Arne Jacobsen - Gårdsnavn som etternavn

Started by Ole Bernt Lile on Wednesday, July 6, 2016
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 10 posts
7/6/2016 at 10:56 AM

Arne Jacobsen var født på gården Ravnanger (også skrevet som Ravnang) på Askøy ved Bergen i 1750. Han fikk barn med Gjertrud Ellingsdatter fra gården Tveit på Askøy. Navnet på gården ble skrevet på dansk i kirkebøker den gang, nemlig Tvedt. Gjertrud var født i 1748. Gårdsnavn ble den gang ikke brukt som slektsnavn. I kirkebøker ble det skrevet hvor de kom fra når f.eks. et barn skulle døpes. Hvis man i ettertid skal gi Arne Jacobsen et gårdsnavn som etternavn, må det i tilfelle bli Ravnanger. Men i Alta har jeg ikke funnet i noe skriftlig materiale at Arne Jacobsen skrev seg som hverken Tvedt eller Ravnanger.

Private User
8/20/2016 at 3:03 AM

Det er kun i boken "Altas historie bind 1" av Jens Petter Nielsen side 284 at navnet er skrevet Arne Jacobsen Tvedt. Hvor Jens har funnet dette navnet bes opplyst. I tilfelle det finnes annet navn i skriftlige kilder så som skattemanntall eller kirkebok eller folketellinger bes dette opplyst.

8/22/2016 at 10:24 AM

@Arne Jacobsen
Jeg har hatt kontakt med en slektsforsker som hevdet at Arne Jacobsen hadde tatt navnet Tvedt. Det var en kvinne, men jeg husker ikke navnet. Derfor tenkte jeg det var greit å ta dette spørsmålet opp her.

8/22/2016 at 11:43 AM

I Norges tre nordligste fylker var det vanligst å bruke kun patronym. Gårdsnavn var nesten aldri i bruk og av og til fjernet de til og med slektsnavn, slik at de bare sto igjen med patronymet som etternavn.

Private User
8/22/2016 at 11:50 AM

Til Remi: Denne personen ble født i Hordaland.

8/22/2016 at 12:10 PM

Har lite å si hvor han var født. Ofte fjernet de gårds-/slektsnavn når de flyttet til Nordland, Troms eller Finnmark. Mitt eget slektsnavn skulle ha vært Wølner om ikke en av slekten flyttet til Nordland og fjernet hele slektsnavnet.

Private User
8/22/2016 at 12:28 PM

Det var merkelig. Fredrik Nannestad Wingaard Bull er en av flere personer som bodde i Finnmark og som beholdt sitt navn. Flere slike navn kan Remi se i slektstreet som er på Geni.com .

8/22/2016 at 5:09 PM

Arnfred, jeg sa ikke at alle gjorde det. Noen fjernet slektsnavnet sitt, noen gjorde det ikke. Noen fjernet gårdsnavnet sitt, noen gjorde det ikke, mens andre igjen endret det til det nye bostedet sitt. Men blant de som var født i våre tre nordligste fylker, og ikke hadde et arvelig slektsnavn, brukte gjerne bare patronymet. Gårdsnavn, som etternavn, ble sjelden brukt før vi nærmer oss de siste hundre årene.

Private User
8/23/2016 at 6:05 AM

Den er grei.

Har Remi forresten greie på om det i kildene er annet etternavn på den omtalte Arne Jacobsen ?

8/23/2016 at 6:36 AM

Nei, jeg uttalte meg kun på generelt grunnlag.

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion