Ingeborg är min ana.

Om jag utgår från barnens födelseplats och i ordningsföljd:
Västra Tönnet
1) Kerstin Elofsdotter f.770422, död i Hamra 471019 (där jag tidigare hade …09)
2) Jon Elofsson Tönnberg f.810220, död i V.Tönnet 421109 (finner jag dock inte i Dödboken)
3) Lars Elofsson f.830610, död 1742 (fann f-datum och dödsår idag)
4) Per Elofsson f.860411, död 690325 V.Tönnet (båda kan bekräftas, men hans namn kan ha varit Pädar eller liknande)
Hamra/Halla
1) Ingeborg Elofsdotter f.820417 Hamra, död 660316 Hamra (båda kan bekräftas)
2) Karin Olofsdotter f.870110 i Halla, död 570828 Solberg (båda kan bekräftas). Dessutom är föräldrarna angivna som Elof Larsson och Ingeborg Nilsdotter.
3) Jon Elofsson f.910104 i Hamra, död 1743 (notering i födelseboken, återfann inte i dödboken)

Mitt förslag är att vi grupperar barnen enligt ovan, med Elof Larsson V.Tönnet med hustru Gunnur Persdotter som föräldrar till de första fyra. Vi låter de tre senare få Elof Larsson Halla och Ingeborg Nilsdotter som föräldrar (Ingeborg fann jag i dödboken 250531 i Hamra, så den kan bekräftas, medan födelseboken inte finns så tidigt som 1653).
När jag jämför med Jan-Erik Björks uppräkning i Anbytarforum stämmer Tönnet-info väl, medan jag saknar några barn samt att Ingeborg inte är född 1671 utan 1682.
Till info är min koppling till Elof i V.Tönnet, att hans syster Ingeborg Larsdotter (1635-1725) är min ana, fann henne i dödboken 250912 Ö.Tönnet.

Dessutom lät jag undersöka i Geni om du och jag är släkt, vilket vi är: 9th Cousins (tiomänningar). Men inte via Elof utan via släkten Honkainen. Jag ser att du bor i Nacka, själv bor jag i Alvik.

Återkom med dina tankar och synpunkter.
//Roger

Private User
11/16/2016 at 12:00 PM

Bra sammanställt Roger!
Jag har genomfört separeringen.

Elof Larsson i Hamra finns nu här med familj:
Elof (i Hamra) Larsson

Elof Larsson i V Tönnet finns kvar på profilen:
Elof (i V Tönnet) Larsson

Jag har lagt in orten i mellannamnsfältet. Det är egentligen ett brott mot regeln att namnfält endast får innehålla namn. Men vi har gjort så på fler ställen där upprepade sammanslagningar sker av misstag. Jag låser namnfälten men lämnar profilerna i övrigt öppna för redigering.

Hälsningar
Bo-Arne

11/16/2016 at 12:51 PM

Hej Bo-Arne,

Hej och hå, jag som hade sett fram emot att jobba med detta ett par dar...
Perfekt!!!!

Om du skulle ha ytterligare funderingar i denna eller andra frågor, återkom gärna.

//Roger

Showing all 9 posts

Create a free account or login to participate in this discussion