May, jeg vil anbefale at du søker etter personen du vil legge til før du legger han/hun til Geni. Spesielt dersom personen levde før 1800, for da er det stor sannsynlighet for at personen allerede er lagt ut på Geni av en annen bruker. Søkefunksjonen finner du her: https://www.geni.com/search/advanced
Dette har ikke noe med Genis reglement, men heller retningslinjer for hvordan vi som slektsforskere bør utføre vår slektsforskning. Jeg går ut fra at ditt mål med slektsforskningen er å finne ut hvem dine aner var og hva de holdte på med, og kanskje mer om deres etterkommere i tillegg til din egen linje. Jeg går også ut fra at du ønsker et så korrekt anetre som mulig og ikke et slektstre bestående av mye fantasier.
Så metoden vi arbeider etter i slektsforskningen vår er å finne kilder som bekrefter relasjonene mellom personene. Dette gjør vi ved først og fremst å lete i primære kilder, altså kilder som er skrevet så nær hendelsen i tid som mulig. Dette gjelder f.eks. kirkebøker, skifteprotokoller, pantebøker, rettsprotokoller o.l., som du finner på Digitalarkivet. Vi kan også bruke sekundærkilder som bygdebøker, slektsbøker o.l., men opplysningene i disse bør, om mulig, verifiseres i de primære kildene.
Når du kommer inn på 1600-tallet og ennå tidligere, så blir kildegrunnlaget veldig tynt, og det er vanskelig å finne primære kilder. Dette er også årsaken til at de aller fleste anelinjene våre stopper på 1600-tallet. Vi må komme oss inn på enten kongelige, adelige, presteskapet eller de med viktige stillinger i samfunnet for i det hele tatt å ha noen sjanse på å finne gode kilder på personer som levde før 1600. Og finner vi ikke gode nok kilder, så stopper vi slektsforskere linjene vår der, inntil vi finner kilder som er nok til å stole på.
Dette skal så klart ikke være til hinder for å notere gode historier og segner om personene, og mulig avstamning de kan ha, men det skal noteres i biografien og ikke kobles som relasjoner i databasen eller treet vårt.
Jeg går ut fra at du har som mål å få et korrekt slektstre du kan vise fram til slekten, og ikke et som har som mål å vise slektskap til kongelige/adelige, Harald Hårfagre (som ingen kan bevise noe slektskap til), Jesus (som har samme problem) eller at målet skal være å komme lengst mulig tilbake i tid. Alle disse målene er noe vi slektsforskere aldri har, vi har kun som mål å få et så korrekt slektstre som mulig, helst der de fleste relasjoner mellom personer kan finnes i primære eller gode sekundære kilder, og der fantasier og ubeviste teorier er utelatt.
Det er retningslinjene som er gjeldende innen slektsforskningen. Det er også veldig lurt å notere kilden til alle opplysningene du finner, slik at du kan finne igjen hvor den opplysningen stammer fra. Da slipper du problemet med at du ikke finner linken til hvor opplysningene dine kommer fra.
Du bør lese dette: https://www.geni.com/projects/Introduksjon-til-Geni-com-norsk/3288
Samtidig så vil jeg si at vi er en del norske personer som har mye slektsforskningskunnskap her på Geni, bl.a. meg selv med over 30 års erfaring og vitnemål fra Norges eneste utdannelse innen slektsforskning på høyskole/universitetsnivå uten å gå veien via historiefagene. Så du kan bare spørre om hjelp til en av oss om det er noe du lurer på.
Å legge til slekt på Geni-treet som ikke kan dokumenteres skikkelig er ikke i strid med Genis reglement, men det er i strid med retningslinjene for hvordan slektsforskning skal utføres, og jeg regner med at du har lyst til å bli sett på som en god slektsforsker etter hvert og ikke en som bare legger til fantasier og eventyr.
Lykke til med slektsforskningen din. Du har nå startet en livslang hobby som du aldri kommer til å bli ferdig med. :-)