Ole Baltsersen Eidberg - Sammenslåing med O.Gram - sønn av P. Gram

Started by Svein-Magnus Bergan Sørensen on Wednesday, July 1, 2015
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 11 posts
7/1/2015 at 3:32 PM

Jeg ser det er gjort en sammenslåing på Ole Baltsersen med en profil ved navn O.Gram som har en lengre slektslinje gjennom P.Gram og videre bakover. Hva er grunnlaget for å tro at Ole Baltsersen Eidberg er samme person som O. Gram?

7/1/2015 at 3:33 PM

Private User kanskje du kan oppklare hvorfor du har gjort sammenslåingen?

Private User
7/1/2015 at 3:40 PM

Ja det var åpenlyst at sønnen bare kunne ha en far, derfor slo jeg de sammen. Så kan de som finner dokumentasjonen velge hva som er rett etternavn. Resten av hele slekta som jeg slo sammen hadde identiske profiler. Mener du sammenslåinga er feil?

Private User
7/1/2015 at 3:56 PM

Nei jeg husket feil. Det var en datter som ble slått sammen Birgitte Marie Brønlund Eidberg.

7/2/2015 at 2:13 AM

Mulig du husker feil, men du har også slått sammen Ole Eidberg med O. Gram, men jeg kan ikke forstå bakgrunnen for dette.
Prøver du å si at du har slått sammen to profiler for Birgitte Eidberg hvor den ene har hatt Ole Eidberg som far, mens den andre har hatt O. Gram, så du har derfor bare slått sammen disse to også?

7/2/2015 at 2:21 AM

Det kan være at noen har angitt feil far til Birgitte, så da er det ikke gitt at fedrene skal slås sammen, det kan hende den ene skulle vært frakoblet som feilaktig opplysning, snarere enn slått sammen som duplikat.

7/2/2015 at 5:28 AM

Ser at Brox har ryddet opp her.

Denne O. Gram er tydeligvis en privat profil, siden den ikke har lenker i historien. Er det noen som har tilgang til profilen, slik at den kan sjekkes opp og gjøres offentlig? (Ingenting på 1700-tallet har grunnlag for å være privat, ihvertfall ikke så langt jeg har sett.)

Private User
7/2/2015 at 5:40 AM

O. Gram ble slått sammen med denne karen da rekka bakover også passet selv om det bare ble brukt initialer: Ole Paulsen Gram, og det var Mathias Olai Olsen som hadde ham feilaktig satt opp som far slik Tone skrev i sin første melding.

Private User
7/2/2015 at 7:04 AM

Flott at Bjørn har rydda opp. Svein, hvis du satt med fasiten på hvem som var den rette far, er det en enkel sak å rydde opp i. Det var bare å velge rett "etternavn", så koble i fra foreldrene på den som du hadde fasiten på ikke var far :)

Private User
7/2/2015 at 7:30 AM

Å klippe vekk "feil" foreldre er ofte bare å fikse en slekgsgrein ved å ødelegge en annen, så det er etter min mening litt for lettvint løsning. Man bør alltid finne ut hvorfor - er det en feilmerge ber du en kurator å heller reversere den slik at de andre foreldrene ikke vil mangle ett barn og etterslekt med tilsvarende navn, eller som i dette tilfellet: Finne ut om de finnes ett annet sted i verdenstreet og heller slå dem sammen med dem istedenfor å klippe dem løs ut i det store intet.

I dette tilfellet bør vi også finne ut om Ole Paulsen Gram nå mangler en sønn Mathias.

7/3/2015 at 2:02 AM

Jeg har ingen fasit dessverre. Men det står nevnt på profilen at opphavet er ukjent, noe det også var i profilen som tilhørte mitt tre før den ble slått sammen med en annen profil hvor det plutselig var et annet slektsnavn (Gram) og forfedre langt tilbake. Det fikk meg til å mistenke at noe med sammenslåingen var muffens.

Showing all 11 posts

Create a free account or login to participate in this discussion