Olen tilannut FTDNA:lta Family Finder testipaketin. Tänään lähetin näytteet postitse takaisin. Heillä on Geniä vastaava sukupuujärjestelmä. Itseasiassa se näyttää hyvin samankaltaiselta. Olen ottanut Genistä esipolveni gedcom-muodossa. Ne näyttivät menevän tuonne FTDNA:han oikein ja kivutta.
Olen miettinyt tätä geneettistä sukutuskimusta rajan taakse, josta äitini juuret ovat puoliksi peräisin. Sukulaisten löytäminen geneettisesti saattaa olla vaikeaa sen takia, että rajan toisella puolen on tehty dna-testauksia varmasti vähän. Eikä tuloksia ole netissä olemassa. Toinen jarruttava tekijä on, että dna-testit eivät takaa sukulaisten löytymistä, vaikka antaisivatkin mielenkiintoisia tietoja perimästä. Noita testejä käytetään muihinkin tarkoituksiin, mm. suvussa esiintyvien tautien tutkimiseen.
Äitilinjojen tutkiminen tehdään omantyyppisillä testeillä ja maksaa muutaman sata euroa. Edellä mainitusta syystä en ole valtavan innostunut geneettiseen tutkimukseen rajan taa.
Geenien perusteella voi saada selville mitä kautta kaukaiset esipolvet ovat tulleet (Suomen alueelle).
Lähetän mt DNA testin tarkoituksena tutkia Karjalaisia juuriani.Tietojen ristiriitaisuus esim.Hattusten suvun vanhimmasta hämmentää,siksi päätin osallistua nimenomaan isäni juurien tutkimukseen. Olen Karjala-Dna ryhmässä sinne on tullut uusia jäseniä tasaisena virtana.Eiköhn sielläkin puut ala tuuhettua.Kiinnostavinta on mistä Karjalaiset ova vaeltaneet asuinsiolleen.
Permätieto kertoo Hattujen vanhin olisi tullut Venäjän vanhauskoisten vainoa pakoon melkein asumattomaan Karjalan korpeen.
Suosittelen ryhmään liittymistä.
Hei,
Hienoa Ilpo!
Tarkennuksena, FTDNA ei tietojeni mukaan tee tautipohjaista tutkimusta, kannasta tutkitaan näitä dna-sukulaisuuksia koskevia osia, joten voit olla huoleti.
Halutessaan voi kyllä kannan itse sieltä siirtää firmaan, jossa voi näitäkin asioita käsitellä ja tietoa saada, joskin tulkinta voi olla hieman haastavaa.
Ainut tapa, millä tätä yhteyttä vanhaan sukuunsa voi ajan kanssa saada, on tehdä näitä dna-pohjaisia testejä, mitä enemmän ihmiset testaavat, sitä paremmin mahdollisesti polut selviävät osumien kautta. Ei ole helppoa tapaa tästä selvitä, työtä vaatii, mutta mahdollisuuden taatusti antaa.
Terveisin
Taina Hyrske
Kiitos tuon Karjala-DNA ryhmän olemassaolon tiedoista. Liityin sinne ja pääsin ihan yhdellä join-napsautuksella ilman mitään kyselyjä kun olen jo FTDNA Finlandissa.
Olen tilannut ja lähettänyt Family Finder paketin. Saanen tulokset muutaman kuukauden kuluttua. Tämä alkaa innostaa minua tilaamaan lisää testejä.
Huomenta!
Pistät taaimmaisen suoralinjaisen tietämäsi esi-isän paikkakuntineen, syntymäaikaa jos ei ole, ei haittaa. Jos tiedät edellisen syntymäajan, voinet jotain arvioida viimeiselle ja laittaa sanan, että about eli noin. Syntymäaika selvinnee ajan myötä jos joku toinen sattuu tietämään lisää ja näin tulee esille.
Ehdottomasti FTDNA, on tarkempi, testaa enemmän snp:tä.
Sen lisäksi, ihmiset ovat heti otettavissa kiinni sähköpostilla, 23ndme:ssä pitää erikseen pyytää jakamaan tietonsa.
Olen tehnyt molempien testit.
23ndme testaa vain autosomaalitestin eli FF Ftdna:lla. Siellä on kyllä sisällä myös raakaversio mtdnasta sekä Y:stä, mutta tarkemmat saa näistäkin Ftdnalla.
Postitus on todella kallis 23ndme:llä, maksaa saman verran kuin itse kitti.
Ftdna:lla menee takaisin kirjepostina, tulo maksaa 10 dollaria.
Terveisin
Taina
Lisäisin tuohon Tainan kirjoitukseen vielä tämän Suomi DNA ryhmän suoran linkin, josta saa esim. Y 67 testin ( miespuolisen ) vain tuolle Suomi ryhmälle myönnetyn alennuksen. Tosin lisäksi saattaa tulla viikonlopun Vantaan "Tunnetko sukuasi" päivien alennus ja jouluksi tulee alennuksia myös, mutta lähempänä joulua.
Tässä linkki tilaukseen : https://www.familytreedna.com/group-join.aspx?Group=Finland
Kannattaa myös liittyä Suomi DNA projekti ryhmään Facebookissa, jossa saa kysellä ja saa myös neuvoja : https://www.facebook.com/groups/FinlandDNA/
Kaija - olet 6. serkkuni yhden polven takaa tuolta Huovisten kautta - tilasitko FamilyFinder paketin vai isälinjan joltakin miespuoliselta sukulaiselta ?
Ilpo. kyllä tuolla Familyfinderissa on aika runsaastikin myös ihan testattuja karjalaisia ja venäläisiäkin. Minullekin tulee kaukaisia venäläisiä serkkuja, kunnon karjalaisia juuria minulla ei olekaan kuin eräs kaukainen Kirmanen / Pelttari. Historian pohjalta voi sanoa, että osa kaukaisisyta geeniserkuista tulee naapuriin esim. 1700-luvulla orjiksi vietyjen jälkeläisiä, sinnehän vietiin tuhansia suomalasia - lapsia ja nuoria naisia lähinnä,jotka sitten myytiin järjestyneillä orjamarkkinoilla kauaskin. Korpelan kirjassa"Idän orjakauppa keskiajalla : ihmisryöstöt Suomesta ja Karjalasta" kerrotaan asiasta samoin kuin Vilkunan kirjassa "Viha", jossa on suomalaisten sukujen nimiäkin, mm. omia esivanhempien perhe Haukiputaalta mainittu nimeltä ja heidän kohtalonsa. Eli kun alkaa sitten niitä nimiä serkkulistalta löytyä, niin historian kertauskin tuntuu läheiseltä :) https://fi.wikipedia.org/wiki/Jukka_Korpela_(historioitsija)
Anteeksi Kaija - nyt luinkin tarkemmin postisi - olet siis tilannut mtDNA testin, toivotaan, että saat toivomaasi palautetta siitä. Eniten iloa on ollut tuosta FamilyFinder testistä, olen saanut monia 3- 4 serkkuja aivan uusina sukupuuhuni ja he ovat sitten varmasti sukua, jotka tuolta DNA testien kautta tulevat - DNA ei valehtele :)
Kiitos vinkistä, liityin minäkin Karjala DNA:han. :)
Mutta tajusin sen hiukan turhaksi, kun siellä toistaiseksi keskitytään vain Y-linjaan. Miksi näin?
Itselläni on tuon mtDNA:n kanssa ongelma, koska kaukaisin esiäiti ei ole niin kovin kaukana vaan tyssää Irinja/Irina Juhku/Julku Lääperiin ja haploryhmäni on harvinaisempi T2b3. Kumpikin reitti siis loppuu lyhyeen enkä pääse eteenpäin.
Hei Kaikki,
Olen pitkaan tuloksetta etsinyt tietoja Isani aidin, Aitini aidin ja aviottomana syntyneen 'second great grandfather' tietoja joten pitkan harkinnan ja paan raapimisen jalkeen tilasin itse kolme ns. suosituinta testia.
Eri testien ja tarjojien valinta oli vahan sekavaa enka oikein tiennyt mista aloittaa, mutta lopulta paadyin FTDNA:aan joka tuntuu olevan sukututkijoiden suosiossa. Testit sai alennuksella kun ostin ne Suomi DNA ryhman linkista. (Finland DNA - Family Tree DNA).
'23andMe' testi on kuulemma aavistuksen parempi terveyteen liittyvien tietojen haussa, mutta kaikki testit kuten FTDNA:n testi tulokset voi sitten myohemmin analysoida online palveluissa kuten Prometheus' joka veloittaa 5USD raportista).
DNA testit voi myos ladata useimpien sukupuu sivustojen ja ohjelmien palveluihin. (MyHeritage, Ancestry jne.).
1. mtDNA = vain suora aiti linja, eli Aiti, Aidin-aiti, Aidi-aidin-aiti jne.
2. Y-DNA = vain suora isa linja, eli Isa, Isan-isa, Isan-isan-isa jne.
3. Autosomal DNA = Seka isa etta aiti linja. (ns. Serkku etsinta).
Luulisin etta #3 olisi paras testi aloittaa DNA kartoitus? n.99USD
Ps. Ensimmaisiin tuloksiin (jos ei heti loydy paljon osumia) ei kannata pettya. Niin sanotut osumatuloksethan vain paranevat ajan myota sita mukaa kun testaajia tulee lisaa ja data pankit kasvavat Suomessa ja ymparoivissa maissa. Seuraavien vuosien tai seuraavan kymmenen vuoden aikana 'osumat' varmasti moninkertaistuu.
Marko Fagerroos. Kyllä, FF-testi eli autosomaali testi on minun mielestäni paras ensimmäiseksi testiksi. Sillä saa eniten matcheja - tyypillisesti noin 1000 geeniserkkua, jotka ovat kuitenkin yleensä melko kaukaisia. FTDNA:lla on myös niille tiedoille Chromosome Browser, jolla pääsee näkemään ja vertailemaan omia kromosomeja toisten (matchien) vastaaviin.
Y-Dna ja mt-Dna eivät ainakaan minulla antaneet kuin sellaiset 10 tai 20 matchia. Mutta niillä saa tietää haploryhmät. Ja Y-dna haploryhmää voi tarkentaa SNP-testeillä. Sitten on vielä Big Y, jota suositellaan vain sellaisille, jotka tietävät, mitä tilaavat.
Testeistä vielä sen verran, että mätsejä tulee sitten jatkossa "ilmaiseksi" kun uusia ihmisiä teettää testit. Tietääkseni jopa 10 tai 20 vuodenkin kuluttua. Mutta 20 vuoden kuluttua koko dna-testaus on voinut saada ihan uusia mahdollisuuksia. Tällä tarkoitan koko genomin testausta, joka halpenee hurjaa vauhtia koko ajan.
DNA-testaukset ovat vertaton apu, jos on au-tapauksia. Itse sain heti tulokset nähtyäni geneettisen todisteen erääseen suvun piirissä kerrottuun asiaan. Lisäksi niissä tapauksisa kun esipolvien etsintä tyrehtyy tuntemattomaan isään, dna-testeillä voi saada jotain valoa asiaan.
Sitten sellainen juttu FTDNA:n eduksi. He eivät anna tietoja muualle. Jotkut amerikkalaiset dna-firmat myyvät tietoja!
Private User
Oikein hyvia pointteja Ilpo. Omat testitpuikot on nyt lahetetty takaisin FTDNA'han ja odotellaan testin valmistumista ja uusia johtolankoja :)
Suomusjarvi, Karjalohja - Etsitaan katkennutta Y-Linjaa (au-tapaus).
Uusikirkko, Karjala - Vahvistettavaa Mt-Linjaa.
Salmi - Karjala / Tulemajarvi - Aunus. FF-testi, Havinneet isan-aidin esivanhemmat.