Birgitte Henningsdatter Blakar - Hun var vel ikke gift med sin egen halvbror?

Started by Beate Hanssen on Wednesday, November 4, 2015
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 9 posts
11/4/2015 at 11:30 AM

Ser her at Birgitte Henningsdatter Blakar var gift med både Lasse Henningson Munk og Lasse Olavson Munk. Lasse Henningson var vel Birgitte sin halvbror?

11/9/2015 at 2:56 PM

Har nå slettet følgende link: Birgitte Henningsdatter Blakar gift med Lasse Henningson Munk

Private User
11/9/2015 at 9:33 PM

Her må nok flere rettinger til.
Sjekk alltid revisjonene, - Henning Lassesson Munk er blitt farløs og feilen ligger nok i disse revisjonene der flere ikke har sett forskjell på Halldorsdotter og Henningsdatter:

Birgitte Halldorsdotter Munk ble slått sammen med Birgitte Henningsdatter Blakar av Rune Bekkan.
30. des 2014 kl 11:27 p.m

Birgitte Haldorsdatter Blaker i Lom ble slått sammen med Birgitte Henningsdatter Blakar av [[Trond Myrstad]].
29. sep 2014 kl 8:53 a.m

Jeg reverserer 30. desember sammenslåingen for å få et bedre utgangspunkt.

11/10/2015 at 12:27 AM

På enkelte eldre slektstavler er det oppgitt at Birgitte Hennningsdatter Blakar var gift med Lasse Henningsen Munk, men basert på nyere opplysninger, er det enighet om at hun var gift med Lasse Olavson Munk. (ref. artikler av Tore Vigerust om jeg ikke husker feil). Det er vel slik feilen har oppstått regner jeg med.
Birgitte Henningsdatter Blakar og Lasse Olavsson Munk var foreldre til Henning Lassesen Munk.
Har prøvd å rydde litt opp, men kan ikke garantere at alt er riktig. Det oppstår en del koblinger jeg ike har kilder til.

Private User
11/10/2015 at 12:43 AM

Det som må avklares er om det finnes både en Birgitte Halldorsdotter og ei Birgitte Henningsdatter og hvordan deres relasjoner var.

Feilene oppstå fordi disse to ble slått sammen med det resultat at Birgitte ble gift med sin egen halvbror.

11/10/2015 at 1:56 AM

Birgitte Henningsdatter var gift med Lasse Olavsen. Det er akseptert.
I Geni er det i tillegg registrert (av Sigurd Jevne) at Birgitte Henningsdatter har en bror Lasse Henningsen som igjen er gift med Birgitte Haldorsdatter (registrert av Christer Byklum). Jeh har pt ikke tilgjengelig kilder som kan avkrefte eller bekrefte dette.

Private User
11/10/2015 at 3:41 AM

OK, da har vi et utgangspunkt, så får vi heller satse på at det kommer kilder på begge to etterhvert sålenge de ikke slås sammen igjen.

All bør sjekke om de har påslått visning av mellomnavn, og det er en uting å bruke gårdsnavn som etternavn hvis dette ikke er markert slik i eventuelle kilder.

11/10/2015 at 11:23 AM

Hvor finner jeg knappen som slår på visning av mellomnavn? Endel mellomnavn er blitt borte, og jeg skjønte ikke hvorfor før nå.

Private User
11/10/2015 at 12:16 PM
Showing all 9 posts

Create a free account or login to participate in this discussion