Om de förnyar sina morgongåvobrev 1413 så lever de i vart fall under det året, således är det ej felaktigt att hävda att de dött efter 1414, dvs någon gång efter 1414, fattar du, EFTER, 1414, de kan ju ha dött 20 år EFTER 1414, det är i vilket fall som helst EFTER 1414.
Behöver du mer hjälp att förstå innebörden av EFTER så rekommenderas,
http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_o...
? Fattar inte ett jota av vad du skriver. Men om de förnyade sina gåvobrev den sista december 1413 och dog dagen efter, då dog de ju faktiskt precis den första Januari 1414, då hade det ju även stått det...
Du har uppenbarligen inte alls förstått vitsen med uppskattningarna som kan göras med årtalen, före, exakt, efter, eller hur.
Sista gången någon omnämns i en källa som existerar, så vet man att det beroende på vad som skrevs, ger en hänvisning till om de då var levande DÅ, eller döda. Om X omnämns sista gången 1416, t.ex som vittne, då vet vi att X levde 1416, således har dött EFTER 1416, utan att vi behöver gå in närmare på exakt när X faktiskt dog. Är det verkligen så svårt?
Belägget med brevet, ja men se där hänvisar jag till urkunderna.
http://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/DMS_Sodermanland_2-3.pdf
Finns belägg att han dog efter 1384?
Enl About så kan han ha dött 1384.
1384 byter Bo Jonsson bort 0:1 till Staffan Stangenberg och hans hustru Birgitta Nilsdotter (se Släbro) (UUBp 12/3).
Han levde 1384, så det finns skäl att anta att han dött EFTER 1384,
han kan om inget annat framkommer, ha dött samma år, men därom vet vi inget, än, hade jag vetat det hade jag fört in det, men som sagt, han levde 1384, har sannolikt därmed dött efter 1384, vi skulle ju ha kunnat skriva, dött efter 1383, det vore ju hundra procent korrekt, men jag ser ingen vits med det då det troligen kommer fram någon annan som har invändningar även mot det, typ, hur kan han ha gjort en affär 1384, om han är död efter 1383... det går inte att försvara sig mot alla upptänkliga invändningar mot ungefärliga angivelser, så det får vara.
Vad gäller Brudsdöttrarnas ungefärliga angivelser, så bygger det på deras efterkommande, alltså när de i sin tur är födda etc. Du får försöka förstå hur det hänger ihop, klarar du inte det så skriv vad du inte fattar eller behöver hjälp med. Grundregeln är dock följande, väldigt få kvinnor föder barn före 14 årsåldern, väldigt få kvinnor föder barn efter klimakteriet, det ger dem i princip ett maximalt spann på 35 år som de kan föda barn, detta i sin tur kommer alltså att begränsa deras ungefärliga åldrar på ett förutsägbart sätt, inom en hundraårsperiod krävs det normalt minst tre kvinnor i en ana, det ryms maximalt 6 kvinnor inom samma period, däremot räcker det med 2 män, men 6 män är även det max inom en 100 årsperiod. Detta kanske övergår ditt förstånd, vad vet jag, men utöver det gäller grundregeln, ingen föder barn efter sin död, och var föräldrarna döda ett visst år, så innebär det att de inte kan få barn året därpå, det kanske låter självklart, men är tydligen inte det för alla, så om en person dog 1315, så kan inga barn till denne ha varit födda efter 1316, därmed kan man säkert säga att barnen minst är födda före dödsfallet. Behöver du hjälp med att förstå det med?
Jag anser att du saboterar träden om du tar bort goda uppskattningar,
de följer ju trots allt den informationen som ges om än via närstående profiler och om än så i tredje led. Varför sysslar du med sabotage?
Jag säger inget om ifall någon lägger in korrekta fakta, eller korrigerar felaktiga profiler, men uppskattningarna är ett viktigt hjälpmedel när det kommer till att räkna ut t.ex i vilken ordning en fru tillhör och vilka barn som hör vart, utöver det så avslöjar det om träd är rimliga eller ohållbara, vilket i sin tur gör att det kan korrigeras.
Du skall inte ta bort de uppskattningar jag lägger in, de är rimliga, i annat fall får du fråga exakt profil för profil vad de bygger på, så kan jag förklara rimligheten bakom. Ser jag att du förstör profiler kommer jag att anmäla dig till misconduct@geni.com
"Vad gäller Brudsdöttrarnas ungefärliga angivelser, så bygger det på deras efterkommande, alltså när de i sin tur är födda"
"Finns belägg till Brudsdöttrarnas efterkommandes födelsetider?"
Hur är det möjligt! Du besvarar inte frågan utan framför istället hotelser.
Frågan förtjänar alltså att upprepas:
Finns belägg till Brudsdöttrarnas efterkommandes födelsetider?