Tack för alla engagerade svar! Ledsen att jag gjorde någon upprörd.
I Wikipediaartikeln https://sv.wikipedia.org/wiki/Skancke har vi skrivit att Skanckeättens "äldsta rötter är omtvistade, likaså den i flera grenar ingifta ätten Blix ursprung. Med tämligen god säkerhet kan man dock räkna Karl Persson (ca 1360-1423), herre på Hov i Hackås socken som den allmänt erkände anfadern.[6] " Någon som är emot den formuleringen?
Källhänvisning ges till Roger de Robelin (1995) Skanke-ätten. Är det någon som har tillgång till Robelins bok och kan kontrollera att han anser att Karl Persson är den första bevisade anan? Håller ni med om att Robelin är en auktoritet på området? Om ja på båda frågorna så tycker jag att vi kan markera alla Skancke-anor före Karl Persson som omtvistade = "speculative" här på geni.com.
I synnerhet Skanckes koppling till Halsten Thorleifsson 1272-1343 från Isle Of Man är spekulativ som jag m.fl. ser det. Det är en visserligen en vetenskaplig hypotes av historikern George Vaughan Chichester Youn. Den är inte osannolik, men obevisad. Den bygger på tolkningar och antaganden och saknar direkt stöd i samtida källor.
Skankeätten har enligt Geni rötter i nordiska och brittiska sagokungar ända tillbaka till asagudarna, romerska kejsare och bibliska personer. Vilka av dessa tycker ni är trovärdiga? Var sätter vi gränsen. Jag tycker att kravet bör vara samtida källor. Det är ett av källkritikens kritierer. Resten behöver inte raderas från geni, men de bör markeras "speculative" som en varning till läsaren.
När folk hittar Oden i sitt släktträd utan varning framstår geni:s Skanketräd som icke trovärdigt. Jag vill därför se en mer skeptisk kultur på Geni kring personer från medeltiden och tidigare. Tänk om vi kunde rensa bland skankarnas mytologiska anor lika fint som man har rensat i Bureättens äldsta anor här på geni.
Man bör kunna få skriva "speculative" eller "citation needed" i namnfältet på medeltida personer som saknar bra källor utan att fråga om lov i något forum. Bevisbördan att ta fram källor bör ligga på den som har matat in uppgifterna, inte på den som ifrågasätter. När källor har tagits fram är det bara att radera "Citation needed" eller "speculative". Så går det till på Wikipedia, som är mycket mer trovärdig än Geni. Även i Skancke-föreningens slutna Facebookgrupp https://www.facebook.com/groups/skunkeforeningensv/?fref=ts finns en mer vetenskapligt skeptisk kultur än här - där har jag fått ett helt annat stöd än här i frågan.
Vissa personer på geni.com är märkta "Fictional", "legendary king" eller "mythological". Exempelvis sagokungar och gudar. Många av dem har sannolikt inte existerat enligt forskare, och borde egentligen raderas från geni. "Speculative" är en svagare varning. Den betyder bara att vissa personuppgifter är omtvistade. Det kan vara bevisat att personen har existerat men personen utgör ett osäkert led i trädet, t.ex. för att kopplingen bygger på någons tolkning och antaganden (spekulation) och inte har stöd i samtida källor.