Tipset om Geni fick jag i februari av en väninna från Ryssland, som jag då känt nästan ett år & ganska snart kollade jag av nyfikenhet om vi har något släktskap, vilket det visade sig att vi har. Jag kunde redogöra för "min halva" & hon för sin. Länken mellan oss tycktes vara en lettiskfödd husar (1790-1837) & släktskapet utgick från min pappa/farfar. Tidigare idag gjorde jag en uppdatering av profilen & kollade åter igen släktskapsbandet. Nu utgår det från min mamma/mormor & den gemensamma länken (von Löwenstern) lyser helt med sin frånvaro. Mitt släktskap med husaren finns kvar & hans familjemedlemmar har dykt upp i andra led under dagen. Vilka scenarion kan man tänka sig rörande det faktum att han inte längre är en länk mellan väninnan & mig? Anledning är nödvändigtvis inte krånglig, det är bara jag som är trött :)...
Utan att veta vilken rysk väninna du avser, så finns förmodligen banden kvar, men geni har hittat en kortare väg, ett steg räcker för att hela banan skall ändras.
Här är ett exempel
Per Anders Dencker is Amalie Christine von Löwenstern's husband's third cousin once removed's husband's half sister's husband's 6th great nephew!
https://www.geni.com/path/Amalie-Christine-von-L%C3%B6wenstern+is+r...
Maria Nikolajevna Lundgren is Amalie Christine von Löwenstern's great nephew's wife's first cousin four times removed!
https://www.geni.com/path/Amalie-Christine-von-L%C3%B6wenstern+is+r...
Men mellar er två, ser det istället nu ut så här.
Maria Nikolajevna Lundgren
her father → Nikolay Andreevich Ugodchikov
his father → Andrey Grigorievich Ugodchikov
his mother→ Maria Julianovna Sosnovsky
her mother→ Paulina (Pelagea) Gennadievna Sosnovsky
her father → Gennady Alexandrovich Ratkov-Rojnov
his brother→ Vladimir Alexandrovich Ratkov-Rojnov
his daughter → Olga Vladimirovna of Ratkov-Rojnov, Duchess of Oldenburg
her husband → Peter Friedrich Georg von Oldenburg, Herzog
his ex-wife→ Ольга Александровна Куликовская
her mother→ Mariya Feodorovna Romanova, Tsarina of Russia
her mother→ Queen Consort Louise of Denmark
her mother→ Princess Louise Charlotte of Denmark
her father→ Hereditary Prince Frederick of Denmark and Norway
his father→ King Frederick V of Denmark and Norway
his daughter → Sophie Charlotte de Hansen
her daughter→ Marie Cathrine Alexandrine d'Origny
her husband → Christian Peter Flensborg
his mother → Charlotte Margrethe Leth
her father → Christian Langemach Leth
his wife→ Christina Estenberg
her sister → Elisabeth / Elsa Sara Estenberg
her daughter→ Ingar Jönsdotter
her son → Pehr Svensson
his son → Björn Persson
his son → Olof Björnsson, Ola
his daughter→ Thilda Jönsson
her daughter→ Astrid Gunhild Svensson
her daughter → <privat> Dencker (Svensson)
her son → Per Anders Dencker
Hej Ulf,
Tack för ännu en trevlig hälsning & fin förklaring. Jag hade på känn att det är det lilla som avgör, vilket ofta är fallet ("Liten tuva...") & att det gamla ledet finns kvar är jag övertygad om. Du har för övrigt hittat avsedd väninna & ledet mellan oss är detsamma som jag fick upp efter "uppdateringen". Förut var det via pappa/farfar & gemensam länk var Johann Peter Eduard von Löwenstern. Nu går det via mamma/mormor & "förbi" von Löwenstern, men de finns som sagt kvar i kulisserna :)...
Ja det är intressant det här med alla leden som liksom bildar ett spindelnät med trådar både kors och tvärs som förenar oss med andra familjer. En del hamnar mitt i centrum, andra långt ute i periferin, men rycker man lite i en tråd så vibrerar hela nätet. Ibland tänker jag att en osynlig hand för ihop folk som redan är blodmässigt kopplade till varandra inom detta nät, så att många faktiskt gifter sig med sina avlägsna kusiner utan att alltid veta om det, de liksom dras till varandra på ett nästan övermänskligt vis, det kan ju ligga någonting inbakat i våra gener, men det är lite kusligt hur många exempel här på Geni som jag sett där folk varit helt ovetande om deras föräldrars släktband med varandra, min syster är typ gift med sin 11 kusin, min bror med sin 10 kusin, mina föräldrar visar sig vara typ 9 kusiner, etc. tror detta gäller för majoriteten här i norden såvida de inte finner en partner väldigt långväga ifrån. ; )
En mycket sann & vacker beskrivning, Ulf. Ja, de genetiska banden är väldigt intressanta, besjälat, telepatiskt på något vis. I serien "Vem tror du att du är?", där "kändisar" får hjälp att luska i släktens förflutna finner t.ex. en skådespelare inte sällan åtminstone en skådespelare långt bak i historien, som de aldrig hört talas om & det kan röra sig om annat också, som "egenheter" & liknande.
Med anledning av det stundande Presidentvalet i USA roade jag mig kolla eventuella släktskap mellan J.F. Kennedy, Hillary Clinton & Donald Trump. De senare & nu aktuella är, enligt Geni, båda släkt med Kennedy, så jag skrev på Facebook att det kanske är något genetiskt betingat att vilja bli President ;)...