@Ole Simonsen Kråkset (1858-1925). Født i Skaun, Norge, dro til Amerika og gravlagt i Chicago. Er det noen som vet noe mer om ham. Hadde han familie i Amerika. Jeg vet min bestemor Petra Solberg (Jystad) brevvekslet med noen i Amerika. Sannsynligvis i San Fransisco. Hvem hun brevvekslet med forble en hemmelighet helt til hun gikk bort. Mvh. Asbjørn Solberg +47 900 95459
Kan disse to være Ole Kråkset?
http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000066404
https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MPXP-DBR
Vedrørende Ole Kråkset
Den første (som reiste) er det, det stemmer.
Den andre som er i Amerika skal jeg se videre på nå. (Det går litt i rykk og napp med innsatsen.) Tusen takk for tipset, jeg ble skikkelig glad for å ha et tips å gripe fatt i. Jeg har lett så mye at jeg har nesten begynt å miste gnisten. Ha en fin dag. :-) Mvh. Asbjørn Solberg
@Ole Simonsen Kråkset. Det er veldig sannsynlig at det er riktig emigrant. Den andre er det ikke. I ettertid har jeg funnet ut at han sannsynligvis kalte seg Ole K. Simonson der borte. Han bosatte seg i Menomonie. Det gjorde også hans bror Martin samt mora Randi (Randy). Det finnes et bilde av dem fra 1924. Ole hadde en sønn Anders Jystad som ble forlatt her. Han skriver i en bok: Far dødde i dag, det er i 1925.
Apropos hva han kalte seg der borte: Jeg ville ha snudd på spørsmålet: Finnes det dokumentasjon på at han brukte Kråkset navnet?
Alt for mange kjører seg fast i slektsforskning fordi noen dikter opp ett etternavn ved å sette inn bosted som det, til og med uten å bruke stedsnavnet i adressefeltene på profilen slik at man kan skjønne at det er det som er gjort.
@ Ole K. Simonson
Takk for innspill.
Via et tips, et kostbart abonnement på Ancestry og søk der fant jeg etter hvert spor etter hans bror. Etter det første sporet gikk det ganske greit.
De kalte seg henholdsvis Martin og Ole K. Simonson der borte.
Noe av problemet med søket var at dødsdatoen til Ole viste seg å være feil. Han døde i des.1936 og på gravstenen er det oppgitt fødselsår 1859 mens de norske bekreftede papirene sier 1858.
Det er nå etablert kontakt med den Amerikanske slekten.