Arendt Holst - Holst´s ursprung i Nederländerna

Started by Markus Holmquist on Thursday, November 3, 2016
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 10 posts
11/3/2016 at 3:04 PM

Jag har i vissa släktträd på MyHeritage och på Geneanet sett obekräftade uppgifter att Arend Holst skulle vara barn till Johan Alexander Holst och Eine Ragnhild Mannerberg och född ca 1600 i Olst, Overijssel, Nederländerna.

Finns det några belägg för att Arend skulle vara född där? Släktnamnet Holst är vanligt i Tyskland, Nederländerna och Danmark så ursprunget är väl en öppen fråga.
//Markus

Private
11/4/2016 at 1:22 PM

För mig låter namnet Holst att alla kommer ifrån Holsten/Holstein i Tyskland och
därifrån spritt sig till övriga Tyskland,Nederländerna och Norden.
Det vore ju bra om Holst personer kunde DNA testa sig !!!!
Hälsningar
Robert
Ättling till 2 Holst släkter

11/4/2016 at 3:54 PM

Namnet Holst är väldigt vanligt i Nederländerna, Tyskland och Danmark och även ganska vanligt i Norge. Så ursprunget kan vara tyskt (vilket de flesta källor anger) eller holländskt. Eftersom jag har några avlägsna DNA-matchningar mot holländare och inte har några kända holländska anor så vore DNA-test väldigt intressant för att kunna jämföra.
Om det finns en rak farslinje från en nu levande man ända till Arend så skulle man även kunna testa Y-dna för släkten Holst.

Private
11/6/2016 at 1:33 PM

Hej igen
Jag härstanmmar ifrån Arend och Hans Jenssen Holst borgare o rådman i Kungälv.
Jag har testat mig hos ftdna bland family finder har jag vad jag vet inte några holländare
i bland min släktkrets.
Jag hoppas på att dom som heter Holst testar sig så i framtiden vi får veta.
Hälsningar
Robert

11/29/2019 at 12:58 PM

Private en rak manslinje vore intressant om man kunde bekräfta. Det vore nog inte allt för tidsödande att forska fram om en sådan finns.

Private
11/29/2019 at 2:43 PM

Ja helt klart intressant men det behövs nog åtminstone 3 st för att vara säker

Private User
11/29/2019 at 2:46 PM

Här är ett rakt syskonled till Arendt med tio söner på raken.

https://www.geni.com/path/Arendt-Jensen-Holst+is+related+to+private...

Private
11/30/2019 at 2:50 AM

Jag härstammar från både en Göteborgssläkt och en Kungälvssläkt Holst, huruvida dom är släkt vet jag inte

4/17/2021 at 1:27 PM

"Här är ett rakt syskonled till Arendt med tio söner på raken.

https://www.geni.com/path/Arendt-Jensen-Holst+is+related+to+private...;
Är det någon som känner den mannen som är i rakt led från Arendt? Jag är med och betalar för ett DNA-test om någon vill får honom.

Private
4/22/2021 at 12:11 PM

Hej Markus

Jag kan betala hälften av ett DNA test !!!

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion