Maren Nielsdatter [Borke] - Hvem var hun?

Started by Harald Tveit Alvestrand on Friday, June 12, 2015
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 14 posts

Store Norske Leksikon sier om Jens Pedersen Schjelderup at "Albert Hatting mente han var født 1499 på Fyn av foreldrene Peder Jensen og Maren Nielsdatter, Gerhard Schøning at han var fra Jylland og at faren var bonde, moren landflyktig fra Holland."for

Noen som vet hvem denne Albert Hatting er, og hvor han framsatte sin påstand?

(for øyeblikket er Maren Nielsdatter på min direkte anerekke til Adam, og jeg synes det er kjekt å bryte denne på steder der det ikke finnes nok grunnlag for å beholde lenkene....)

https://digitalt.uib.no/handle/1956.2/2662

Hatting tar feil, Jens P Schielderup var fra Skjellerup, Hobro, Mariagerfjord på Jylland. Maren Nielsdatter sitt opphav er ukjent, men det er satt fram noen ubeviste teorier, deriblant at hun var en Borke. Det jeg har funnet ut om opphavet til denne påståelsen ser du her: "I "Slekten Quale" nevnes Maren som Maren BORKE; denne oppl.stammer fra Andreas Schultz (datert 1.6.1883):slekten Schultz, el. fra stamtavle om slekten Due (uten navn datert 1.1.1881.) I slekten Wensell blir også navnet Maren Nielsdatter Borke brukt." Tatt fra min egen database om slekten Schjelderup.

Jeg vet at noen har koblet hennes mulige far Niels Borge til Banner-slekten, men jeg ser på det som ville spekulasjoner. Jeg har sendt spørsmålet til de som har utført sammenslåingen og endret navnet, men ikke fått noe svar. Egentlig så kan Maren bryte linken til sine påståtte foreldre.

Följer denna debatt mycket noga ,rolig att läsa. Mvh Jens

Jens Schelderup. Född 1448 Viborg Jylland. Far till Peder Jensen Schelderup f 1480

Peder Jensen Schelderup f 1480. Far till Jens Pedersen Schelderup f 1509 far till Peder Jensen Schelderup f 1571

Jens Pedersen Schelderup f 1509. Biskop i Bergen far till biskopen i Trondheim ,farfar till biskopen i Bergen

Schelde. Flod i södra Nederländerna (Holland)

Private User

Hva er kildene dine Jens Schelderup født i Viborg i 1448?

Far til biskop i Bergen Jens Pedersen Schielderup brukte aldri navnet Schielderup, det var det biskopen i Bergen som var den første som tok i bruk og årsaken var at han var fra Skiellerup. Fdselsåret til Peder Jensen er ca. 1480. Vi vet ikke med sikkerhet når han var fød, og 1480 kan være 10-20 år feil.

1485 kan man se paa ngn steder Slekten Seljesaether

WWW levie no

WWW . levie.no Seljesaether 0012 eller Peder Jensen Schelderup

Fint at du linker til denne siden, Jens. Opplysningene på www.levie.no om slekten Seljesæther og det som står under person 2600 Peder Jensen Schjelderup er en direkte kopi av mine opplysninger. Det ser jeg på en av kildene han bruker: "Boisen-slekten, Schjelderup-delen, egne ark 28. juli 1997, pr. EDB-utskrift:" som faktisk er en fil jeg har fått tilsendt på epost og som ikke er publisert noe sted. Kun kildehenvisningen min står nevnt enkelte steder der jeg har lagt ut opplysningene. Men at etternavnet til Peder Jensen er Schjelderup er nok bare tull. Jeg ser også at han ikke bruker ca. ved årstall, noe han burde ha gjort. Jeg ville ikke stolt all verden på denne siden.

Jeg vil også anta at navnet Jens Schjelderup kommer fra hans egne antagelser. Sønnen Peder heter Jensen til etternavn, ergo må hans far hete Jens, men der stopper også alt vi vet. At han er født i Viborg kan vi ikke si med sikkerhet, at denne Jens er født i 1448 er nok ville spekulasjoner, jeg har aldri sett noen slike opplysninger om Peder Jensen sin far. Det er best du ser bort i fra dem.

Spekulasjonene og arbeidsteoriene våre innen slektsforskningen vår holder vi for oss selv, elelr dersom vi nevner dem, så må det komme tydelig fram at det er spekulasjoner og teorier, og ikke fakta slik de blir fremstilt på www.levie.no. Å fremstille teorier som fakta vil gjøre at den som leser disse sidene vil tro at det er fakta og legge disse opplysningene inn som fakta i egen slektsforskning og slik sprer feil seg. Ikke bra.

Her er direkte link til nr. 2600 på www.levie.no: http://www.levie.no/seljesaeter0012.htm#subj2600

Gerhard Schöning har ret. Albert Hatting feil.

Showing all 14 posts

Create a free account or login to participate in this discussion