Her er konfirmasjonen til sønnen Olav Johan Martin Kornelius, nr. 4 1924 i Lødingen: https://media.digitalarkivet.no/kb10051103250086
Far står som Mathias Martinusen Nygaard f. 71
Jeg finner ingen Mathias Martinusen født i 1871 i tellingene 1900 og 1910, men derimot denne personen her kan være en lagelig kandidat: 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036932001167
1900: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037534001083
Legg merke til at han bor på gården Nygaard i begge tellingene.
Hei og takk for svar. Det ser nesten ut som om det må være en del dobbeltoppføringer/feil på arkivverket hvis en og samme person er oppført flere ganger og endatil med ulike etternavn og ulike id(!)
Olsdatter har jeg ikke hørt tidligere. (Agnes Olsen) og Inger Olsen har jeg heller aldri hørt skulle hete Inger jonasdatter. Men dette er altså to ulike folketellinger så derfor kan jo ting ha forandret seg.
Mer foruroligende er jo at fødsels-år er ulike på en og samme person.Hvis det er de samme personene.
Jeg har prøvd å tyde det som står på min bestefars konfirmasjon på anmerkninger, men jeg klarer ikke å se hva det står der.
Navneloven i Norge kom ikke før i 1923. Før den tid ble navn skrevet slik som de følte det der og da.
At Agnes blir kalt Olsdatter betyr bare at hun er datter av en som heter Ole, og slik bruk av patronym er vanlig på denne tiden og tidligere. Bevis på det finner du i dåpen hennes, nr. 31 blant jentene: https://media.digitalarkivet.no/kb20070212680547
Jeg har litt lite tid nå, men kommer tilbake senere i dag og forklarer deg mer.
Anmerkning på Olav Johan Martin Kornelius Marthinussen sin konfirmasjon (link over): Hjd. [Hjemmedaaben] utført av res. kap. Skaar. Vidner: Barnets mor og fru Martine Jakobsen.
Agnes sin dåp: 31. Født 20 Mai 1888, døbt 11 December 1888 hjemdøbt, stadfestet i kirken 14 September 1889. Agnes Jonette. Foreldre: Hsm. [Husmann] Ole Martin Johannesen og H. [Hustru] Inger Erikka Jonsdt. [Jonsdatter]. Foreldrenes bopæl: Forsnæs. Far født: 1841, mor født 1850. Faddere: Barnets Foreldre, Grm. [Gårdmann] Peder Pedersen Repvik, Susanna Bergitte Hansdt. Halvars Enke. Ægte. Hjemdøbt af Grdm. Amund Pedersen Dybvand af Ofoten i Narv. af Barnets Forældre.
Du må ta fødselsår og alder i kirkebøker og folketellinger med en stor klype salt. Før 1900 er det ikke uvanlig med opp til flere år feil, og i 1801-tellingen er det i hvert fall +/- 10 år i feilmargin. Det samme gjelder foreldrenes alder nevnt i kirkebøkene ved barnas dåp, slik som i Agnes sin dåp. De må du heller ikke stole fullt på.
Flott. Jeg har registrert det som står oppført siden det er de eneste opplysningene som er å finne. Antar at søsteren til Olaf , Agnes og Mathias' barn, enten var dødfødt eller døde tidlig. Jeg finner ingen opplysninger om henne. Men man kan kanskje være ganske sikker på at Agnes og Mathias ikke var gift? Finner ingenting om at de har delt bosted eller noen bevis på giftermål der.
Siobhan V. Eriksen(Martinussen) jeg vil anbefale deg å bli med i foreningen Slekt og Data og være med lokallaget i Drammen. De har et nybegynnerkurs som startet egentlig den 8/9, men der møtte det bare en person opp, så de vil bli glad om du møter opp der. Info her: http://bu.disnorge.no/begynnerkurs-i-slektsforskning-p%C3%A5-dramme...
Ellers så må du bare møte opp på møtene deres. Du finner informasjon om dem i aktivitetskalenderen på høyre side i linken over.
Dersom det passer bedre, så vil lokallaget i Kongsberg holde nybegynnerkurs i november, men der vil det koste penger å delta. Du kan også møte opp på møtene i Kongsberg om du vil, info om dem finner du også i kalenderen, første møte i morgen.
Siobhan V. Eriksen(Martinussen) jeg vil anbefale at du kontakter Statsarkivet i Trondheim og spørre pent om de kan se om det finnes en farsskapssak på Mathias og/eller en bidragssak der far måtte betale Agnes barnebidrag for Olaf. Dette er såpass nytt at slike protokoller børe finnes. I tillegg er det over 100 år gammelt og alle sperrefrister er utløpt. Dersom du kjenner noen i Trondheim som kunne ta en tur til lesesalen på Statsarkivet og leite selv, så hadde det gått raskere, selv om det gjerne kan ta noen timer med leting. Skriften i disse protokollene er normale latinske bokstaver (altså nøyaktig slik de er i dag) så da er det i så fall bare skjønnskriften til den som skrev teksten som er problematisk.
Ellers så har vi (jeg og fruen) lett etter den navnløse søsteren uten å finne noe på henne i kirkebøkene.
Skaforsnes som de bor på i 1900 og 1910 ligger i dagens Ballangen kommune og dessverre er det lite med bygdebøker fra denne kommunen da den har vært oppdelt og underlagt Lødingen og Ofoten i gamle dager og dermed litt utfordrende å skrive bygdebok om.
Jeg har også sett litt videre på anene til Agnes, men jeg vil helst ikke ta gleden din i fra deg ved å finne anene dine selv, i tillegg vil du lære mye av å gjøre den jobben. Men du finner Agnes sin foreldre i 1865-tellingen og du finner vielsen deres i kirkeboka (hint: jeg har skrevet dato og sted under vielsen deres her på Geni). Deretter bygger du videre på de opplysningene du finner i disse kildene.
Jeg vil gjerne vite mer om anene til agnes! :-) Jeg skal kontakte Trondheim. Det var interessant å høre om at dette stedet nå er Ballangen.Jeg har et bekjentskap der.
Jeg kommer nok ikke til å kunne være med på slektsforsknings kurset denne gangen(det som allerede har startet) men skal passe på neste gang.
Jeg skal prøve å finne ut at det med 1865-tellingen og kirkeboka. Håper jeg klarer det.