Var dog Birger Jarl?

Started by Lennart Eriksson on Sunday, June 19, 2016
Problem with this page?

Participants:

Showing all 5 posts
6/19/2016 at 9:29 AM

Det står i Erikskrönikan att Birger Jarl dog i Jälbolung. Ingen har ännu kunnat fastställa var Jälbolung var/är beläget, men det antas att platsen är Västergötland. Men kan man inte tänka sig att han dog i Jarlbolund? Ett namn som liknar Jälbolung väldigt mycket. Jarlbolund är en gård som ännu ligger bara några km väster om Bjälbo kyrka i Östergötland: http://kartor.eniro.se/m/mgAhG

Fast jag vet inte hur länge den gården funnits. Vad jag vet är att Bjälbo är Folkunga(Bjälbo)ättens stamort på jorden. Birger Jarls ätt ...

Private User
6/19/2016 at 1:32 PM

"birge jerl doo j jälbolung thz lastade både gamal ok vngh."

Tja, alla experterna kanske har fel,

"birger jarl dog av GULSOT, det drabbade både gammal och ung... "

Nja, ta inte mitt inlägg alltför allvarligt, men men.

6/20/2016 at 3:55 AM

Ja om man läser hela texten låter det onekligen som att det snarare är en sjukdom än ett ortnamn ,,,

Private User
6/20/2016 at 8:19 AM

Nja, jag funderade på om översättaren på något sätt kan ha missat ett ord, kanske till och med dragit samman två liknande ord? Gulsot bör ha varit vanligt förekommande inte minst med tanke på att Sverige även hade en hel del fall av malaria. Gul och galla har en etymologiskt liknande grund, jmf. med t.ex yellow, gul på engelska, frågan är bara vad sjukdomssyndromet gulsot skulle kunna ha haft för namn vid den tiden, gul, yell, jäl, gelbe, etc, skulle lätt ha kunna förväxlats med jäl för jarl, varav gelbo skulle ha kunnat varit en sjukdom, emedan lung platsen.

Private User
6/20/2016 at 8:22 AM

Texten har ju transkriberats minst ett par gånger varav originalet tycks vara förlorat.

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion