Fra Inga Marie Gurung Et annet sted, uten tilknytning til verken dette prosjektet eller med navn på den personen som du mente var avvist. Kan du være så snill å komme med navn / link til henne her?
Fra Inga Marie Gurung Et annet sted, uten tilknytning til verken dette prosjektet eller med navn på den personen som du mente var avvist. Kan du være så snill å komme med navn / link til henne her?
Her fant jeg det igjen; det er MYE enklere om du legger inn slike spørsmål direkte til en profil eller under dette prosjektet.
https://www.geni.com/discussions/157748
Inga Marie Gurung
4.7.2016 kl 9:08 p.m
Det er litt merkelig at en kvinne som er født Gullhav, direkte etterkommer av Nils Halstensen og Anne Audunsdatter, ikke er aktuell her fordi hun giftet seg og skiftet etternavn, som skikken er i Norge. Derimot er kvinner som ikke er født Gullhav men som har giftet seg til etternavnet
aktuelle i Gullhavprosjektet. Har jeg oppfattet det riktig?
Hvorfor er hun ikke aktuell her og hvem har sagt det?
Du har misforstått; det er helt motsatt, det står at inngifte ikke vil bli tatt med.
Om jeg tilfeldigvis legger inn noen ved navn Gullhav, som jeg senere finner ut er inngiftet, vil det bli fjernet.
Om du leser i beskrivelsen, var hensikten å få en oversikt over alle som har eller har hatt og brukt etternavnet Gullhav eller Guldhav, fra enten fødselen av, eller de som historisk tok gårdsnavnet Gullhav/Gulldhhav etter å ha bodd på Guldhav.
Kvinner som har giftet seg til Gullhav-navnet er ikke aktuelle.
Så vidt jeg kan se, brukte INGEN av barna til
Nils Halstensen etternavnet Gullhav eller Guldhav.
Nils Halstensen
f. ca. 1764 på Stai, Stor-Elvdal, Hedmark, Norway
Død: 9. august 1838 (70-78) på Gullhav, Målselv, Troms, Norway
Nærmeste familie:
Sønn av Halsteen Halvorsen og Rønnov Nilsdatter
Ektemann til Anne Audensdatter (Oudensdatter)
Far til Halsten Nilsen; Ole Nilsen; Siri Nilsdatter; Anne Maria Nilsdatter; Berthe Nilsdatter; Nils Andreas Nilsen; Ole Stai Nilsen; Nils Andreas Nilsen og Strømme Nilsen.
Da er det riktig at de ikke skal være med her, siden de het Nilsdatter eller Nilsen til eneste etternavn. Det ser ut som de ikke brukte gårdsnavnet Gullhav som etternavn.
Ingen ser ut til å ha brukt Gullhav som etternavn.
Når f.eks. hans sønn, Nils Andreas Nilsen giftet seg, står det at han heter Nils Andreas Nilsen, og at han bor på Guldhav.
Selv om han var både født og trolig bodde hele sitt liv på Gullhav der han også døde, brukte han ikke dette som etternavn.
Vigsel 2. oktober 1835.
https://media.digitalarkivet.no/view/9686/158
Det er sant at de tre første generasjonene på Gullhav ikke brukte gårdsnavnet som etternavn, men det var ikke vanlig med etternavn på den tiden. De brukte bare fornavn og patronym.Det er vi som driver slektsforskning som bruker gården forfedrene hadde tilknytning til som etternavn for å ha orden på dem. Men du vet da dette?